Κινήσεις που διαμορφώνουν νέο τοπίο στη ναυτιλία κάνει το υπουργείο Εξωτερικών, καθώς αναπροσαρμόζει τις έδρες ναυτιλιακών ακολούθων στις πρεσβείες της Ελλάδας ανά τον κόσμο, αντανακλώντας τις γεωπολιτικές συμμαχίες της χώρας και ανοίγοντας νέες αγορές.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας ενέκρινε μόλις το σχετικό προεδρικό διάταγμα, το οποίο προβλέπει την ίδρυση νέων και κατάργηση κάποιων εκ των υφιστάμενων θέσεων ναυτιλιακών ακολούθων.
Από τις χώρες που επιλέχθηκαν ξεχωρίζει η Νότια Κορέα, όπου η Ελλάδα τώρα δημιουργεί πρεσβεία. Η εν λόγω χώρα κατέχει κάντα ξεχωριστή θέση στην αμερικανική εξωτερική πολιτική, ενώ αποτελεί σηματικό εξαγωγέα προϊόντων προς την Ευρώπη. Συνεπώς η τοποθέτηση ναυτιλιακού ακολούθου, ο οποίος είναι ανώτερος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος, δημιουργεί τις συνθήκες για ενίσχυση του έργου της ελληνικής ναυτιλίας.
Αντιστοίχως η έδρα στην Αγία Πετρούπολη αντιπροσωπεύει την εμπέδωση των ισχυρών πολιτικών δεσμών στη Ναυτιλία, καθώς θα αποτελέσει πρόκριμα για τη διεύρυνση της παρουσίας της ελληνικής ναυτιλίας στην Αρκτική και στο εμπόριο της Ρωσίας με την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες, στις οποίες η Ελλάδα έχει καλύτερες προσβάσεις λόγω της Costco.
Οι σχέσεις με την Costco και γενικότερα με την Κίνα ενισχύονται επίσης, όπως προκύπτει από την ίδρυση ναυτιλιακής έδρας στην Γκουανγκζού, σημείο απ όπου πραγματοποιείται μεγάλος όγκος του εξαγωγικού εμπορίου της Κίνας.
Από την άλλη πλευρά υποβαθμίζονται οι σχέσεις με το Ντουμπάι, το λιμάνι του οποίου παρακάμπτεται λόγω της Costco, τον Παναμά, ο οποίος επίσης έχει χάσει την αίγλη του και το Βανκούβερ, καθώς έχουν αλλάξει οι ναυτικές οδοί.
Σύμφωνα με το σχετικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την «ίδρυση – κατάργηση εδρών ναυτιλιακών ακολούθων», καταργούνται οι έδρες ναυτιλιακών ακολούθων:
Ντουμπάι (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα),
Παναμά (Παναμάς),
Μαρακαΐμπο (Βενεζουέλα),
Βανκούβερ (Καναδάς).
Παράλληλα, ιδρύονται νέες έδρες ναυτιλιακών ακολούθων:
Μπουσάν (Νότια Κορέα),
Γκουανγκζού (Κίνα),
Αγία Πετρούπολη (Ρωσία),
Κέιπ Τάουν (Νότια Αφρική).
Στη γνωμοδότηση του ΣτΕ υπογραμμίζεται ότι στο Προεδρικό Διάταγμα αναγράφεται πως δεν θα υπάρξει δαπάνη για τον κρατικό προϋπολογισμό, ωστόσο σύμφωνα με έγγραφα της γενικής διεύθυνσης οικονομικών υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας, προκύπτει ότι προκαλείται δαπάνη για έτη 2019 έως 2021.
Στο πλαίσιο αυτό, το ΣτΕ υποχρέωσε τους δύο συναρμόδιους υπουργούς να αναγράψουν στο σχέδιο Π.Δ. τις δαπάνες εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.