Σύντομη και…τυπική αποδείχθηκε η “βόλτα” του τουρκικού ωκεανογραφικού “Τσεσμέ” στο Αιγαίο το οποίο μετά 24 ώρες επέστρεψε σε τουρκικά χωρικά ύδατα χωρίς να προκαλέσει με τις κινήσεις του, ενώ δεν συνοδευόταν από άλλο σκάφος.
Η κίνηση αυτή αποκαλύπτει ότι και το Τσεσμέ αποτελούσε μέρος του γενικότερου σχεδίου εικονικής κλιμάκωσης της έντασης στο Αιγαίο, αλλά χωρίς ουσιαστικές προκλήσεις, αλλά με προπαγάνδα και δημιουργία εντυπώσεων.
Η έξοδος του τουρκικού ωκεανογραφικού σκάφους από μόνη της σηματοδοτεί κλιμάκωση της τουρκικής προκλητικότητας και ξυπνάει μνήμες του 87, ενώ σε συνδυασμό με την έκδοση NAVTEX για την δέσμευση εντείνουν την ανησυχία.
Ωστόσο, η αθόρυβη και ταχεία απόσυρσή του αποδεικνύει ότι η Άγκυρα δεν έχει στρατηγικής ουσιατικής έντασης αλλά δοκιμάζει τη νέα ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων της Ελλάδας και ταυτόχρονα τονίζει το εθνικιστικό προφίλ του Ταγίπ Ερντογάν, ενόωει του Δημοψηφίσματος.
Σε μια πρώτη κίνηση πάντως μετά την έκδοση της τουρκικής NAVTEX από ελληνικής πλευράς εκδόθηκε η αντί-NAVTEX 40/17 από τον σταθμό της Λήμνο στην οποία αναφέρεται ότι ο τουρκικός σταθμός της Σμύρνης δεν είναι εξουσιοδοτημένος να εκδώσει την συγκεκριμένη ΝAVTEX με αριθμό 244/17 γιατί η περιοχή ερευνών ανήκει σε ελληνική αρμοδιότητα.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι στο χάρτη που συνοδεύει την τουρκική NAVTEX στο διαδίκτυο γίνεται αναφορά στη Λήμνο, τη Σαμοθράκη αλλά και τη Θεσσαλονίκη και με τις τουρκικές ονομασίες τους Limni, Semadirek και Selanik.