Το σχέδιο εσωτερικής υποτίμησης που αποτέλεσε την κορωνίδα όλων των μνημονίων με στόχο την αύξηση ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας έχει οδηγήσει τη χώρα σε κατάσταση αποπληθωρισμού, αρνητικού δηλαδή πληθωρισμού, για 44ο συνεχόμενο μήνα, τον Οκτώβριο.
Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε 0,5% έναντι πτώσης 0,9% τον αντίστοιχο μήνα του 2015, ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, κατέγραψε άνοδο 0,4% έναντι μείωσης 0,1% τον Σεπτέμβριο του 2016.
Αν και η βελτίωση του δείκτη τόσο σε μηνιαίο όσο και σε ετήσιο επίπεδο δείχνει ανακοπή του υφεσιακού κύκλου, εν τούτοις δεν δίνει την πραγματική αίσθηση της κατάστασης η μείωση επικεντρώνεται και σχεδόν εξαντλείται στη μείωση του κόστους εργασίας, ενώ οι αυξημένοι φόροι και η διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους διατηρούν τις τιμές των τελικών προϊόντων σε υψηλά επίπεδα, αποδυναμώνοντας την πραγματική αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ
Ο μέσος δείκτης του 12μηνου Νοεμβρίου 2015 – Οκτωβρίου 2016 παρουσίασε μείωση 0,8% έναντι πτώσης 2% το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Η μείωση σε ετήσιο επίπεδο, αποδίδεται στην πτώση των δεικτών:
Κατά 1,5% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα νωπά ψάρια, κρέατα γενικά, γαλακτοκομικά και αυγά, ψωμί και δημητριακά, πατάτες, νωπά λαχανικά και στα νωπά φρούτα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στο ελαιόλαδο.
Κατά 2,2% της ομάδας «Ένδυση και Υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
Κατά 1,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης και στις μεγάλες οικιακές συσκευές ή μη.
Κατά 1,1% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις πολιτιστικές δραστηριότητες.
Κατά 1,0% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Κατά 1,6% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας και στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Η αύξηση σε μηνιαίο επίπεδο, οφείλεται στην άνοδο των δεικτών:
Κατά 2,4% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Κατά 1,0% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
Σημειώνεται ότι ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή σημείωσε άνοδο 0,6% έναντι του Οκτωβρίου του 2015 και 0,4% έναντι του Σεπτεμβρίου του 2016.