Μια ακόμη οπτική της συμφωνίας του Eurogroup, αναδεικνύουν έγγραφα του ESM που κατατέθηκαν στη Bundestag ενόψει της κύρωσής της, καθώς γίνεται σαφές ότι υπάρχει και ενθαρρύνεται η δυνατότητα αλλαγής της χρήσης των 15 δισ. από την τελευταία δόση.
Η διατύπωση αυτή, αποτελεί το κλειδί που μπορεί να ξεκλειδώσει τη διαδικασία ουσιαστική αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, υπό την εποπτεία του ESM αλλά με πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, χωρίς να εμπλέκονται οι θεσμοί ώστε να θεωρηθεί μέτρο ελάφρυνσης που θα δημιουργούσε νομικό προηγούμενο.
Ο ESM θέλοντας να κρατήσει χαμηλούς τόνους χαρακτηρίζει εντάσσει τη διαδικασία αυτή στις δικλείδες ασφαλείας, για τη σωστή χρήση των κεφαλαίων, απευθυνόμενος βέβαια σε γερμανικό ακροατήριο, η ιδωμένη όμως από άλλη οπτική η ίδια φράση αποτελεί εργαλείο και όχι τροχοπέδη στην εκμετάλλευση των κεφαλαίων.
Αν τώρα σε αυτά τα κεφάλαια προστεθούν αυτά που έχει ήδη συγκεντρώσει το υπουργείο Οικονομικών και όσα αντλήσει από τις επόμενες εκδώσεις, τότε το κεφαλαιακό απόθεμα μπορεί να ξεπεράσει τα 30 δισ., ποσό που μπορεί να πείσει για τη βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να διαμορφώσει μακρόπνοο σχέδιο αναδιάρθρωσης του χρέους και υποστήριξης της ανάπτυξης.
Αναλυτικότερα, η πρόταση του ESM αναφέρει μεταξύ άλλων ότι:
• Το ποσό των 15 δισ. ευρώ μπορεί να δοθεί σε διαφορετικές εκταμιεύσεις.
• Από τα 15 δισ. ευρώ, τα 5,5 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την εξυπηρέτηση του χρέους και θα δοθούν σε ειδικό λογαριασμό και τα 9,5 δισ. ευρώ για το «μαξιλάρι» ρευστότητας, επίσης σε ειδικό λογαριασμό.
• Για την παρακολούθηση του λογαριασμού και τη χρήση των πόρων του θα υπάρξουν περαιτέρω δικλίδες ασφαλείας. Αυτές θα διασφαλίζουν την ύπαρξη προϋποθέσεων πληροφόρησης και επαρκούς παρακολούθησης. Θα επιτρέπουν επαρκή ευελιξία για τη χρήση του «μαξιλαριού», αλλά θα εγγυώνται και ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες καλύπτονται χρησιμοποιώντας και ελληνικούς ίδιους πόρους. Θα απαιτούν τη σύμφωνη γνώμη του ESM και ένα σχέδιο επανόρθωσης σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το «μαξιλάρι» χρησιμοποιείται καθ’ υπέρβασιν των προβλέψεων. Ο ΕSM μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανακατευθύνει τους πόρους που απομένουν στο «μαξιλάρι», κατόπιν αξιολόγησης για το κατά πόσον χρειάζονται ως «μαξιλάρι» και των οφελημάτων μιας εναλλακτικής χρήσης τους.
Συνεπώς αν το υπουργείο Οικονομικών και ο ΟΔΔΗΧ διαμορφώσουν ένα σχέδιο reprofiling του χρέους με swap, έκδοση νέων σειρών και ενδεχομένως αντικατάστασης των εντόκων γραμματίων με ομόλογα, τότε ο ESM θα μπορέσει να δώσει την έγκρισή του για την αλλαγή χρήσης των κεφαλαίων.
Αντιστοίχως, η κυβέρνηση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μέρος των κεφαλαίων ως εχέγγυα για την έκδοση αναπτυξιακών ομολόγων ή ομολόγων έργου, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της οικονομίας, τότε επίσης ο ESM θα μπορούσε να συναινέσει.