Με έκθεση που επιβεβαιώνει τις προβλέψεις του ΔΝΤ όσον αφορά τα στοιχεία και τις προβλέψεις και δίνει κατευθυντήριες γραμμές για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την έξοδο από το Μνημόνιο συνεχίζεται ο διπλωματικός διάλογος για την ενεργοποίηση της δέσμευσης συμμετοχής του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα, καθιστώντας πλέον την επίτευξη ολοκληρωμένης συμφωνίας ορατό στόχο.
Αν και από τα media ερμηνεύεται ως μια ακόμη αφορμή συστάσεων προς την ελληνική κυβέρνηση, η έκθεση αυτή αποτελεί την επισφράγιση της προσέγγισης με το ΔΝΤ, το οποίο εξέδωσε ταυτόχρονα τη δική του. Σε όλες τις εκθέσεις όπως και στον προϋπολογισμό της ελληνικής κυβέρνησης συμπίπτουν οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη, χρέος, δημοσιονομικά και υπάρχει απόσταση στους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Στην έκθεση που δημοσίευσε η Κομισιόν εξετάζοντας τις δύο πρώτες αξιολογήσεις του τρίτου προγράμματος, επισημαίνει ότι η Ελλάδα έχει καταβάλει μεν σημαντικές μεταρρυθμιστικές προσπάθειες σε όλους τους τομείς πολιτικής, αλλά οι προσπάθειες θα πρέπει να συνεχιστούν και σημαντικότερο κομμάτι αποτελεί η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων για το προσεχές έτος. Επαινεί την μεγαλύτερη ανθεκτικότητα που επέδειξε η χώρα στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος.
Διαβάστε επίσης: Το ΔΝΤ προσεγγίζει ΕΕ για Ελλάδα, οι νέες προβλέψεις
Η Επιτροπή σημειώνει πως η ανάπτυξη ενδέχεται να επιταχυνθεί το 2017, φθάνοντας στο 2,5% το 2018. Η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις αναμένεται να είναι οι κύριοι μοχλοί ανάπτυξης το 2017-2018. Η συμβολή των καθαρών εξαγωγών αναμένεται να είναι θετική και λόγω της αυξημένης ζήτησης του ελληνικού τουριστικού τομέα.
Με τον τρόπο αυτό επιβεβαιώνει τις προβλέψεις του ΔΝΤ, κάνοντας το δικό της βήμα στην κατεύθυνση της συναίνεσης, αφού είχε προηγηθεί η αντίστοιχη έκθεση του Ταμείου.
Παράλληλα, η Επιτροπή εκτιμά ότι οι συνθήκες της αγοράς εργασίας βελτιώνονται και η απασχόληση αυξήθηκε κατά 1,5% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017, ενώ η ανεργία μειώθηκε στο 21% τον Ιούλιο του 2017, αν και το ποσοστό ανεργίας εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλό (ιδίως στους νέους).
Στο πλαίσιο του τρίτου Μνημονίου, για να επιδείξει η κυβέρνηση τη δέσμευσή της στα μέτρα του, θέσπισε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2015 φορολογικά μέτρα συνολικού ύψους 1,5% του ΑΕΠ έως το 2018. Αυτά αποτελούσαν κυρίως μεταρρύθμιση του ΦΠΑ και των συντάξεων.
Τα πρόσθετα μέτρα που αναμένεται να αποδώσουν περαιτέρω 3% του ΑΕΠ έως το 2018 εγκρίθηκαν ως προηγούμενες ενέργειες για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης τον Ιούνιο του 2016.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονταν κυρίως οι σημαντικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα των συντάξεων και των φόρων εισοδήματος φυσικών προσώπων, καθώς και άλλα μέτρα για τους μισθούς και την έμμεση φορολογία. Εν συντομία, η Ελλάδα έχει μέχρι σήμερα θεσπίσει παραμετρικά μέτρα που αναμένεται να αποδώσουν 4,5% του ΑΕΠ έως το 2018.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ορισμένες μεταρρυθμίσεις -όπως η αυτή του συνταξιοδοτικού συστήματος- θα έχουν σωρευτικές επιπτώσεις και πέραν του χρονικού ορίζοντα του προγράμματος, καθώς οι αλλαγές θα ισχύουν με την πάροδο του χρόνου. Υποστηριζόμενη από αυτά τα μέτρα και τις ευνοϊκές μακροοικονομικές εξελίξεις, η Ελλάδα υπερέβη το δημοσιονομικό της στόχο κατά περισσότερο από 3% του ΑΕΠ το 2016.