Ραγδαία αύξηση του εμπορίου στην Αρκτική καταγράφεται σε ετήσια βάση, καθώς η Ρωσία εκμεταλλεύεται το λιώσιμο των πάγων, εξαιτίας της παγκόσμιας υπερθέρμανσης και προωθεί τον διάδρομο για εμπορικές χρήσεις.
Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία τα λιμάνια της Αρκτικής κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας καταγράφουν μεγάλη αύξηση του διακινούμενου φορτίου. Μέχρι τις 24 Αυγούστου του τρέχοντος έτους, 9,95 εκατομμύρια τόνοι αγαθών πέρασαν από τα λιμάνια της περιοχής, σημειώνοντας αύξηση 81% σε σχέση με τα 5,5 εκατομμύρια πέρυσι. Παρόλο που το πέρασμα είναι ανοιχτό για τρεις μήνες του έτους, η υπερθέρμανση του πλανήτη καθιστά τη διαδρομή ολοένα και πιο βιώσιμη για τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες.
Αυτό το έτος, οι θερμοκρασίες στον Αρκτικό Κύκλο είναι ασυνήθιστα υψηλές, υπερβαίνοντας κατά πολύ ακόμα και τους 30 βαθμούς.
Η Maersk δοκίμασε ήδη τη διαδρομή, αποστέλλοντας ένα πλοίο με χωρητικότητα 3.600 κοντέινερ, το Venta Mersk, να πραγματοποιήσει τον περίπλου της Ρωσίας. Η κίνηση της Maersh ενισχύει την προοπτική που προωθεί η Ρωσία, ώστε να αναδειχθεί η Αρκτική σε ανταγωνιστική διαδρομή της διώρυγας του Σουέζ και των στενών της Μάλακα.
Η διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας εκτείνεται από το Μουρμάνσκ κοντά στα σύνορα της Ρωσίας με τη Νορβηγία σε όλη τη διαδρομή προς τα στενά του Μπέρινγκ στην Αλάσκα, ενώ τα πλοία που διέρχονται χρειάζονται άδεια από τις ρωσικές αρχές.
Παρόλο που ο χρόνος ταξιδιού μπορεί να είναι έως και δύο εβδομάδες μικρότερος, σε σύγκριση με τη νότια διαδρομή, εν τούτοις, το κόστος είναι γενικά υψηλότερο, καθώς τα σκάφη πρέπει να συνοδεύονται από πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό.
Το infografic παρουσιάζει σε αντιδιαστολή το ταξίδι ενός πλοίου εμπορευματοκιβωτίων από τη νότια και τη βόρεια διαδρομή, δείχνοντας πως από την αρκτική χρειάζεται να διανύσει περίπου 6,000 λιγότερα χιλιόμετρα, που συνεπάγεται εξοικονόμηση δύο εβδομάδων.