Νέες προεκτάσεις λαμβάνει η υπόθεση της καταγραφής,χρήσης και κατάχρησης προσωπικών δεδομένων, καθώς στις ΗΠΑ, όπου ξέσπασε το σκάνδαλο Facebook-Cambridge Analytica, τώρα 23 οργανώσεις προάσπισης των ψηφιακών δικαιωμάτων και των παιδιών καταγγέλλουν το YouTube και τη μητρική του Google, ότι συγκεντρώνουν τα προσωπικά δεδομένα παιδιών και τα χρησιμοποιούν για να τους παρουσιάζουν στοχευμένες διαφημίσεις.
Για τον λόγο αυτό οι οργανώσεις προσέφυγαν στην αμερικανική ρυθμιστική αρχή εμπορίου (FTC) ζητώντας να ερευνήσει τις πρακτικές αυτές, «μέσω των οποίων η Google συγκεντρώνει γιγαντιαία κέρδη».
Η Google από την πλευρά της απάντησε ότι δεν έχει ενημερωθεί για την προσφυγή, όμως υπογράμμισε ότι «η προστασία των παιδιών και των οικογενειών αποτελεί προτεραιότητα»
«Επειδή το YouTube δεν προορίζεται για τα παιδιά, επενδύσαμε σημαντικά στη δημιουργία της εφαρμογής YouTube Kids, που προτείνει μια εναλλακτική ειδικά για τα παιδιά»
σχολίασε εκπρόσωπος της εταιρίας.
Η ρητορική που χρησιμοποιείται στην ανακοίνωση είναι προφανές ότι επιχειρεί να αποφύγει την ευθεία τοποθέτηση επί του θέματος.
Εφόσον οι καταγγελίες επιβεβαιωθούν από έρευνες τότε το ζήτημα της συλλογής και χρήσης των δεδομένων αναμένεται να βρεθεί στο στόχαστρο ρύθμισης με πρωτοβουλία των νομοθετικών σωμάτων, γεγονός που θα αποτελέσει πρόκληση για τον Ντόναλντ Τραμπ που έχει εξαγγείλει απορρύθμιση παντού.
Σύμφωνα πάντως με τις οργανώσεις, η Google συγκεντρώνει προσωπικές πληροφορίες ανηλίκων μέσω του YouTube, αν και επισήμως απαγορεύεται η είσοδος στον ιστότοπο σε παιδιά κάτω των 13 ετών, κυρίως για την περιοχή που βρίσκονται, τη συσκευή που χρησιμοποιούν, ακόμη και αριθμούς κινητών τηλεφώνων.
«Το YouTube συγκεντρώνει τις πληροφορίες αυτές χωρίς να ενημερώνει πρώτα τους γονείς και η Google τις χρησιμοποιεί για να παρουσιάζει στοχευμένες διαφημίσεις παντού στο Διαδίκτυο»
καταγγέλλουν.
«Εδώ και χρόνια η Google δεν προστατεύει όπως οφείλει τα παιδιά και τις οικογένειες ισχυριζόμενη ψευδώς ότι το YouTube -ένας ιστότοπος που είναι γεμάτος με κινούμενα σχέδια, παιδικά τραγούδια και διαφημίσεις παιχνιδιών- δεν προορίζεται για παιδιά κάτω των 13 ετών»,
εκτιμά στην ανακοίνωση ο Τζος Γκόλιν της Εκστρατείας για την Παιδική Ηλικία χωρίς Διαφημίσεις.
«Η Google συγκεντρώνει γιγαντιαία κέρδη μέσω των στοχευμένων διαφημίσεων για παιδιά και πρέπει να σέβεται» την αμερικανική νομοθεσία για την προστασία της προσωπικής ζωής των παιδιών στο Διαδίκτυο, τόνισε ο Γκόλιν.
Η πρακτική της Google αντίκειται, σύμφωνα με τις οργανώσεις, στον νόμο του 1998, βάσει του οποίου «απαγορεύεται σε έναν ιστότοπο που προορίζεται για παιδιά ή που γνωρίζει ότι τον χρησιμοποιούν παιδιά να συγκεντρώνει και να χρησιμοποιεί τέτοιου είδους πληροφορίες χωρίς τη συγκατάθεση των γονέων».