Πρόστιμο αντίστοιχο με αυτό που πλήρωσε στις ΗΠΑ ετοιμάζονται να επιβάλλουν οι γαλλικές αρχές στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία VW για το dieselgate, σε μια προσπάθεια επίδειξης δύναμης, άντλησης εσόδων που παράλληλα αποτελεί μήνυμα προς το Βερολίνο για τις διμερείς σχέσεις.
Σύμφωνα με το πόρισμα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, Κατανάλωσης και Καταστολής των Υποθέσεων Απάτης (DGCCRF), το οποίο έφερε στο φως της δημοσιότητας η Le Monde, ο όμιλος Volkswagen κινδυνεύει να τιμωρηθεί με πρόστιμο-μαμούθ, περίπου 20 δισ. δολ., που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 10% του μέσου τζίρου της εταιρίας και αφορά τα διαστήματα 2012, 2013 και 2014. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει ήδη επιβαρυνθεί με πρόστιμο 22 δισ. δολαρίων από τις αμερικανικές αρχές λόγω πώλησης οχημάτων που διέθεταν το παράνομο λογισμικό υπολογισμού των εκπομπών αερίων.
Ωστόσο, οι αρμόδιες γαλλικές αρχές υποστηρίζουν ότι το πρόστιμο θα είναι αντίστοιχο «των κερδών που άντλησε η εταιρεία από την απάτη». Σύμφωνα με το πόρισμα της DGCCRF, τουλάχιστον 946.087 πετρελαιοκίνητα οχήματα που κατασκευάστηκαν από τη Volkswagen ή μία από τις θυγατρικές της, πωλήθηκαν στη Γαλλία, διαθέτοντας παράνομο λογισμικό παραποίησης των εκπομπών αερίων τύπου ΕΑ 189. Συγκεκριμένα, εντός γαλλικού εδάφους πωλήθηκαν 600.000 «πειραγμένα» Volkswagen, 192.000 Audi, 93.000 Seat και 65.000 Skoda.
Υπό αυτό το πρίσμα, το πρόστιμο που προκύπτει από τα κέρδη που έλαβε η εταιρεία από τις πωλήσεις των «πειραγμένων» αυτοκινήτων θα μπορούσε να ανέλθει ακόμη και στα 22 δισ. ευρώ, σε περίπτωση που οι κατηγορίες επιβεβαιωθούν. Ο όμιλος είχε παραδεχθεί στις 20 Σεπτεμβρίου 2015 ότι είχε εγκαταστήσει λογισμικό για την εξαπάτηση των Αρχών σε 11 εκατ. πετρελαιοκίνητα οχήματα παγκοσμίως από το 2009, για να λάβει τη σχετική πιστοποίηση από τα τεστ που διεξάγονταν για τον έλεγχο των εκπομπών ρύπων. Παρότι, όμως, ο όμιλος Volkswagen βρέθηκε στη δίνη σφοδρών επικρίσεων, λόγω της εμπλοκής της στο εν λόγω σκάνδαλο, το 2016 οι πωλήσεις οχημάτων του ομίλου επανήλθαν σε ανοδική πορεία, καταγράφοντας αύξηση 3,8%. Επίσης, το πρώτο τρίμηνο του 2017 τα καθαρά έσοδα του ομίλου αυξήθηκαν κατά 45% στα 3,34 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη του ομίλου ενισχύθηκαν κατά 10,3% στα 56,2 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο.
Η βελτιωμένη εικόνα των οικονομικών στοιχείων του ομίλου αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών για τα οχήματα της Volkswagen, παρά τις κατηγορίες περί χειραγώγησης και εξαπάτησης των Αρχών παγκοσμίως.
Η υπόθεση φαίνεται ότι θα τραβήξει σε μάκρος καθώς η VW δεν εμφανίζεται ιδιαίτερα συνεργάσιμη, με τα στελέχη της να αρνούνται να παραδώσουν τα ζητούμενα στοιχεία και να καταθέσουν ενώπιον των αρχών, συμπεριφορά που δεν υιοθετήθηκε στις ΗΠΑ.