Ένα ακόμη ευτράπελο, ενδεικτικό της έντασης της αντιπαράθεσης μεταξύ Ρωσίας και Δύσης στα media αναδεικνύεται από την ευρωπαϊκή task force κατά της παραπληροφόρησης του Κρεμλίνου, η οποία αποκαλύπτει ότι σύμφωνα με νομοσχέδιο που προωθείται στη Δούμα, κάθε site που δέχεται εισροές κεφαλαίων (διαφήμιση) από ξένους παράγοντες θα χαρακτηρίζεται ως “ξένος πράκτορας”, ρύθμιση που ισχύει και τα site συνταγών και μαγειρικής!
Εάν θέλετε να μαγειρεύετε με συνταγές άλλων χωρών και ζείτε στη Ρωσία, σύντομα θα αντιμετωπίζετε τον κίνδυνο να χαρακτηριστείτε… πράκτορας, επισημαίνει η task force σε σχετικό δημοσίευμά της. Στο νομοσχέδιο, σύμφωνα με την East Stratcom Task Force, το γαλλικό coq au vin και το γερμανικό σου bratwurst θα χαρακτηριστούν ως ενδείξεις εξωτερικής πολιτικής επιρροής.
Με ένα νέο νόμο που σχεδιάζεται αυτή τη στιγμή στη Ρωσική Κρατική Δούμα, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης θα υποχρεωθούν να χαρακτηριστούν ως «ξένες πράκτορες» αν λάβουν υποστήριξη από διεθνείς χορηγούς. Επιπλέον, όλα τα άλλα μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να υποδείξουν εάν μια πηγή μέσων που παραθέτουν είναι ένας “ξένος πράκτορας”. Συζητώντας τον νέο νόμο, ο βουλευτής και αναπληρωτής πρόεδρος της Δούμας, Πγιόρ Τολστόι, κατέστησε σαφές ότι αυτός ο νόμος θα εφαρμοστεί “σε όλους τους παρόχους πληροφόρησης, από τηλεοπτικά κανάλια και έντυπα μέσα στους χρήστες κοινωνικών δικτύων, ιατρικών ή μαγειρικών sites”. δήλωση που αναπαράγεται από το ανεξάρτητο ειδησεογραφικό site Media Zona.
Με άλλα λόγια, εάν, για παράδειγμα, γράψετε ένα blog για τα τρόφιμα, θα πρέπει τώρα να υποδείξετε ξένες επιρροές εάν δημοσιεύσετε μια μετάφραση μιας συνταγής από διεθνή πηγή. Ακόμα κι αν κινδυνεύεις να κάνεις “μαγειρεύοντας ξένους πράκτορες”, θα είναι δύσκολο να πάρεις τα χέρια σου στην κατάλληλη παρμεζάνα για το λαζάνι σου. Σύμφωνα με τις ισχύουσες κυρώσεις της Ρωσίας, απαγορεύεται η εισαγωγή τροφίμων στην ΕΕ, γεγονός που ανάγκασε τη ρωσική βιομηχανία τροφίμων να προσπαθήσει να μιμηθεί τρόφιμα της ΕΕ – όπως το τυρί παρμεζάνα.
Η έννοια του «ξένου πράκτορα» δεν είναι πρωτόγνωρη στη Ρωσία, καθώς αποτελεί “ταμπέλα” την οποία υποχρεώνονται να υιοθετήσουν ρωσικές οργανώσεις και ΜΚΟ από το 2012, εφόσον λαμβάνουν διεθνή στήριξη.