Εγκρίθηκε, όπως αναμενόταν, από το ΚΥΣΕΑ, το πρόγραμμα αναβάθμισης των 85 ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16, μετά από αναπροσαρμογές στο πλάνο αποπληρωμής προς τη Lockheed Martin, ενώ δεν αποκλείεται να έχει περιοριστεί και το συνολικό κόστος στο 1,1 δισ.
Αν και το πρώτο αεροσκάφος που θα περάσει εκσυγχρονισμό θα επανέλθει στην ενεργό δράση το 2021 και το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2028, η Ελλάδα αναδεικνύει τα εξοπλιστικά σε αυτοτελές διπλωματικό χαρτί στο πλαίσιο προσπάθειας για την αντιμετώπιση της τουρκικής προκλητικότητας σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο.
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού
«κατόπιν ενημέρωσης του υπουργού Εθνικής Αμυνας ότι η Αμερικανική πλευρά έχει καταρχήν αποδεχθεί την αναθεωρημένη ελληνική πρόταση, που λαμβάνει υπόψη τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας τα επόμενα έτη, το ΚΥΣΕΑ ομοφώνως ενέκρινε την υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης 85 αεροσκαφών».
Νωρίτερα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Πάνος Καμμένος, αναφερόμενος στην αναβάθμιση των F 16 έκανε λόγο για «μια μεγάλη ημέρα για την Πολεμική Αεροπορία».
Σε συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει ο Πάνος Καμμένος προ ημερών είχε δημοσίως αποκαλύψει ότι το πρόβλημα στις διαπραγματεύσεις ήταν το πλάνο αποπληρωμής του προγράμματος, λόγω αφενός της μεταχρονολογημένης παράδοσης των αεροσκαφών και αφετέρου εξαιτίας των δημοσιονομικών περιορισμών που αντιμετωπίζει η Ελλάδα μέχρι το 2021.
«Αυτή τη στιγμή, η διαπραγμάτευση με την αμερικανική πλευρά βρίσκεται στις καταβολές των τιμημάτων που αφορούν το 2018, το 2019, το 2020 και μετά το 2021, που δεν θα υπάρχει δέσμευση, μπορούμε να καταβάλουμε μέρη της συμφωνίας μέχρι και τη λήξη του προγράμματος», είχε πει ο κ. Καμμένος, αναφέροντας ότι το πρώτο αεροπλάνο θα παραδοθεί σε δύο χρόνια και το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2028. Και είχε προσθέσει πως «εμπροσθοβαρές πρόγραμμα με τις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες είναι αδύνατον».
είχε δηλώσει τότε ο Πάνος Καμμένος.
Ανοιχτό παραμένει ακόμα το ζήτημα της ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς η αρχική πρόταση στις ΗΠΑ για παραχώρηση φρεγατών τύπου Arleigh Burke φαίνεται ότι έχει τεθεί εκτός συζήτησης με την Αθήνα να στρέφεται στη Γαλλία για την προμήθεια με χρονομίσθωση φρεγατών τύπου FREMM και παράλληλα προμήθεια του υβριδικού τύπου Belhara μέσω προγράμματος συμπαραγωγής με τα ελληνικά ναυπηγεία.
Εκτός συζήτησης βρίσκεται η γαλλική πρόταση για αναβάθμιση των 40 Mirage 2000 σε 2000-5, καθώς το κόστος κινείται μεταξύ 850 εκατ.-1 δισ., το οποίο είναι απαγορευτικό για την Ελλάδα, υπό τις παρούσες συνθήκες. Η αναβάθμιση στόχο έχει να διευρύνει τον στόλο αεροσκαφών που μπορούν να φέρουν προηγμένους πυραύλους που διαθέτει η πολεμική αεροπορία. Ωστόσο εγκρίθηκε πρόγραμμα αγοράς ανταλλακτικών που θα αναζωογονήσουν τα υπάρχοντα αεροσκάφη.