Σχεδόν 3 στους 10 νέους ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών (59 εκατομμύρια) που ζουν σε χώρες που έχουν πληγεί από συγκρούσεις ή καταστροφές είναι αναλφάβητοι, τριπλάσιοι από τον παγκόσμιο μέσο όρο, δήλωσε σήμερα η UNICEF.
Τα υψηλότερα ποσοστά αναλφαβητισμού στους νέους, με 76%, 69%, 68% και 64% μεταξύ των ατόμων ηλικίας 15 έως 24 ετών που δεν μπορούν να διαβάσουν ή να γράψουν, εμφανίζουν ο Νίγηρας, το Τσαντ, το Νότιο Σουδάν και η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία αντίστοιχα – όλες χώρες με μεγάλη ιστορία αστάθειας και υψηλά επίπεδα φτώχειας.
«Αυτοί οι αριθμοί αποτελούν μια έντονη υπενθύμιση του τραγικού αντίκτυπου που έχουν οι κρίσεις στην εκπαίδευση των παιδιών, στο μέλλον τους και στη σταθερότητα και ανάπτυξη των οικονομιών και των κοινωνιών τους»,
δήλωσε η Εκτελεστική Διευθύντρια της UNICEF, Henrietta H. Fore.
«Ένα παιδί χωρίς εκπαίδευση που μεγαλώνει σε μια αναλφάβητη νεολαία σε μια χώρα που έχει σπαραχθεί από συγκρούσεις ή είναι ερειπωμένη από καταστροφές δεν έχει και πολλές προοπτικές.»
Αυτή η νέα ανάλυση – με βάση τα ποσοστά αλφαβητισμού της UNESCO σε 27 χώρες σε έκτακτη ανάγκη, οι οποίες περιλαμβάνονται στην έκκληση της UNICEF «Ανθρωπιστική Δράση για παιδιά 2018» – δημοσιεύεται πριν από τη Διάσκεψη της Παγκόσμιας Σύμπραξης για την Ανασυγκρότηση της Εκπαίδευσης αυτή τη εβδομάδα στο Ντακάρ της Σενεγάλης.
Η ανάλυση επισημαίνει επίσης ότι τα κορίτσια και οι νέες γυναίκες παρουσιάζουν μεγαλύτερο μειονέκτημα όσον αφορά την ανάγνωση και τη γραφή, με το 33% εξ αυτών που ζουν σε χώρες που είναι σε έκτακτη ανάγκη να μην μαθαίνουν ακόμη και τα πιο βασικά, σε σύγκριση με το 24% στα αγόρια.
Και όμως, παρά το ρόλο που διαδραματίζει στη δημιουργία ίσων ευκαιριών για τα πιο ευάλωτα παιδιά και τους νέους η εκπαίδευση, παραμένει σοβαρά υποχρηματοδοτούμενη. Επί του παρόντος, μόνο το 3,6% της χρηματοδότησης για ανθρωπιστική βοήθεια πηγαίνει για την παροχή εκπαίδευσης στα παιδιά που ζουν σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, καθιστώντας τον έναν από τους λιγότερο χρηματοδοτούμενους τομείς στις ανθρωπιστικές εκκλήσεις.
Συνολικά, η UNICEF εκτιμά ότι θα δαπανά περίπου $1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως για εκπαιδευτικά προγράμματα τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Μόλις χθες, η UNICEF απηύθυνε ανθρωπιστική έκκληση για $900 εκατομμύρια δολάρια για την εκπαίδευση σε χώρες που πλήττονται από συγκρούσεις και φυσικές καταστροφές.
Η UNICEF εργάζεται σε χώρες σε όλο τον κόσμο για να αποκτήσουν τα παιδιά πρόσβαση στο σχολείο και στη μάθηση, μεταξύ άλλων προσφέροντας ευκαιρίες για ταχύρυθμη ή άτυπη εκπαίδευση, επιμορφώνοντας εκπαιδευτικούς, αποκαθιστώντας σχολεία και διανέμοντας σχολικό εξοπλισμό και προμήθειες.
Στη Δυτική και Κεντρική Αφρική, όπου βρίσκονται οι χώρες σε έκτακτη ανάγκη με το υψηλότερο ποσοστό αναλφαβητισμού μεταξύ των νέων στο 39% και όπου θα φιλοξενηθεί η τρίτη διάσκεψη, η UNICEF συνεργάζεται με διάφορους εταίρους για να βοηθήσει τα παιδιά να μορφωθούν παρά τις συγκρούσεις και την ανασφάλεια. Για παράδειγμα, μια συνεργασία με τις κυβερνήσεις του Καμερούν και του Νίγηρα βοηθά στην επέκταση ενός καινοτόμου προγράμματος ραδιοφωνικής εκπαίδευσης που παρέχει μια εναλλακτική πλατφόρμα εκμάθησης σε παιδιά και νέους που πλήττονται από κρίσεις. Περισσότερα από 144 επεισόδια εκπομπών γραμματικής και αριθμητικής μεταδίδονται μέσω ραδιοφώνου στα Γαλλικά, Fulfulde, Hausa και Kanouri. Το πρόγραμμα θα επεκταθεί σύντομα στη Μπουρκίνα Φάσο, στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, στη Γουινέα και στη Γουινέα Μπισσάου.
Η UNICEF προτρέπει κυβερνήσεις και άλλους εταίρους να αναλάβουν δράση για την αντιμετώπιση της εκπαιδευτικής κρίσης που πλήττει τα παιδιά και τους νέους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, μεταξύ άλλων:
- Παρέχοντας στα μικρά παιδιά πρόσβαση σε ποιοτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης για να στηρίξουν την ανάπτυξή τους και να τα προετοιμάσουν ώστε να συνεχίσουν να μαθαίνουν καθ’ όλη τη διάρκεια της παιδικής τους ηλικίας.
- Προσφέροντας στους αναλφάβητους νέους την ευκαιρία να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν και να εμπλουτίσουν την εκπαίδευσή τους μέσω ειδικά σχεδιασμένων εναλλακτικών και ταχύρυθμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
- Αυξάνοντας τις επενδύσεις στην εκπαίδευση, ιδίως για τα πλέον μειονεκτούντα παιδιά και νέους.
«Η εκπαίδευση καθορίζει την επιτυχία ή αποτυχία ενός παιδιού στο μέλλον», είπε η κ. Fore. «Για να μπορέσουν όλα τα παιδιά να δρέψουν τους καρπούς της μάθησης, είναι σημαντικό να έχουν την καλύτερη δυνατή ποιοτική εκπαίδευση όσο το δυνατό νωρίτερα.»