Τεχνολογία που επιτρέπει τη μαζική και αυτοματοποιημένη χρήση εικονικών λογαριασμών στα social media μέσω από κινητά τηλέφωνα που ελέγχονται από υπολογιστές προσφέρει κινεζική startup εταιρία, δίνοντας πλέον στην ελεύθερη αγορά υπηρεσίες προπαγάνδας, παρενόχλησης και διασποράς ψευδών ειδήσεων σε δευτερόλεπτα. Η υπόθεση είναι πολύ πιο περίπλοκη απ όσο φαίνεται καθώς ακόμα διερευνώνται οι επιπτώσεις της προπαγάνδας και των fake news στις αμερικανικές εκλογές, το βρετανικό δημοψήφισμα και η προσπάθεια εκτροχιασμού των γαλλικών εκλογών.
Οι διαφορετικές νομοθεσίες για το internet ανά τον κόσμο και η έλλειψη ενιαίου συντονισμού των αρχών δίνει χώρο σε μια σειρά από επίδοξους εγκληματίες που θέλουν να πληθωρίσουν ή να καταστρέψουν τη φήμη, την εικόνα, την προσωπική ζωή ανθρώπων ακόμα όμως και να στήσουν εκλογές και να συνθλίψουν τεράστιες εταιρίες. Η ανεξέλεγκτη χρήση τέτοιων εργαλείων αναμένεται να δημιουργήσει πιέσεις για τη εφαρμογή ελέγχων στα social media και το internet αυξάνοντας τους περιορισμούς και ανοίγοντας ένα φαύλο κύκλο.
Το βίντεο που παρουσιάζει την καινοτομία «υψηλής τεχνολογίας» των social media, από το πρακτορείο ειδήσεων Ruptly, αρχικά καταγράφηκε και μοιράστηκε από τον Artem Zhdanov, διευθυντή μάρκετινγκ της εταιρείας UChina στις 8 Μαΐου και δείχνει εκατοντάδες ενεργοποιημένα κινητά τηλέφωνα, σε μια ενιαία εγκατάσταση η οποία ελέγχεται από δύο υπολογιστές, να είναι προγραμματισμένα να «πατούν» συνεχώς «like» ή να ακολουθούν λογαριασμούς. Η εγκατάσταση αυτή είναι η μικρότερη της εταιρείας, σημειώνει, ενώ μια μεγαλύτερη με πάνω από 10.000 κινητά τηλέφωνα βρίσκεται σε άλλη θέση.
Σε μια εποχή που τα κοινωνικά δίκτυα έχουν κατακτήσει σημαντική θέση στον επικοινωνιακό τομέα της καθημερινότητας και αποτελούν μέσο προβολής και προώθησης επιχειρήσεων, προϊόντων αλλά και ακόμη σημαντικότερα ιδεολογίας, η «πώληση» πακέτων likes μπορεί επιχειρηματικά να φαίνεται «έξυπνη» ιδέα, ενέχει όμως σημαντικούς κινδύνους, αν αναλογιστούμε κάθε επίπεδο χρήσης των μέσων.
Διαβάστε επίσης: Fake news και Social Media εκλέγουν κυβερνήσεις
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλτ Τραμπ, έχει έντονα δείξει την απέχθεια του για τα μέσα ενημέρωσης και χρησιμοποιεί το twitter για να ενημερώσει τους υποστηρικτές του για τις κινήσεις του. Και ενώ η κοινή γνώμη των ΗΠΑ, θεωρεί ότι αυτή η τακτική έχει ως αποτέλεσμα να διαφεύγουν από την προσοχή τους σημαντικές ειδήσεις σχετικά με την πολιτική του προέδρου, ήδη από την περίοδο των εκλογών δημοσκοπήσεις έδειχναν τα social media ως βασική πηγή των online ειδήσεων, γεγονός που κάνει την ενημέρωση πιο ευαίσθητη σε αντίστοιχες τεχνικές «εικονικής» προώθησης και χειραγώγησης της δημοτικότητας.
Διαβάστε επίσης: Η τοξική σχέση Τραμπ-media ανησυχεί τους Αμερικανούς (γραφήματα)
Τον περασμένο Δεκέμβριο, μετά την επίθεση στο Βερολίνο, η Άγκελα Μέρκελ, βρέθηκε στο στόχαστρο μηνυμάτων μίσους και προσωπικών επιθέσεων, που είχαν πλημμυρίσει το facebook και το twitter, κάτι που θα μπορούσε να αποτελεί και συντονισμένη επίθεση προπαγάνδας ενόψει των εκλογών του 2017. Η γερμανική κυβέρνηση έχει κινηθεί προς τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση των fake news, ωστόσο, όπως και στην περίπτωση της Χίλαρι Κλίντον, η χρήση ψεύτικων λογαριασμών και η συντονισμένη προώθηση μηνυμάτων από μια κεντρική πηγή καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την αντιμετώπιση τους.
Διαβάστε επίσης: Trolls και fake news τσακίζουν τη Μέρκελ
Με τη βιομηχανία των fake news να κερδίζει εκλογές και να κάνει… «επαναστάσεις», και τις προσπάθειες εξάλειψης να μην είναι ακόμα συντονισμένες σε διεθνές επίπεδο, τέτοιες «ανακαλύψεις» δημιουργούν ακόμη περισσότερα βέλη στη φαρέτρα της προπαγάνδας για την προώθηση επί πληρωμής, επιλεγμένων προφίλ και ειδήσεων.