Εργοστάσιο ελαστικών στη Σερβία σχεδιάζει να εγκαταστήσει η εισηγμένη στη Σαγκάη, κινεζική εταιρία, Shandong Linglong, κίνηση που αν και φαίνεται ήπια, αλλά εντάσσεται στον γενικότερο σχεδιασμό της Κίνας για οικονομική κυριαρχία στα Βαλκάνια, ενώ αποτελεί την πλέον εμβληματική πρωτοβουλία της έως τώρα στη Σερβία.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα πρόκειται για επένδυση που ανέρχεται στο 1 δισ,, ενώ επελέγη η Σερβία λόγο του χαμηλού -συγκριτικά με την ΕΕ- εργατικού κόστους και της ευρωπαϊκή προοπτική της.
Αν και η συγκεκριμένη επένδυση, από μόνη της, δεν αποτελεί παράγοντα ανησυχίας για τους Ευρωπαίους, η έντονη κινητικότητα και η επιθετική προσέγγιση της Κίνας τόσο στη Σερβία όσο και γενικότερα στα Βαλκάνια, είναι ενδεικτική της προσπάθειας εδραίωσης και διεύρυνσης της οικονομικής επιρροής της.
Το εργοστάσιο θα εγκατασταθεί στη ζώνη ελεύθερου εμπορίου Zrenjanin και σύμφωνα με το business plan θα έχει ετήσια παραγωγή 13 εκατομμυρίων ελαστικών υψηλών αποδόσεων.
Η κατασκευή του εργοστασίου θα ξεκινήσει τον Απρίλιο του 2019 με τελική ημερομηνία αποπεράτωσης τον Μάριο του 2025.
Δεν είναι όμως η πρώτη επένδυση της Κίνας στη Σερβία, καθώς έχει προηγηθεί, το 2010, μια γέφυρα στον Δούναβη η οποία κόστισε 170 εκατ. και την κατασκεύασε η κινεζική China Road and Bridge Corporation, με χρηματοδότηση από την Exim, την τράπεζα εισαγωγών και εξαγωγών της Κίνας.
Εν συνεχεία το 2016, η Σερβία είχε πλέον συνολικές υποχρεώσεις 5,5 δισ. σε κινεζικές τράπεζες, ενώ η Bank of China άνοιξε και υποκατάστημα στη Σερβία, τον Ιανουάριο του 2017, για να εξυπηρετήσει τον αυξανόμενο αριθμό κινεζικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Τον Μάιο του 2017, η Σερβία δανείστηκε 297,6 εκατ. από την Exim για τη χρηματοδότηση της ανακατασκευής του σιδηροδρόμου μεταξύ Βελιγραδίου και Στάρα Πάζοβα, το πρώτο πόδι μιας υψηλής ταχύτητας γραμμής που εκτείνεται μέχρι τη Βουδαπέστη και η οποία εντάσσεται στο κινεζικό στρατηγικό σχέδιο “One Belt, one road”, που στόχο έχει την διείσδυση κινεζικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή αγορά.
In May 2017, Serbia borrowed $297.6 million from China’s Exim bank to finance the reconstruction of the railroad between Belgrade and Stara Pazova, the first leg of a new high-speed, Chinese-built railway line to Budapest that falls under China’s Belt and Road Initiative to bring Chinese goods to Europe.