Η Γερμανία βρίσκεται, εδώ και καιρό, σε διαδικασία εκσυγχρονισμού της πολεμικής της μηχανής, θέλοντας να διαμορφώσει δύναμη ικανή για αποστολές εντός και εκτός της ΕΕ, έτσι ώστε να ενισχύσει το γεωπολιτικό της αποτύπωμα, και να απεξαρτηθεί από τη μονοδιάστατη γεωοικονομική θεώρηση που περιορίζει τις στρατηγικές επιλογές της και τη δένει σε μια -πολλές φορές- ασύμβατη συμμαχία με τις ΗΠΑ.
Η αμυντική βιομηχανία της χώρας έκανε τα πρώτα βήματα σε αυτή την κατεύθυνση με τα υποβρύχια, ενώ στη συνέχεια παρουσίασε το ελικόπτερο NH-90 και το μεταγωγικό αεροσκάφος A400M.
Ωστόσο, παρά το εν εξελίξει πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και ανανέωσης του αμυντικού της υλικού, έρευνα δείχνει ότι η λειτουργικότητα των διαθέσιμων στοιχείων είναι μικρότερη από το 50%, γεγονός που περιορίζει τις στρατηγικές δυνατότητές της, ενισχύει την εξάρτηση από το NATO και απομακρύνει την προοπτική ανάδειξης της Ευρώπης σε αυτόνομο πόλο.
Η “Έκθεση για την επιχειρησιακή Ετοιμότητα των βασικών οπλικών συστημάτων του Bundeswehr 2017” αποκαλύπτει ότι μόλις τα 39 από τα 128 μαχητικά Eurofighter είναι έτοιμα να αναλάβουν αποστολές, εικόνα που παρατηρείται και στα Tornado, καθώς από τα 93 αεροσκάφη, επιχειρησιακά είναι τα 26!
Την ίδια στιγμή τα νέα και υπερσύγχρονα συστήματα, όπως το μεταγωγικό A400M, το ελικόπτερο NH-90 and και το επιθετικό ελικόπτερο Tiger, υστερούν αριθμητικά καθώς οι παραδόσεις είναι ακόμα περιορισμένες.
Όσον αφορά τα μεταγωγικά A400M μόλις τρία από τα 15 είναι πλήρως λειτουργικά. Από τα ελικόπτερα NH-90 επιχειρησιακά χαρακτηρίζονται τα 15 από τα 58. Αντιστοίχως χαμηλή είναι και διαθεσιμότητα των επιθετικών ελικοπτέρων Tiger, καθώς έτοιμα για δράση είναι μόλις τα 12 από τα 62.
Απογοητευτική είναι η εικόνα και στα τεθωρακισμένα όπου σε λειτουργική κατάσταση είναι τα 105 από τα 224 Leopard 2 τανκς.
Χειρότερη είναι κατάσταση στο Ναυτικό όπου το ήμισυ του στόλου των φρεγατών είναι εκτός υπηρεσίας, ενώ αυτή τη στιγμή η Γερμανία δεν έχει κανένα λειτουργικό υποβρύχιο.