Ο εμπορικός πόλεμος δεν έχει ακόμα ξεκινήσει, αν και για πολλούς η επιβολή δασμών στις εισαγωγές χάλυβα από τις ΗΠΑ ήταν η πρώτη του πράξη, στην πραγματικότητα ήταν μόνο τροχιοδεικτικές βολές, αυτό είπε σε συνέντευξή του ο Ντόναλντ Τραμπ, έτσι το αντιλαμβάνεται και η ΕΕ, καθώς ο Ζαν Κλωντ Γιούνκερ θα μεταβεί στην Ουάσιγκτον τον Ιούλιο.
Ο Ντόναλντ Τραμπ με μπαράζ tweet και συνεντεύξεων επιτέθηκε εκ νέου στην Ευρώπη, ενώ κατέστησε σαφές ότι μείζον θέμα είναι η αγορά αυτοκινήτων, υποβαθμίζοντας τον χάλυβα και τα υπόλοιπα μέτωπα. Μιλώντας στο Fox News ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, εξαπέλυσε πυρά κατά των Ευρωπαίων, λέγοντας χαρακτηριστικά:
«Η Ε.Ε. είναι πιθανότατα εξίσου κακή με την Κίνα, απλώς μικρότερη. Είναι απαίσιο αυτό που μας κάνουν».
Από την άλλη πλευρά, η ΕΕ απάντησε με διαρροές στους Financial Times, προαναγγέλοντας αντίποινα με επιβολή δασμών σε αμερικανικές εισαγωγές 300 δισ. ευρώ, εφόσον η Ουάσιγκτον υλοποιήσει την απειλή της για την επιβολή δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ και το Μεξικό.
Η Ε.Ε. σε επιστολή της επισημαίνει ότι τα αυτοκίνητα ευρωπαϊκών brands αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1/4 της αμερικανικής παραγωγής οχημάτων. Προειδοποιεί δε ότι η αμερικανική πολιτική όχι μόνο αυξάνει τις τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές, αλλά και θέτει σε κίνδυνο αμερικανικές θέσεις εργασίας.
Η βιομηχανία αυτοκινήτου εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα «θύματ» του εμπορικού πολέμου. Και τούτο γιατί δέχεται πλήγμα τόσο από την απειλή των αμερικανικών δασμών όσο και από εκείνη των κινεζικών αντιποίνων. Οι γερμανικές εταιρείες δέχονται τις ισχυρότερες πιέσεις, αλλά αλώβητες δεν μπορούν να μείνουν ούτε οι αμερικανικές.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι 8,72 εκατομμύρια αυτοκίνητα αξίας 191,7 δισ. δολαρίων. Τα περισσότερα από τα μισά (4,72 εκατομμύρια) προοήλθαν από τους εταίρους τους στη NAFTA, δηλαδή το Μεξικό και τον Καναδά. Οι ΗΠΑ επιβάλλουν σήμερα δασμούς μόλις 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και 25% σε ελαφρά φορτηγά. Η Ε.Ε. την ίδια ώρα επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα οχήματα.
Αντιδράσεις στην αγορά
Η Harley Davidson ήταν η πρώτη εταιρία που ανακοίνωσε δημοσίως σχέδιά της να μεταφέρει στην Ευρώπη μέρος της παραγωγής της, με στόχο να αποφύγει τις επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου, προκαλώντας την αντίδραση του Ντόναλντ Τραμπ που αρχικά έκανε λόγο για φυγομαχία και μετά μέσω του twitter επικαλέστηκε τους ψηφοφόρους του “χαρλεάδες” οι οποίοι όπως είχε διαφωνούν με την απόφαση της διοίκησης της εταιρίας.
Τη Harley Davidson ακολούθησε όμως πολύ γρήγορα η Polaris, εταιρία κατασκευής δικύκλων, με έδρα την Μινεσότα. Λίγες ημέρες μετά την εξαγγελία της Harley για μεταφορά μέρους της παραγωγής της εκτός ΗΠΑ, προκειμένου να αποφύγει τους ευρωπαϊκούς δασμούς- αντίποινα, η Polaris δηλώνει ότι θα μπορούσε να πράξει το ίδιο.
Όπως ανέφερε εκπρόσωπος Τύπου της εταιρίας, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μεταφερθεί μέρος της παραγωγής των Indian Motorcycles από τη βορειοδυτική Άιοβα στην Πολωνία. Έσπεσευσε πάντως να ξεκαθαρίσει πως «δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις» και πως η εταιρεία «εξετάζει μία ευρεία γκάμα εναλλακτικών σχεδίων».
Από Ευρωπαϊκής πλευράς η BMW ήταν η πρώτη που τοποθετήθηκε αποστέλλοντας επιστολή στον υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ, Γουίλμπουρ Ρος, επισημαίνοντας ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο μείωσης θέσεων εργασίας και περιορισμού των επενδύσεων στις ΗΠΑ.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επεσήμανε ότι οι απειλές του Λευκού Οίκου επί της ουσίας θα πλήξουν την αμερικανική οικονομία και τη μονάδα παραγωγής της Νότιας Καρολίνας.
«Η επιβολή δασμών δεν θα αυξήσει ούτε την αμερικανική ανάπτυξη, ούτε και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας»
αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή.
Εξάλλου, όπως διευκρίνισε, το εργοστάσιο της BMW στη Νότια Καρολίνα είναι το μεγαλύτερο παγκοσμίως και πάνω από το 70% της παραγωγής του εξάγεται σε άλλες αγορές.
Μάλιστα, επικαλούμενη τους κινεζικούς δασμούς στα αμερικανικά οχήματα, υπενθύμισε ότι έχουν ήδη ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους εξαγωγών προς την Κίνα, επιφέροντας τα αντίθετα του επιθυμητού αποτελέσματα.