Από τον Οκτώβριο του 2013, όταν ο πρόεδρος της Κίνας, Σι Ζινπίνγξ ανακοίνωσε πρωτοβουλία «One Belt One Road» κατά την επίσκεψή του στις χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ασίας, μέχρι σήμερα έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια.
Σε αυτό το χρονικά διάστημα η Κίνα βιώνει τον μετασχηματισμό της από μια περιφερειακή υπερδύναμη με δυναμική οικονομία, σε μια χώρα που αναζητά τον παγκόσμιο ρόλο της, αντιπαρατίθεται και συμβιώνει ανάμεσα στις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την ΕΕ, επιχειρώντας να εκπέμψει το δικό της διακριτό σήμα.
Είναι αυτός ο δρόμος που επέτρεψε την ανακήρυξη του Σι σε ομότιμο του Μάο Τσε Τούνγκ καθιστώντας το όραμά του αντίστοιχο της “Πολιτιστικής Επανάστασης”. Τι πραγματικά είναι η πρωτοβουλία “One Belt, One Road” και ποιούς επηρεάζει;
Παρατηρώντας τις διαδρομές και τις χώρες που βρίσκονται επί αυτού του δρόμου καθώς και τα κινεζικά κεφάλαια που έχουν ήδη επενδυθεί σε αυτή τη διαδρομή είναι παραπάνω από προφανές ότι η Κίνα επιχειρεί να εφαρμόσει μια passive-offensive πολιτική, επιβάλλοντας εν τέλει την πολιτική της ηγεμονία μέσω ενός νέου γεωοικονομικού δόγματος.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο ότι ΗΠΑ και ΕΕ βρίσκονται πολύ συχνά σε ευθεία αντιπαράθεση με την Κίνα, χρησιμοποιώντας ως επίφαση τις εμπορικές πρακτικές και την κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, ακόμα και τη βιομηχανική κατασκοπεία, όταν όμως το μείζον ζήτημα είναι η χαλιναγώγηση του “κινεζικού δράκου”/
One Belt, One Road…
Υπάρχουν δύο κύριες διαδρομές για την «ζώνη», ξεκινώντας από την Κίνα και τελειώνοντας στην Ευρώπη: η μία είναι μέσω της Κεντρικής Ασίας και της Ρωσίας, ενώ η άλλη διέρχεται από την Κεντρική Ασία και τη Δυτική Ασία μέχρι τον Περσικό Κόλπο και όλες τις χώρες της Μεσογείου. Ο θεωρούμενος ο νέος δρόμος του μεταξιού, περιλαμβάνει 65 χώρες στον πυρήνα του, που καλύπτουν έκταση περίπου 5.539 χλμ², που αντιπροσωπεύει το 41,3% της παγκόσμιας επιφάνειας.
Το 2015, οι κινεζικές επιχειρήσεις πραγματοποίησαν άμεσες επενδύσεις σε 49 χώρες που σχετίζονται με το “One Belt One Road”. Από τον Δεκέμβριο του 2016, οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει 56 ζώνες οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας σε 20 χώρες με συνολικές επενδύσεις που ανέρχονται στα 18,5 δισ, δολάρια.
Με την υποστήριξη της κυβέρνησης, η πρωτοβουλία ενίσχυσε σημαντικά τον όγκο των συμφωνιών συγχωνεύσεων και εξαγορών στο εξωτερικό.
Όσον αφορά τους τομείς, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είναι οι σημαντικότεροι κλάδοι της δραστηριότητας συγχωνεύσεων και εξαγορών της Κίνας μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών “One Belt One Road” – με συνολικό όγκο συναλλαγών άνω των 38 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ τα τελευταία 12 χρόνια.