Διαφοροποιήσεις ως προς τη ρητορική και τη στρατηγική μείωσης του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ καταγράφηκαν στην τελευταία συνεδρίαση.
Στη συνεδρίαση συμφωνήθηκε η μείωση του προγράμματος κατά 30 δισ. από τον Ιανουάριο και ταυτόχρονα η επέκτασή του, με τη δήλωση της ΕΚΤ να αναφέρει ακόμα και μετά την αύξηση των επιτοκίων.
Η προτεινόμενη δέσμη μέτρων θεωρήθηκε γενικά κατάλληλη για την παροχή του απαραίτητου κινήτρου για τις βασικές πιέσεις του πληθωρισμού για τη δημιουργία και στήριξη του μεσοπρόθεσμου πληθωρισμού, ιδίως προκειμένου να αποφευχθεί η επικύρωση των προσδοκιών για τον πληθωρισμό κάτω από επίπεδα συμβατά με τον στόχο του πληθωρισμού. Ταυτόχρονα, η προσεκτική και σταδιακή αναβαθμονόμηση δικαιολογείται σε ένα πιο καλοήθη οικονομικό περιβάλλον, σύμφωνα με την καθιερωμένη “λειτουργία αντίδρασης” του Διοικητικού Συμβουλίου, όπως αποδείχθηκε σε προηγούμενες περιόδους κατά τις οποίες ο ρυθμός της APP είχε αναπροσαρμοσθεί, προς τα πάνω ή προς τα κάτω, ανάλογα με την εξέλιξη των δεδομένων.
Σε αυτό το πλαίσιο, εκφράστηκαν κάποιες αρχικές προτιμήσεις για μικρότερο συνολικό μέγεθος των προβλεπόμενων αγορών APP, καθώς και για διαφορετικό μηνιαίο ρυθμό αγορών για ένα δεδομένο σχεδιαζόμενο φάκελο. Από τη μία πλευρά, προβλήθηκε ο ισχυρισμός ότι ένας υψηλότερος μηνιαίος όγκος αγορών από τον Ιανουάριο του 2018 συνεπαγόταν μια πιο σταδιακή μείωση του ρυθμού των αγορών, περιορίζοντας έτσι τον κίνδυνο «φαινομενικών επιπτώσεων» που θα μπορούσαν να προκύψουν από την υπερβολική απότομη μείωση του όγκου των αγορών . Από την άλλη πλευρά, εκφράστηκαν επίσης ορισμένες αρχικές προτιμήσεις για έναν βραδύτερο μηνιαίο ρυθμό αγορών από τις αρχές του 2018 ή μια πτωτική πορεία αγορών από τον Ιανουάριο του 2018, ως καταλληλότερος για τη διενέργεια των αγορών περιουσιακών στοιχείων σε εκτεταμένο χρονικό ορίζοντα ή ασκώντας την προαιρετική δυνατότητα που ενσωματώνεται στις κατευθυντήριες γραμμές του Διοικητικού Συμβουλίου, στο πλαίσιο των συμφωνημένων παραμέτρων που διέπουν τις αγορές της APP.
Όσον αφορά τη διάσταση της δυνατότητας επιλογής, διατυπώθηκαν διαφορετικές θέσεις ως προς το κατά πόσον μια συνταγή ανοικτού τύπου κρατικής υπόθεσης παρέμενε κατάλληλη ή κατά πόσον ήταν προτιμότερη η ανακοίνωση μιας ημερομηνίας λήξης. Μεγάλη πλειοψηφία των μελών υποστήριξε τη διατήρηση της τρέχουσας διατύπωσης των κατευθυντήριων γραμμών του Διοικητικού Συμβουλίου σχετικά με την εφαρμογή της APP, με την οποία οι αγορές επρόκειτο να πραγματοποιηθούν μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2018 ή και πέραν αυτών, εάν ήταν απαραίτητο, και εν πάση περιπτώσει μέχρι το Διοικητικό Συμβούλιο Το Συμβούλιο είδε μια διαρκή προσαρμογή στην πορεία του πληθωρισμού σύμφωνα με τον στόχο του για τον πληθωρισμό. Επιτρέποντας την προσαρμογή της πορείας της ΕΦΠ με τρόπο εξαρτώμενο από τα δεδομένα και συνεπώς η διατήρηση της ευελιξίας για την αντιμετώπιση των μελλοντικών διαταραχών θεωρήθηκε αναπόσπαστο μέρος της καθιερωμένης “αντίδρασης” του Διοικητικού Συμβουλίου και συνεπής με προηγούμενες προσαρμογές της πρόγραμμα. Δεδομένης της τρέχουσας εκτίμησης των προοπτικών για τον πληθωρισμό, όταν υπήρχαν ακόμα πιο πειστικές ενδείξεις για τις πιέσεις των τιμών στα δεδομένα και οι αβεβαιότητες εξακολουθούσαν να υφίστανται, θεωρήθηκε πιο συνετό να διατηρηθεί η ευελιξία περαιτέρω επέκτασης του προγράμματος, εάν είναι απαραίτητο.
Ως εκ τούτου, η διατήρηση της ανοικτής συνοχής της APP υπογράμμισε τη σταθερή δέσμευση του Διοικητικού Συμβουλίου να διατηρήσει το βαθμό στέγασης που απαιτείται για να επιστρέψει ο πληθωρισμός σε επίπεδα κάτω, αλλά κοντά στο 2%. Προειδοποιήθηκε ότι οποιαδήποτε αμφιβολία σχετικά με τη δέσμευση σταθερότητας τιμών του Διοικητικού Συμβουλίου θα μπορούσε να ενισχύσει τις προσδοκίες για τον πληθωρισμό σε χαμηλά επίπεδα. Μαζί με ένα χαμηλότερο πραγματικό επιτόκιο ισορροπίας, αυτό θα μπορούσε να παρεμποδίσει την ικανότητα του Διοικητικού Συμβουλίου να ανταποκρίνεται σε μελλοντικές διαταραχές. Επιπλέον, η ανακοίνωση μιας ημερομηνίας λήξης θα μπορούσε να αναγκάσει τους συμμετέχοντες στην αγορά να προχωρήσουν σε ενδεχόμενες προσαρμογές των τιμών, πράγμα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υπερβολική άμβλυνση των οικονομικών συνθηκών.