Με τον Ευρωστρατό και το Ευρωπαϊκό Αμυντικό Ταμείο να βρίσκονται πλέον σε τροχιά υλοποίησης Γαλλία και Γερμανία κινούνται επιθετικά θέλοντας να προηγηθούν των εξελίξεων και να ελέγξουν τη δυναμική στην προσπάθεια αναδιαμόρφωση της πίτας των εξοπλιστικών δαπανών.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η υπογραφή συμφωνίας συνεργασίας πάνω στο ευρωπαϊκό Future Air Combat System (FCAS) μεταξύ της Airbus και της Dassault Aviation. Το πρόγραμμα αποτελεί στην ουσία τη δεύτερη φάση του Eurofighter, το οποίο αν και είναι το πρώτο βιώσιμο ευρωπαϊκό project στον τομέα του, εν τούτοις δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες και τον ανταγωνισμό.
Οι εταιρίες αναμένουν λεπτομέρειες από τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας σχετικά με τις ακριβείς απαιτήσεις του προγράμματος, που θα περιλαμβάνει ένα μαχητικό αεροσκάφος, μη επανδρωμένα αεροσκάφη, διασυνδεσιμότητα και ασφαλείς τηλεπικοινωνίες.
«Είναι μια πραγματικά σημαντική στιγμή για να σταθεροποιήσουμε την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανίδα και να συνεργαστούμε με δομημένο τρόπο» είπε ο Ντερκ Χόκε, διευθύνων σύμβουλος της Airbus Defence and Space, σε δημοσιογράφους στο Berlin Air Show.
Η Γερμανία και η Γαλλία έχουν συμφωνήσει στις κεντρικές προδιαγραφές ενός νέου μαχητικού προς αντικατάσταση των Eurofighter Typhoon και Rafale από το 2040 και μετά, και αξιωματούχοι των δύο χωρών θα υπέγραφαν σχετικό έγγραφο στο περιθώριο της έκθεσης, ανέφεραν την Τρίτη στρατιωτικές πηγές. Οι δύο εταιρίες θέλουν να διασφαλίσουν πως η Ευρώπη θα διατηρήσει τον έλεγχο των μελλοντικών της οπλικών συστημάτων, σημείωσε ο Ερίκ Τραπιέ, διευθύνων σύμβουλος της Dassault Aviation.
«Δεν πιστεύω πως, αν άλλες ευρωπαϊκές χώρες αγοράζουν “off the shelf” αμερικανικά προϊόντα πως συμβάλεις στη στρατηγική αυτονομία»
υπογράμμισε.
Κατά τον Χόκε, το αν η γαλλική και η γερμανική κυβέρνηση αποφασίσουν να συμπεριλάβουν τη Βρετανία σε μελλοντικά προγράμματα θα εξαρτηθεί πιθανότατα από τους όρους του Brexit, είπε ο Χόκε. Σημειώνεται πως ήδη η Γαλλία συνεργάζεται με τη Βρετανία σε ένα μη επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος, αλλά το πρόγραμμα αυτό δεν έχει σημειώσει ακόμα την πρόοδο που αναμενόταν. Σύμφωνα με τον Χόκε, η γαλλογερμανική συνεργασία είναι διαφορετική, καθώς πρόκειται για ένα μεγαλύτερο σύστημα, ενός επανδρωμένου μαχητικού.
Οι δύο εταιρίες δεν έχουν ακόμα ανακοινώσει ποιος θα ηγηθεί της συνεργασίας για το γαλλογερμανικό FCAS. Ο Τραπιέ είπε πως θα ληφθούν αποφάσεις για το ποιος έχει τις καλύτερες δυνατότητες σε κάθε μέρος του συστήματος- ενώ τόνισε πως δεν θα πρόκειται για ένα αντίγραφο του αμερικανικού F-35, μα για κάτι πιο φιλόδοξο. Παράλληλα, σημειώνεται πως ο Χόκε ανέφερε ότι, αν η Γερμανία επιλέξει το F-35 για να αντικαταστήσει τα Tornado της, αυτό θα σημαίνει πως το FCAS δεν θα είναι πλέον βιώσιμο.