Η πορεία της τουρκικής οικονομίας που συνδέεται και με το μέλλον του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη. Η πτώση της λίρας και τα σενάρια για κατάρρευση της τουρκικής οικονομίας δίνουν στα social media την αφορμή να έχουν τη δική τους άποψη.
Γράφουν οι Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Το query «Τουρκική Οικονομία» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο, σύμφωνα με το PaloPro, 1.606 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 14 – 20 Μαΐου 2018. Τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία αρνητικών συναισθημάτων (κάθε παράγοντας που υπονομεύει τον Ερντογάν είναι αποδεκτός) ακολουθούν τα ουδέτερα (αγνοία για οικονομικούς συσχετισμούς) και τέλος ένα μικρό ποσοστό θετικών συναισθημάτων.
Θεματολογία
Η θεματολογία επικεντρώθηκε την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στην ειδησεογραφία για τις εξελίξεις που αφορούν την τουρκική οικονομία. Αναλυτικότερα:
- Τη δήλωση του Ταγίπ Ερντογάν ότι μετά τις εκλογές προτίθεται να ελέγξει ακόμα περισσότερο την οικονομία της χώρας.
- Την τουρκική λίρα που βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και αποτελεί σημαντικό πρόβλημα.
- Τις εκτιμήσεις των οίκων αξιολόγησης και την πορεία της τουρκικής οικονομίας.
Συμπεράσματα
Τα συμπεράσματα της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης για την τουρκική οικονομία, σύμφωνα με την αναλυση περιεχομένου του PaloPro, διαμορφώνονται ως εξής :
- Η τουρκική οικονομία αποτελεί, σύμφωνα με τα social media, την «αχίλλειο πτέρνα» του Ερντογάν και τελικά θα τον οδηγήσει στην πτώση του. Ωστόσο η πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου δεν έχει τις απαραίτητες οικονομικές και χρηματιστηριακές γνώσεις και παρασύρεται από κάθε είδηση που έχει αρνητικό αντίκτυπο στον Ερντογάν.
- Ενα πολύ μικρό ποσοστό χρηστών θεωρεί ότι εάν ο τούρκος πρόεδρος ελέγξει πιο αυστηρά την οικονομία θα το κάνει γιατί γνωρίζει πολύ καλά ότι η πολιτική του επιβίωση εξαρτάται από την κατάσταση της οικονομίας και ότι δεν θα την αφήσει να καταρρεύσει παρά την πτώση της λίρας και τις αρνητικές αξιολογήσεις.
- Ο Ερντογάν παρά τη μεγαλομανία του που αναδεικνύεται και από τα «φαραωνικά» έργα του δεν αποτελεί αμελητέα ποσότητα. Έχει μάθει να λειτουργεί με απρόοπτο τρόπο και να εκμεταλλεύεται την αδυναμία των αντιπάλων του. Με την ίδια σκέψη θα λειτουργήσει και στον τομέα της οικονομίας.
- Η απόφαση της Κεντρικής Τράπεζας της Τουρκίας να αποσύρει τα αποθέματα σε χρυσό που διατηρούσε στην Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ ενθουσίασε την πλειοψηφία των social media. Ωστόσο ένας μικρός αριθμός tweets ανέδειξαν ως βασική αιτία, το φόβο μήπως επιβληθούν κυρώσεις από την Ουάσιγκτον και δεσμευθεί ο τουρκικός χρυσός. Η κίνηση της απόσυρσης υποδηλώνει και μια στρατηγική διαφοροποίησης της τουρκικής οικονομίας.
- Οι μαζικές τουρκικές ιδιωτικοποίησης εταιρειών, διαφεύγουν ως είδηση από την πλειοψηφία των χρηστών του ελληνικού διαδικτύου. Ωστόσο ελάχιστοι είναι εκείνοι που θεωρούν ότι πρόκειται για ένα στοιχείο που δείχνει το πως μεταλλάσσεται η τουρκική οικονομία.
- Η Τουρκία μια πολυπληθής χώρα αποτελεί σημαντικό εμπορικό μέγεθος και για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη φαίνεται στο σύνολό της να αγνοεί αυτά το δεδομένο. Παράλληλα και οι οικονομικές σχέσεις Τουρκίας και Κατάρ παραβλέπονται από το σύνολο των χρηστών του ελληνικού διαδικτύου.
- Η τουρκική οικονομία συνδέεται και με την ανακάλυψη των υδρογονανθράκων στη νοτιοανατολική Μέσογειο. Κάποιοι χρήστες του ελληνικού διαδικτύου θεωρούν ότι ο Ερντογάν με την εξωτερική του πολιτική αποβλέπει στο να κερδίσει ένα ποσοστό από την εκμετάλλευσή τους για να ενισχύσει την οικονομία της χώρας του.
- Η ανάπτυξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας ανησυχεί ιδιαίτερα την πλειοψηφία του ελληνικού διαδικτύου καθώς βλέπει ότι η Τουρκία θα υπερισχύσει ακόμα περισσότερο αμυντικά της Ελλάδας στο Αιγαίο καθώς και στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.
- Η πλειοψηφία της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης φαίνεται να επηρεάζεται από ειδήσεις που αναφέρονται σε κατάρρευση της τουρκικής οικονομίας και αναπαράγει τέτοιους είδους ειδήσεις σε blogs και retweets. Παράλληλα οι χρήστες του ελληνικού διαδικτύου δεν είναι γνώστες της τουρκικής οικονομίας και των ιδιαιτεροτήτων της. Ταυτόχρονα ένα μικρός αριθμός χρηστών δείχνει να υιοθετεί πραγματικά στοιχεία αγνοώντας τις αναλύσεις «εμπειρογνωμόνων» του διαδικτύου που προβλέπουν καταστροφή.
___________
Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent.. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.