Το τίμημα για την εξαγορά των τριών τίτλων της Ελευθεροτυπίας έφτασε στο δυσθεώρητα υψηλό ποσό των 8,1 εκατ., με την AlterEgo Media του Βαγγέλη Μαρινάκη να αποκτά τους ιστορικούς τίτλους, εγείροντας παράλληλα ερωτηματικά τόσο για την αιτία του υψηλού τιμήματος, όσο και για την εκδοτική πολιτική του ομίλου.
Ως προϊόν ανταγωνισμού μεταξύ του Βαγγέλη Μαρινάκη και του Δημήτρη Μελισσανίδη περιγράφεται από πρόσωπα με γνώση των καταστάσεων η εκτίναξη του τιμήματος για τους τρεις τίτλους της Ελευθεροτυπίας και των συνεπακόλουθων αρχείων της ιστορικής εφημερίδας. Ωστόσο, παραμένουν τα ερωτηματικά για την στρατηγική του Βαγγέλη Μαρινάκη στα media.
Στον πλειστηριασμό για τα σήματα της Ελευθεροτυπίας συμμετείχαν ο Βαγγέλης Μαρινάκης, μέσω της AlterEgo Media και ο Δημήτρης Μελισσανίδης μέσω της Ναυτεμπορικής. Οι δύο εφοπλιστές που πλέον διαθέτουν μεγάλο εύρος επενδύσεων σε πολλούς κλάδους της οικονομίας από τις ομάδες και τα media, μέχρι τα καύσιμα και τον τουρισμό, έχουν αναπτύξει έναν ιδιότυπο προσωπικό ανταγωνισμό ο οποίος υπαγορεύει και τις επιχειρηματικές τους κινήσεις. Υπ’ αυτό το πρίσμα ερμηνεύεται και η “φρενίτιδα” που οδήγησε την τιμή για την Ελευθεροτυπία από τα 380 χι΄λ. ευρώ που ξεκίνησε για να φτάσει στα 8,1 εκατ. που κατακυρώθηκε.
Πλέον, η προσοχή εστιάζεται στα επόμενα βήματα του Βαγγέλη Μαρινάκη στα media γενικότερα και στο πολιτικο-κοινωνικό σκηνικό, διαθέτοντας μια ποδοσφαιρική ομάδα με ισχυρή λαϊκή βάση και -μεταξύ άλλων- τρεις ιστορικούς τίτλους εφημερίδων Βήμα, Νέα και Ελευθεροτυπία, που εστίαζαν στον χώρο της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς. Η AlterEgo Media ελέγχει επίσης το Mega και ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Με την απόκτηση της Ελευθεροτυπίας σε αποτίμηση 8,1 εκατ. αλλάζει και η χρηματοοοικονομική εικόνα της AlterEgo Media η οποία έχει τεθεί σε τροχιά εισόδου στο Χρηματιστήριο, αν και ακόμα έχει αρκετό δρόμο να διανύσει όσον αφορά στην ευθυγράμμιση με τις κανονιστικές και θεσμικές προσδοκίες.
Η επόμενη μέρα, τα κοινωνικά και πολιτικά ερείσματα
Όπως φαίνεται, ο Βαγγέλης Μαρινάκης από τη μια διευρύνει το μιντιακό του αποτύπωμα και από την άλλη διαμορφώνει τις συνθήκες για την ενίσχυση της επιρροής του στον ευρύτερο χώρο της Κεντροαριστεράς. Αν και ο χώρος αυτός απέχει από τις πολιτικές του συνδέσεις και ρίζες, εν τούτοις ο ίδιος έχει ανοίξει τόσο προσωπικά όσο και δημοσιογραφικά μέτωπα με την κεντροδεξιά κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Από τις υποκλοπές, τα αθλητικά και τις κρατικές χρηματοδοτήσεις επί κοβιντ, ο Βαγγέλης Μαρινάκης έχει κατ επανάληψη συγκρουστεί με την κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη προσωπικά. Ταυτόχρονα, η ανάδειξη της Ράνιας Τζίμα ως παρουσιάστρια στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του MEGA ενισχύει την απήχηση στο κέντρο και τα αριστερά του πολιτικού φάσματος. Στο ίδιο ακροατήριο απευθύνονται και οι δύο εφημερίδες του ομίλου της AlterEgo Media.
Τώρα, το ερώτημα που γεννάται αν ο Βαγγέλης Μαρινάκης θα δρομολογήσει την επανέκδοση της Ελευθεροτυπίας, με ποιούς δημοσιογράφους και ποιό πολιτικό και κοινωνικό ύφος, στίγμα και ήθος. Ενδεχόμενο επανέκδοσης της Ελευθεροτυπίας και του enet.gr με τον χαρακτήρα που είχαν πριν την αναστολή και διακοπή της λειτουργίας τους θα δημιουργήσει έναν νέο όμιλο σε έναν χώρο που τώρα καλύπτεται από την Εφημερίδα των Συντακτών, το Documento του Κώστα Βαξεβάνη και τα κομματικά media του ΣΥΡΙΖΑ.
Υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο όμως, ο Βαγγέλης Μαρινάκης να επιλέξει τη λογική των αποσυνδεδεμένων κύκλων, εφαρμόζοντας εντελώς διαφορετικό καθεστώς διαχείρισης.
Τα media πόλος έλξης ξανά
Τα ελληνικά media τα τελευταία χρόνια έχουν επανέλθει στο επιχειρηματικό προσκήνιο ως πόλος έλξης για επιχειρηματίες, με την ομάδα Μπάκου, Εξάρχου, Καϋμενάκη, να αποκτούν περιφερειακά κανάλια, sites και να συζητούν για εξαγορά ραδιοφώνων, με έμφαση επίσης στο πολιτικό κέντρο. Το Πρώτο Θέμα παραμένει στον έλεγχο της Μαριάννας Λάτση, ενώ ο Βαγγέλης Μαρινάκης έχει ιδιαίτερα ευρύ αποτύπωμα.
Παρουσία στον χώρο των media έχουν παραδοσιακά η οικογένεια Κυριακού με τον ANT1, η οικογένεια Βαρδινογιάννη με Alpha και STAR Channel, ο Γιάννης Αλαφούζος με τον ΣΚΑΙ και ο αδερφός του με την Καθημερινή. ενώ θέση έχει χτίσει και ο Ιβάν Σαββίδης με το OPEN, το Ethnos.gr και την Imerisia.gr.
Στη μεσαία τάξη των εκδοτών τοποθετείται ο Γιάννης Κουρτάκης με την εφημερίδα και τον ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά και την Απογευματινή, που πολιτικά καλύπτουν το δεξιό ακροατήριο, καθώς και το οικονομικό portal powergamge.gr. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και ο Δημήτρης Μάρης με την 24Media, ενώ μπαίνει πλέον και ο εφοπλιστής Μήτσης με τη Βραδινή.
Θέση στα media έχει χτίσει και ο Δημήτρης Μελισσανίδης με τη Ναυτεμπορική, χωρίς όμως να έχει δείξει διάθεση για ανοίγματα και διεύρυνση της πολιτικής και κοινωνικής του επιρροής μέσα απ’ αυτά.
Το υπόλοιπο τοπίο είναι εν πολλοίς κατακερματισμένο με πολλούς μικρότερους εκδότες, προσοποπαγή σχήματα και εκδώσεις με περιορισμένα κοινωνικά ερείσματα, αλλά συνήθως ευρεία πολιτική και επιχειρηματική επιρροή.