Την αξιολόγηση της Ελλάδας στο CCC επιβεβαιώνει η Fitch σε ανάλυσή της με ημερομηνία 24 Φεβρουαρίου 2017, επισημαίνοντας ότι στο βασικό σενάριο προβλέπει ολοκλήρωση της αξιολόγησης αρκετά νωρίτερα από τον Ιούλιο, εκταμίευση της δόσης ακόμη και χωρίς το ΔΝΤ, ενώ θεωρεί απίθανο το σενάριο των πρόωρων εκλογών λόγω της δημοσκοπικής διαφοράς που χωρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ από τη Νέα Δημοκρατία.
Ο οίκος επισημαίνει ότι λόγω του μεγάλου βαθμού υλοποίησης του προγράμματος του ESM οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας θα χορηγήσουν τις δόσεις που προβλέπονται ακόμα και χωρίς τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Παράλληλα οι αναλυτές της Fitch υποστηρίζουν ότι οι Ευρωπαίοι δεν θα ήθελαν μια ακόμη πολιτική κρίση στην Ελλάδα θρυαλλίδα της οποίας θα ήταν η αξιολόγηση του προγράμματος.
Agency | Rating | Outlook | Date |
---|---|---|---|
TE | 10 | stable | Apr 16 2016 |
S&P | B- | stable | Jan 22 2016 |
Moody’s | Caa3 | stable | Sep 25 2015 |
Fitch | CCC | stable | Feb 24 2017 |
Η Fitch επιρρίπτει ευθύνες για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης στη διαφωνία μεταξύ των δανειστών και όχι λόγω ενστάσεων της ελληνικής κυβέρνησης.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αν και σύμφωνα με το μοντέλο αξιολόγησης SRM (SOVEREIGN RATING MODEL) και το QO (QUALITATIVE OVERLAY) η αξιολόγηση της Ελλάδας προκύπτει στο BB, ωστόσο -όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, η αναπροσαρμογή στην οποία προέβησαν ήταν μεγαλύτερη από το +/- 3 μονάδες, όπως συνήθως αλλά πολύ μεγαλύτερη λόγω του βάθους και της διάρκειας της κρίσης.
Ελλάδα| Προβλέψεις | 2016-2020
Overview | Actual | Q1/17 | Q2/17 | Q3/17 | Q4/17 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GDP Growth Rate | -0.40 | -0.4 | 0.1 | 0.3 | 0.4 | 0.6 | percent | [+] |
Unemployment Rate | 23.00 | 22.5 | 22.2 | 22 | 21.7 | 19.8 | percent | [+] |
Inflation Rate | 1.20 | 0.2 | 0.4 | 0.6 | 0.8 | 2 | percent | [+] |
Interest Rate | 0.00 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0.5 | percent | [+] |
Balance of Trade | -1566.60 | -1454 | -1411 | -1489 | -1438 | -1295 | EUR Million | [+] |
Government Debt to GDP | 176.90 | 174 | 173 | 172 | 172 | 164 | percent | [+] |
Σύμφωνα με την ανάλυση αρνητικά μπορεί να επηρεαστεί η Ελλάδα από:
– το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, το οποίο αποκλείει
– Μη πληρωμή ή ανταλλαγή ιδιωτικού χρέους
– Εμπλοκή στις σχέσεις της κυβέρνησης με τους πιστωτές
Αντιθέτως θετικά από:
– Στοιχεία που θα πιστοποιούν την εδραίωση της αναπτυξιακής δυναμικής καθώς της διαρκούς και αξιόπιστης επίτευξης πρωτογενών πλεονασμάτων. Η υλοποίηση των πρόσθετων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους
– Ολοκλήρωση της αξιολόγησης του προγράμματος του ESM που θα σήμαινε επιτυχή ολοκλήρωση σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, σταθερότητα στις σχέσεις Ελλάδας-δανειστών και σταθερό πολιτικό περιβάλλον
Η Fitch προβλέπει επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2,5% για το 2016, πολύ υψηλότερα από το 0,5% που ήταν ο αρχικός στόχος, γεγονός που καθιστά πολύ ευκολότερη του στόχου 1,75% του 2017. Ωστόσο αβέβαιη είναι ακόμη η δυνατότητα επίτευξης του στόχου 3,5% για το 2018.
Οι Ευρωπαίοι υπολογίζουν το δημοσιονομικό κενό του 2018 στο 0,4% του ΑΕΠ.
H Fitch σημειώνει ότι η εμπιστοσύνη στον ελληνικό τραπεζικό τομέα παραμένει εύθραυστη καθώς:
– Η καταθετική βάση είναι ρευστή, ενώ ακόμα δεν έχει καταφέρει να ανακάμψει ουσιαστικά από την εκροή του 27% του συνόλου των καταθέσεων που σημειώθηκε μεταξύ του Σεπτεμβρίου 2014 και Ιουλίου 2015. Τα capital controls παραμένουν η βασική εγγύηση για τη μη-επιδείνωση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος
– και πως η βασική πρόκληση είναι η αντιμετώπιση της έκθεσης σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια η οποία παραμένει υψηλή με τα NPE στο 45,2%
Διαβάστε εδώ ολόκληρη την έκθεση της Fitch
Η ακτινογραφία του CCC
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Fitch το CCC διαμορφώνεται ως εξής:
– Μάκρο: -1, για την ενσωμάτωση της μακράς ιστορίας χαλαρής μακροοικονομικής διαχείρισης που οδήγησε στην παρατεταμένη κρίση και στη μείωση του ΑΕΠ
– Δημόσια Οικονομικά: -1, ως αποτέλεσμα του υπερβολικού δημοσίου χρέους που προσεγγίζει το 180% του ΑΕΠ καθώς το μοντέλο SRM δεν περιλαμβάνει μη γραμμικές ευαισθησίες σε τόσο υψηλά επίπεδα χρέους
[graphiq id=”4nMsoAgqy7X” title=”Ελλάδα: Δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ” width=”700″ height=”627″ url=”https://w.graphiq.com/w/4nMsoAgqy7X” ]
– Εξωτερικά οικονομικά: -2 για την αναγνώριση α)του πολύ υψηλού εξωτερικού χρέους -το οποίο δεν υπολογίζεται από το μοντέλο SRM και τον αποκλεισμό από τις αγορές που περιορίζει τη χρηματοδοτική ευελιξία και β) Το +2 της ευελιξίας νομισματικών αποθεμάτων έχει μειωθεί σε -1 λόγω των επιπτώσεων της κρίσης.
Δομικά στοιχεία: -1 Για την καταγραφή του πολιτικού ρίσκου στο πρόγραμμα και τον αδύναμο τραπεζικό τομέα που επαφίεται σε κρατική χρηματοδότηση και λόγω των capital controls.
Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση το μοντέλο SRM είναι πολυπαραγοντικό και συνυπολογίζει 18 διαφορετικές μεταβλητές λαμβάνοντας ως δεδομένο εισαγωγής τον τριετή σταθμισμένο μέσο όρο καθώς και ένα χρόνο προβλέψεων. Στη συνέχεια το μοντέλο QO εξάγει προβλέψεις με στόχο τη διορθωτική εξισορρόπηση του SRM