Σε επικίνδυνα εκτεινόμενη σκουριά μετατρέπεται για τις γερμανικές τράπεζες η υψηλή τους έκθεση στη ναυτιλία, καθώς οι αρνητικές προοπτικές και η αναμενόμενη υπερπροσφορά οδηγούν σε εκτόξευση των προβλέψεων για μη εξυπηρετούμενα δάνεια, πλήττοντας τους δείκτες κεφααιακής επάρκειας, σύμφωνα με χθεσινό report της Moody’s.
Σύμφωνα με την έκθεση του διεθνούς οίκου αξιολόγησης, η Commerzbank AG διενήργησε αυξημένες προβλέψεις για τα ναυτιλιακά δάνεια με αποτέλεσμα να φτάσουν στα €559 εκατομμύρια το 2016 από € 311 εκατομμύρια το 2015 και ο σχετικός δείκτης να διαμορφωθεί στο 65%(!), όντας ο υψηλότερος στον κλάδο.
Επιπλέον, η τράπεζα έχει διεθνεργήσει πρόσθετες προβλέψεις €450 εκατ.-€600 εκατ. στο χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων για το 2017. Μόνο σε ετήσια βάση το άνω εύρος των προβλέψενω αντιστοιχή στο 13% της συνολικής της έκθεσης στον τομέα, ενώ σωρευτικά ο δείκτης κάλυψης παραμένει στο 65%.
Οι κινήσεις αυτές χαρακτηρίζονται credit negative για τις Γερμανικές τράπεζες, καθώς η αύξηση των προβλέψεων επηρεάζει το ρίκσο και οδηγεί σε ανάγκες για νέα κεφάλαια.
Ηε εντεινόμενη ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στη ναυτιλία, έχουν πιέσει τις τιμές σε εμπορικές μεταφορές και βιομηχανία στον τομέα και έχουν επηρεάσει σημαντικά τις ταμειακές ροές και την εξυπηρέτηση χρεών των μικρότερων ναυτιλιακών εταιριών , μειώνοντας την αξία των εξασφαλίσεων των ναυτιλιακών δανείων των τραπεζών. Η μείωση των εξασφαλίσεων υπήρξε και πρόβλημα της Deutsche Bank, η οποία στις 2 Φεβρουαρίου είχε ανακοινώσει πως οι απώλειες από τις αυξημένες προβλέψεις δανείων για τη ναυτιλία ανέρχονταν σε €346 εκατομμύρια το 2016 από €124 εκατομμύρια το 2015.
Μεγάλες γερμανικές τράπεζες που επικεντρώνουν στη ναυτιλία συμπεριλαμβανομένων και των ναυτιλιακών HSH και Norddeutsche Landesbank GZ, σκοπεύουν να μειώσουν σε μεγάλο βαθμό την έκθεση τους στο δανεισμό στη ναυτιλία. Σύμφωνα όμως με τη Moody’s, αυτό θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί στα σημερινά επίπεδα κάλυψης, δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρίες. Επομένως, οι τράπεζες θα πιεστούν να αυξήσουν τα επίπεδα των προβλέψεων τους, επιβαρύνοντας σημαντικά τις δηλώσεις κερδών-ζημιών. Τα επίπεδα των προβλέψεων εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων του τύπου και του σκοπού των πλοίων.
source: tradingeconomics.com
Τα πλοία bulk και container καθώς και τα τάνκερ κατατάσσονται στις κατηγορίες υψηλού κινδύνου ενώ τα κρουαζιερόπλοια στα χαμηλού. Ο οίκος αξιολόγησης επίσης επισημαίνει πως συγκριτικά με τα χαρτοφυλάκια των ασιατικών τραπεζών που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία, η έκθεση των γερμανικών τραπεζών εμφανίζεται πιο ώριμη και περιλαμβάνει κατά μέσο όρο λιγότερο αποδοτικά πλοία. Η διάκριση γίνεται όλο και πιο σημαντική σε περιόδους αύξησης του κόστους λειτουργίας μέσω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου.