Με την επίσπευση της δημιουργίας της «bad bank under the radar» και την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις οφειλές σε Δημόσιο και Τράπεζες επιχειρείται να καμφθούν οι τελευταίες αντιστάσεις και να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Ωστόσο οι επικεφαλής των κλιμακίων των Θεσμών δεν αναμένονται στην Αθήνα πριν από τις 13 Φεβρουαρίου, οπότε θα έχουν συνεδριάσει ΔΝΤ και Eurogroup και η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει δώσει σαφή δείγματα πολιτικής βούλησης.
Διαβάστε επίσης: Το πολιτικό κλίμα «θολώνει» την έκθεση του ΔΝΤ
Αν και η επαναφορά σεναρίων Grexit από τα ξένα media και εκλογών από τα ελληνικά δημιουργεί μια ιδιαίτερα βαριά ατμόσφαιρα, αυτή δεν φαίνεται να επηρεάζει τις διαπραγματεύσεις, οι οποίες επικεντρώνονται στη διαμόρφωση κοινού εδάφους για συμφωνία ΔΝΤ και ESM.
Οι διαρροές, οι υψηλοί τόνοι και τα εθνικά θέματα αν και σε πρώτη ανάλυση φαίνεται να δρουν αποσταθεροποιητικά, στην πραγματικότητα ανεβάζουν σε τέτοιο βαθμό το ποιτικό ρίσκο που καθιστούν το ενδεχόμενο προσφυγής στις κάλπες “πυρηνική απειλή”. Οι υψηλοί τόνοι παραδοσιακά βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση επίπονων συμφωνιών, ωστόσο το πολιτικό κόστος θα είναι υψηλό, ανοίγοντας το δρόμο για τη διαμόρφωση νέου πολιτικού σκηνικού μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και χωρίς να είναι απαραίτητη η προσφυγή στις κάλπες.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα το ΔΝΤ θα παραμείνει στο πρόγραμμα με την ίδια φόρμουλα που ολοκληρώθηκε η πρώτη αξιολόγηση και εν αναμονή περισσότερων μεταρρυθμίσεων και της υλοποίησης των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Το ΔΝΤ ξεκαθάρισε τη θέση όμως επιμένοντας ότι ανεξαρτήτως μεταρρυθμίσεων το Δημόσιο χρέος της Ελλάδας δεν είναι βιώσιμο, ενώ προχώρησε ένα βήμα πιο κάτω επισημαίνοντας ότι η απαίτηση εφαρμογής νέων επίπονων μεταρρυθμίσεων θα οδηγήσει σε πολιτική αστάθεια, εμβάθυνση της κρίσης και διάρρηξη του κοινωνικού ιστού.
Όπως έχει εγκαίρως επισημάνει το Crisis Monitor τα σημεία που άπτονται της ελληνικής κυβέρνησης για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι:
– Ληξιπρόθεσμα προς Δημόσιο και Ταμεία
– Κόκκινα δάνεια
– Διαδικασία απονομής δικαιοσύνης (ταχύτητα-εκκρεμείς υποθέσεις)
– Αποκρατικοποιήσεις
Πρόκειται για τα πλέον πολύπλοκα ζητήματα με μεγάλο πολιτικό κόστος και τεράστιες κοινωνικές αντιστάσεις, η επίλυση των οποίων με βάση τις απαιτήσεις των θεσμών θα οδηγήσει ντε φάκτο σε πολιτική αποσταθεροποίηση.
Γνωρίζοντας ότι βρίσκεται σε ναρκοπέδιο η κυβέρνηση επιχειρεί να χαράξει στρατηγική διαχείρισης κρίσης και αντιμετώπισης συγκρούσεων.
Διαβάστε επίσης: Οδικός χάρτης 4 σημείων για την αξιολόγηση
Το χάσμα μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών στο ζήτημα του εξωδικαστικού μηχανισμού, της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων, σε Τράπεζες, Δημόσιο και Ταμεία παραμένει αγεφύρωτο.
Το μεγαλύτερο μέρος της λύσης για τα κόκκινα δάνεια υλοποιείται με τη σύσταση ενιαίου φορέα διαχείρισης από τις τράπεζες, ο οποίος θα λειτουργεί κατ ουσία ως «bad bank» αλλά «under the radar», ώστε να μην παραβαίνει κανονισμούς και να μην απαιτηθεί συμμετοχή του Δημοσίου. Για τον φορέα αυτό γίνεται προσπάθεια άντλησης και ιδιωτικών κεφαλαίων, χωρίς να έχουν αποσαφηνιστεί οι λεπτομέρειες και το πλαίσιο.
Τέλος στο ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων η κυβέρνηση όρισε τη διοίκηση του νέου Υπερταμείου, ωστόσο αυτό πυροδότησε σύγκρουση με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ που είχε εξ αρχής βλέψεις για αναβάθμιση και αντιδρά στην… υποβάθμιση.
Θετικά αποτιμάται η ολοκλήρωση αλλαγής ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ΑΔΜΗΕ, προσπάθεια που φάνηκε να προσκρούει αρχικά στις τράπεζες.
Με τα δεδομένα αυτά να οριστικοποιούνται δικαιολογούνται και οι δηλώσεις του επιτρόπου Οικονομικών υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί, ο οποίος δήλωσε ότι κυβέρνηση και δανειστές βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης.