Στην τελική ευθεία εισέρχεται πλέον η αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, η οποία θα αποφέρει 535 εκατ., μετά την εγκριτική απόφαση της DG Comp σύμφωνα με την οποία «η προτεινόμενη εξαγορά δεν εγείρει ανησυχίες για τον ανταγωνισμό, διότι οι εταιρείες δεν δραστηριοποιούνται στην ίδια γεωγραφική περιοχή»
Η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ στην κοινοπραξία που συμμετέχουν η ιταλική Snam, η ισπανική Enagas και η βελγική Fluxys, έχει εγκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ στη βάση της βελτιωμένης οικονομικής προσφοράς ύψους 535 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό που πωλείται άνηκε κατά 31% στο ΤΑΙΠΕΔ και 35% στα ΕΛΠΕ.
Αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα θα κατανεμηθούν επίσης αναλόγως, με τα ΕΛΠΕ να εμφανίζουν έκτακτα μη επαναλαμβανόμενα κέρδη της τάξης των 284 εκατ., τα οποία θα αποτελέσουν δέλεαρ για τον υποψήφιο αγοραστή καθώς τα κεφάλαια θα ενισχύουν τη ρευστότητα, θα δώσουν τη δυνατότητα περιορισμού του κόστους κεφαλαίου και θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα της εταιρίας, δημιουργώντας τη βάση για αναδιάρθρωση του δανεισμού με έξοδο στις αγορές.
Από την άλλη πλευρά το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβει 251 εκατ. τα οποία θα κατατεθούν στον ειδικό λογαριασμό αποπληρωμής δημοσίου χρέους, που πρακτικά σημαίνει ότι ενισχύουν το κεφαλαιακό μαξιλάρι της κυβέρνησης.
Ο ΔΕΣΦΑ διαχειρίζεται το δίκτυο αγωγών υψηλής πίεσης και έναν τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στην Ελλάδα. Η Snam είναι ο διαχειριστής του βασικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ιταλία.
Η πράξη εξετάστηκε από την Κομισιόν, στο πλαίσιο της συνήθους διαδικασίας ελέγχου των συγκεντρώσεων. Η στρατηγική συνεργασία μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Snam θεωρείται ότι δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης για τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, όσον αφορά τις δραστηριότητες του Συμπιεσμένου Φυσικού Αρίου (CNG), του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) και των εφαρμογών χρήσης του βιομεθανίου.
Παράγοντες της ενεργειακής αγοράς εκτιμούν ότι η συμμετοχή των Snam, Enagas και Fluxys στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ θα επιτρέψει, τα επόμενα χρόνια, την περαιτέρω ανάπτυξη των ελληνικών υποδομών φυσικού αερίου και την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων μετεξέλιξης της Ελλάδας σε αξιόπιστο κόμβο μεταφοράς και εμπορίας φυσικού αερίου. Η κοινοπραξία θα είναι σε θέση να μεταφέρει καλές τεχνικές και λειτουργικές δυνατότητες στον ΔΕΣΦΑ και να παράσχει πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης για την ομαλή ανάπτυξη τόσο των εγχώριων υποδομών όσο και των νέων διασυνδέσεων.
Η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ είναι επίσης κρίσιμη για την προώθηση των αγωγών EastMed και Ελλάδας-Αιγύπτου καθώς και για την εδραίωση των νέων δικτύων σε νησιά καη του σταθμού υγροποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη.
Η Snam επικεντρώνεται στην ανάδειξη καινοτόμων εφαρμογών χρήσης CNG, όπως η εφαρμογή του προγράμματος Snam4mobility το 2017 στην Ιταλία για την τροφοδοσία επιβατικών οχημάτων με CNG από σταθμούς ανεφοδιασμού καυσίμων, οι εφαρμογές χρήσης του ΥΦΑ μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) και η παραγωγή βιομεθανίου, το οποίο θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στον στόχο της απανθρακοποίησης της βιομηχανίας του φυσικού αερίου. Η εισαγωγή του βιομεθανίου στην αλυσίδα αξίας του CNG για τις οδικές μεταφορές αποτελεί το μέσο για τη διασφάλιση 100% φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών. Η χρήση του LNG σε οχήματα βαρέων μεταφορών και στη ναυτιλία αποτελεί τη μόνη βιώσιμη λύση για την απανθρακοποίηση των μεταφορών.
Δεδομένης της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας και της Ιταλίας, στην καρδιά της Μεσογείου και των ναυτιλιακών μεταφορών, δημιουργούνται νέες ευκαιρίες συνεργασίας για την ανάπτυξη μιας αποδοτικής εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics chain) υπηρεσιών φόρτωσης πλοίων με ΥΦΑ (LNG Bunkering).