Τον κώδωνα του κινδύνου για την παγκόσμια οικονομία κρούει ο ΟΟΣΑ, καθώς σε έκθεσή του, επισημαίνει ότι οι τράπεζες δεν έχουν αλλάξει νοοτροπία και ότι τα ανοίγματά τους σε επικίνδυνα προϊόντα, η εικόνα για τα οποία παραμένει θολή κινείται στα επίπεδα του 2007, αναγννωρίζοντας ωστόσο ότι από τότε έχουν ενισχυθεί τα εποπτικά κεφάλαια.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΟΟΣΑ, η σταδιακή εξομάλυνση της νομισματικής πολιτικής σε ένα περιβάλλον αυξανόμενου χρέους αποτελεί πρόκληση για την αποτελεσματικότητα ρυθμιστικές μεταρρυθμίσεων στο ρυθμιστικό πλαίσιο, υπό τη Βασιλεία ΙΙΙ.
Αν και οι κεφαλαιακοί κανόνες έχουν ενισχυθεί, τα επιχειρηματικά μοντέλα των συστημικά σημαντικών τραπεζών έχουν αλλάξει ελάχιστα από την κρίση του 2008, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ. Ένας δείκτης αλληλεξάρτησης, είναι η αξία των εξωχρηματιστηριακών παραγώγων, τα οποία ανήλθαν στα 532 τρισεκατομμύρια δολάρια το δεύτερο εξάμηνο του 2017, μειωμένα ελάχιστα, εν συγκρίσει με την αποτίμηση που είχαν πριν από την κρίση, όταν ανέρχονταν στα 586 τρισ. δολάρια, στα τέλη του 2007.
Όπερ σημαίνει, ότι οι ελπίδες για την αποφυγή της κρίσης αυτή τη φορά εναπόκεινται στις πρόνοιες των ρυθμιστικών αρχών και στην επιμονή των ελεγκτών στην εφαρμογή των κανόνων, καθώς οι τραπεζίτες φαίνεται ότι πήραν το μάθημά τους.
Ο ΟΟΣΑ αναφέρει ότι αν και οι αποτιμήσεις των μετοχών, δεν συνιστούν φούσκα, εν συνόλω, καθώς οι πολλαπλασιαστές κερδών παραμένουν σε ιστορικά λογικά επίπεδα, εν τούτοις υπάρχουν κίνδυνοι που συνδέονται με τις επιπτώσεις της επιστροφής των επιτοκίων στην κανονικότητα, καθώς επιδρούν στην καμπύλη αποδόσεων, η οποία με τη σειρά της επηρεάζει την αποτίμηση των μετοχών και το συνδεδεμένο ρίσκο.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι οικονομικές προοπτικές θα επηρεαστούν επίσης από την ικανότητα της Κίνας να διαχειριστεί προοδευτικά τους κινδύνους που σχετίζονται με το μεγάλο ιδιωτικό χρέος και τη μόχλευση των τραπεζών, το σκιώδες τραπεζικό σύστημα και τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων. Η έκταση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Κίνα αποκρύπτεται από την έλλειψη πληροφοριών σχετικά με το ποια περιουσιακά στοιχεία βρίσκονται σε εκτός ισολογισμού οχήματα. Αυτά θα μπορούσαν να διαταράξουν την ανάπτυξη πέραν της Κίνας εάν δεν ληφθούν υπόψη περαιτέρω μεταβολές στη διάρθρωση των χρηματοπιστωτικών αγορών και θεσμών στις μεγάλες προηγμένες και αναδυόμενες οικονομίες, σύμφωνα με την έκθεση.
Οι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Κίνα, οι οποίοι οφείλονται στην αυξημένη των εταιρικών πτωχεύσεων, καθιστούν ακόμη πιο σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι η πρωτοβουλία της Κίνας “ένας δρόμος, μία ζώνη” θα οδηγήσει σε οικονομικά βιώσιμα έργα. Στην έκθεση προοπτικών αναγνωρίζεται τη σημαντική συμβολή της εν λόγω πρωτοβουλίας στην κάλυψη του παγκόσμιου χάσματος υποδομών, αλλά επισημαίνεται ότι όλες οι διεθνείς προσπάθειες στον τομέα των υποδομών θα πρέπει να ενισχύονται αμοιβαία και να σέβονται τα παγκόσμια πρότυπα. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι τα διασυνοριακά επενδυτικά σχέδια πρέπει να είναι βιώσιμα, οικονομικά αποδοτικά και κατάλληλα επιλεγμένα, ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησης.
Πέντε τομείς που θα μπορούσαν να ωφελήσουν τις επενδύσεις στις διασυνοριακές υποδομές από μεγαλύτερη ευθυγράμμιση με τα διεθνή πρότυπα ξεχωρίζουν:
- Ο αυξανόμενος ρόλος των κρατικών επιχειρήσεων στην παγκόσμια οικονομία απαιτεί τρόπους για την εξασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού που αποθαρρύνουν τις επιδοτήσεις και τις αδιαφανείς διαδικασίες και επιτρέπει στις δικαιούχες χώρες να επωφεληθούν από επενδύσεις που βασίζονται σε ευρέως αποδεκτές πρακτικές εταιρικής διακυβέρνησης.
- Απαιτούνται ανοικτές και διαφανείς ρυθμίσεις για τις προμήθειες, ιδίως για μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές.
- Το υψηλό κόστος που μπορεί να επιβάλει η δωροδοκία και η διαφθορά πρέπει να αποφευχθεί, τόσο στην περίπτωση μεγάλων έργων υποδομής όσο και αλλού. Το κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος πρέπει να ληφθεί υπόψη με την εξασφάλιση υπεύθυνης επιχειρηματικής συμπεριφοράς που ελαχιστοποιεί τις διαταραχές στις τοπικές κοινότητες.
- Οι κυβερνήσεις πρέπει να διεξάγουν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων πριν από την εφαρμογή των προτεινόμενων έργων για εγκαταστάσεις και υποδομές.
- Απαιτούνται ανοικτά και διαφανή καθεστώτα διασυνοριακών επενδύσεων για τη μείωση του κόστους και την αύξηση των επιλογών όσον αφορά την τεχνολογία.