Στοιχεία που σκιαγραφούν την αναστάτωση στο διεθνές εμπόριο και αναδεικνύουν την έκταση του προβλήματος που δημιουργείται από τις επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα αναδεικνύει το PortWatch του ΔΝΤ.
Καθώς το πεδίο των συγκρούσεων έχει εκφύγει των στενών ορίων τς Λωρίδας της Γάζας, με πλήγματα του Ισραήλ στην πρωτεύουσα του Λιβάνου, ακόμη και τρομοκρατικές επιθέσεις στην καρδιά του Ιράν, οι επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αναμένεται να αποκλιμακωθούν άμεσα. Η αμερικανική Task Force έχει αποτύχει απριόρι λόγω της περιορισμένης συμμετοχής και της έλλειψης ευρύτερης νομιμοποίησης από από συλλογικούς φορείς.
Έτσι, παρά την προσπάθεια αποκατάστασης της κανονικότητας, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται εφικτό. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του PortWatch του ΔΝΤ που καταγράφει τέτοιου είδους περιστατικά μεγάλων διακοπών στο διεθνές εμπόριο και αποτιμά τον τοπικό και ευρύτερο αντίκτυπό τους.
Τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα εμπεδώνουν αλλαγή των θαλασσίων οδών και η σταθεροποίηση της κατάστασης μοιάζει αρκετά μακρινή σε αυτή τη φάση.
Προκαταρκτικές εκτιμήσεις
Οι εκτιμήσεις που βασίζονται σε δορυφόρους υποδηλώνουν ότι ο όγκος του εμπορίου που ρέει μέσω του στενού Bab el-Mandeb (Διαγράμματα 1 και 2) μειώθηκε περίπου 38% από πέρυσι κατά το δεύτερο εξάμηνο του Δεκεμβρίου (50% για εμπορευματικά και 18% για το δεξαμενόπλοια).
Αυτές οι εκτιμήσεις μπορεί να υπερεκτιμούν τη μείωση του όγκου διέλευσης επειδή ορισμένα εμπορικά πλοία μπορεί να έχουν απενεργοποιήσει τους πομπούς για να κρύψουν τη θέση τους ως μέτρο αυτοπροστασίας για επιθέσεις.
Κατά τη διάρκεια του 10ήμερου που έληξε στις 2 Ιανουαρίου 2024, οι εκτιμώμενοι όγκοι διαμετακόμισης μειώθηκαν κατά 28% σε ετήσια βάση στη Διώρυγα του Σουέζ (Διαγράμματα 3 και 4), όπου οι εκτιμήσεις δεν επηρεάζονται από το ενδεχόμενο απενεργοποίησης των πομπών. Αυτές οι εκτιμήσεις συνεπάγονται ότι το 3,1% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου εκτρέπεται από την Ερυθρά Θάλασσα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Εν τω μεταξύ, ο διαμετακομιστικός όγκος έχει εκτιναχθεί σε περίπου 67% πάνω από το επίπεδο του περασμένου έτους στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας (Διαγράμματα 5 και 6), όπου τα πλοία έχουν εκτραπεί για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Διαγράμματα 1 και 2: Στενό Bab el-Mandeb (βρίσκεται κοντά στις πρόσφατες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα)
Διαγράμματα 3 και 4: Διώρυγα του Σουέζ (βρίσκεται στη βόρεια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας)
Διαγράμματα 5 και 6: Cape of Good Hope (βρίσκεται στο νότιο άκρο της Αφρικής)
Όνομα και τύπος Συμβάντος: Διαταραχές εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα (κοντά στο στενό Bab el-Mandeb)
Περιγραφή συμβάντος: Οι επιθέσεις πυραύλων σε εμπορικά πλοία ώθησαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να επαναδρομολογήσουν τον πλου μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, μια συστημικά σημαντική ναυτιλιακή λωρίδα που διευκολύνει περίπου το 10% του παγκόσμιου όγκου θαλάσσιου εμπορίου και πάνω από 19,000 κλήσεις διέλευσης ετησίως.
Ημερομηνία συμβάντος: Μειωμένη επισκεψιμότητα από τις 16 Δεκεμβρίου 2023
Χώρες που κινδυνεύουν από διαταραχές του εμπορίου: Πολλές οικονομίες στη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη ναυτιλιακή λωρίδα της Ερυθράς Θάλασσας για εξαγωγές και εισαγωγές (βλ. χάρτη παρακάτω). Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις εξαγωγές πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη.
Οι μηνιαίες ροές κυκλοφορίας σε επίπεδο λιμένα κινδυνεύουν από διακοπή του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα
Προκαταρκτικές εκτιμήσεις της δραστηριότητας θαλάσσιου εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα (στο στενό Bab el-Mandeb)
Ετήσια σύνθεση σκαφών στο στενό Bab el-Mandeb (σε ποσοστό των συνολικών ετήσιων κλήσεων διέλευσης)