Οργανωμένη προσπάθεια για τον πλήρη αποπροσανατολισμό των Αμερικανών ψηφοφόρων αρχικά, για την αποδόμηση της Χίλαρι Κλίντον και στρατηγική αποσταθεροποίησης των ΗΠΑ, ςν συνεχεία μέσω της αμφισβήτησης της νομιμότητας της εκλογής του Ντόναλντ Τραμπ, χρεώνουν στη Ρωσία στις καταθέσεις τους Facebook και twitter. Οι νομικοί τους σύμβουλοι επιχείρησαν να διαμορφώσουν την εικόνα θυματοποίησης των εταιριών τους, όντας απροετοίμαστες για μια τέτοιας κλίμακας και διακυβεύματος επιχείρηση, στην οποία όμως χρησιμοποιήθηκαν ως όργανα του Κρεμλίνου.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες είναι οι καταθέσεις των νομικών εκπροσώπων του Facebook, του twitter και της Google ενώπιον της επιτροπής της Γερουσίας των ΗΠΑ που διερευνά την ανάμειξη της Ρωσίας στις αμερικανικές εκλογές και ενδεχόμενη συνωμοσία με τον Ντόναλντ Τραμπ ή την καμπάνια του. Επίσης, ερωτηματικά εγείρει η προσπάθεια των νομικών συμβούλων των εταιριών να δημιουργήσουν απόσταση ασφαλείας μεταξύ της εξεταστικής επιτροπής και των διευθυντικών στελεχών των εταιριών που εκπροσωπούν.
Από όσα έχουν έως τώρα καταθέσει οι νομικοί εκπρόσωποι από το Facebook και το Twitter οι διαφημιστικές θέσεις που αγόρασαν οι Ρώσοι στα κοινωνικά δίκτυα και το υλικό που προβλήθηκε από αυτές, μετά την ημέρα των Εκλογών, επεδίωξαν να σπείρουν αμφιβολίες για τη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ. Που συνιστά αντιστροφή της προεκλογικής τακτικής τους, που εστίαζε στην αποδυνάμωση και αποδόμηση της Χίλαρι Κλίντον, προωθώντας άλλοτε ενεργητικά και άλλοτε παθητικά τον Ντόναλντ Τραμπ.
Ο νομικό σύμβουλος του Facebook Κόλιν Στρέτς ότι το περιεχόμενο (σσ διαφημίσεις και posts) που δημιουργήθηκε από μια ρωσικής προέλευσης “φάρμα troll” γνωστή ως Internet Research Agency, μετά τις 8 Νοεμβρίου επικεντρώθηκε στην “υποκίνηση διαφωνίας σχετικά με την εγκυρότητα της εκλογής του Τραμπ”, ενώ μέχρι τότε υπέσκαπτε την υποψηφιότητα της Χίλαρι Κλίντον, όπως ανέφερε το Γραφείο του Διευθυντή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών σε έκθεση του Ιανουαρίου.
“Κατά τη διάρκεια των εκλογών, προσπαθούσαν να δημιουργήσουν πόλωση μεταξύ των Αμερικανών, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας στρέφεται κατά της Κλίντον. Μετά τις εκλογές, είδατε ρωσικές ομάδες και οργανώσεις που προσπαθούν να υπονομεύσουν τη νομιμότητα της εκλογής του προέδρου Τραμπ. Είναι αυτό που είδατε στο Facebook; »
ρώτησε η Sen. Lindsey Graham (R-S.C.) κατά την ακρόαση.
Ο Στρέτς και ο ομόλογός του Twitter, Σον Έγκετ, χαρακτήρισαν την τοποθέτηση αυτή “ακριβή” δήλωση.
Η αποκάλυψη άνοιξε μια νέα ρυτίδα στη συνεχιζόμενη έρευνα σχετικά με τη ρωσική παρέμβαση στις εκλογές του 2016, η οποία επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στο ρόλο των μεγαλύτερων εταιρειών διαδικτύου. Η ακρόαση της Τρίτης σηματοδοτεί την πρώτη φορά που εκπρόσωποι των Facebook, Google και Twitter έχουν καταθέσει δημοσίως για το τι έχουν μάθει σχετικά με την ανάμειξη του Κρεμλίνου στην προεκλογική εκστρατεία των ΗΠΑ μέσω των κοινωνικών δικτύων.
Ο James Lewis, εμπειρογνώμονας στον κυβερνοχώρο στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών, δήλωσε ότι η αποκάλυψη της ρωσικής δραστηριότητας στα κοινωνικά δίκτυα μετά τις εκλογές αποτελεί επιβεβαίωση στης στρατηγικής επικοινωνιακού πολέμου-προπαγάνδας που εφαρμόζει το Κρεμλίνο.
“Ο στόχος τους είναι να δημιουργήσουν σύγχυση και διαφωνία. Ο στόχος είναι οι Η.Π.Α. και το ΝΑΤΟ, όχι οποιοσδήποτε συγκεκριμένος υποψήφιος. Απλώς θέλουν χάος “,
δήλωσε
ο Λιούις, ενώ συνεχίζοντας υποστήριξε ότι
“Εξελίχθηκε από έναν πόλεμο λάσπης εναντίον της Κλίντον σε αυτό που νόμιζαν ότι ήταν μια ανεκτίμητη ευκαιρία να προκαλέσουν βλάβη”
υπονοώντας τα ανοιχτά μέτωπα και τη δυνατότητα να πυροδοτήσουν και να εκμεταλλευτούν τις αδυναμίες του Ντόναλντ Τραμπ
Οι εταιρίες πληροφορικής φαίνεται ότι άργησαν να αντιληφθούν ότι τα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία για να υπονομεύσουν την αμερικανική δημοκρατία.
Μέρες μετά τις εκλογές – εν μέσω επικρίσεων ότι το Facebook επέτρεψε την εξάπλωση παραπληροφόρησης, ο διευθύνων σύμβουλος Μάρκ Ζούκερμπεργκ, είχε δηλώσει ότι θεωρούσε “τρελό” το σενάριο ότι οι Ρώσοι χρησιμοποίησαν τα social networks και τα fake news για να επηρεάσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.
Ο γερουσιαστής Al Franken (D-Minn.) στοχοποίησε επίσης το Facebook, λέγοντας:
“Πώς το Facebook, το οποίο υπερηφανεύεται ότι είναι σε θέση να επεξεργαστεί δισεκατομμύρια σημεία δεδομένων και να τα μετατρέψει άμεσα σε προσωπικές συνδέσεις για τους χρήστες του, κάπως δεν κάνει τη σύνδεση ότι οι εκλογικές διαφημίσεις – που πληρώνονται σε ρούβλια – προέρχονται από τη Ρωσία; “
ενώ συνέχισε σε υψηλούς τόνους υποστηρίζοντας
“Αυτά είναι δύο σημεία δεδομένων: αμερικανικές πολιτικές διαφημίσεις και ρωσικά χρήματα, ρούβλια. Πώς δεν θα μπορούσατε να συνδέσετε αυτές τις δύο κουκίδες; “
Σε μια ένδειξη καλής θέλησης, συμμόρφωσης στις επιταγές των καιρών και προσήλωσης στη διαφύλαξη της Δημοκρατίας, το Facebook, το Twitter και η Google συμπεριέλαβαν στις καταθέσεις τους νέες αποκαλύψεις σχετικά με την έκταση της ρωσικής δραστηριότητας στους ιστότοπούς τους.
Το Facebook δήλωσε ότι έως και 126 εκατομμύρια άνθρωποι – αριθμός που αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% του πληθυσμού των ΗΠΑ – είδαν κατευθυνόμενες αναρτήσεις από την Υπηρεσία Έρευνας του Ίντερνετ, “φάρμα troll” που εδρεύει στην Αγία Πετρούπολη, στη Ρωσία. Αυτό είναι περισσότερο από 10 φορές το κοινό που επετεύχθη από διαφημίσεις που πληρώθηκαν με αποδεδειγμένη ρωσική διασύνδεση, τις οποίες η εταιρία αποκάλυψε νωρίτερα στο Κογκρέσο.