Εντυπωσιακή ανάκαμψη από την πανδημία και κέρδη που ξεπερνούν και τα πιο αισιόδοξα σενάρια εμφανίζουν οι αεροπορικές εταιρίες, σύμφωνα όμως με τον γενικό διευθυντή της IATA, αυτά δεν είναι βιώσιμα, καθώς τα περιθώρια κέρδους είναι οριακά και τα κόστη μεγάλα… Στην πραγματικότητα, ο Willie Walsh φαίνεται να “σπρώχνει” σε συγχωνεύσεις και συγκέντρωση του κλάδου.
Έχοντας αφήσει πίσω σε μεγάλο βαθμό αναταράξεις που σχετίζονται με τον Covid, η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία βγήκε από την καταιγίδα το 2023, επιστρέφοντας στην κερδοφορία μετά από τρία χρόνια μεγάλων ζημιών.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA), οι εμπορικές αεροπορικές εταιρίες αναμένεται να κλείσουν το έτος με καθαρά κέρδη 23,3 δισ. δολαρίων, έναντι ζημιών 3,8 δισ. το 2022 και σημαντικά υψηλότερο από το αναμενόμενο.
Τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, η IATA είχε προβλέψει ότι τα κέρδη του 2023 θα ήταν «οριακά», προβλέποντας μόλις 4,7 δισ. δολάρια σε καθαρό κέρδη σε ολόκληρη τη βιομηχανία.
Ενώ ο Γενικός Διευθυντής της IATA Willie Walsh χαιρέτισε την ανθεκτικότητα του κλάδου και την εξαιρετική ταχύτητα ανάκαμψης, τόνισε επίσης ότι η πανδημία κόστισε την αεροπορική βιομηχανία περίπου τέσσερα χρόνια ανάπτυξης και ότι τα περιθώρια κέρδους παραμένουν οριακά και μη βιώσιμα.
“Τα κέρδη του κλάδου πρέπει να τεθούν σε σωστή προοπτική. Αν και η ανάκαμψη είναι εντυπωσιακή, ένα καθαρό περιθώριο κέρδους 2,7% είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που θα δεχόντουσαν οι επενδυτές σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο κλάδο”, είπε.
“Υπάρχει κάτι που μπορούμε να μάθουμε από το γεγονός ότι, κατά μέσο όρο, στις αεροπορικές εταιρίες μένουν μόλις 5,45$ για κάθε επιβάτη που μεταφέρουν. Αυτό είναι αρκετό για έναν “grande latte” σε ένα Starbucks του Λονδίνου. Αλλά είναι πολύ λίγο για να οικοδομήσουμε ένα μέλλον που είναι ανθεκτικό σε κραδασμούς για μια κρίσιμη παγκόσμια βιομηχανία».
Κοιτώντας μπροστά, η IATA αναμένει ότι τα έσοδα του κλάδου θα φτάσουν στο ιστορικό υψηλό των 964 δισ. δολαρίων το 2024, καθώς αναμένονται 40,1 εκατομμύρια πτήσεις για το έτος, υπερβαίνοντας κατά 1,2 εκατ. πτήσεις πριν από την πανδημία, δηλαδή την προσφορά του 2019. Τα έσοδα από επιβάτες αναμένεται να φτάσουν τα 717 δισ. δολάρια το επόμενο έτος, υπερβαίνοντας το σύνολο του 2019 κατά 18% , εν μέρει από την αύξηση του όγκου επιβατών και εν μέρει από τη βελτίωση της απόδοσης επιβατών.
Παρά τις βελτιωμένες προοπτικές, ο διευθυντής της IATA Walsh βρίσκει τον κλάδο σε δύσκολη θέση. «Οι αεροπορικές εταιρίες θα ανταγωνίζονται πάντα άγρια για τους πελάτες τους, αλλά παραμένουν υπερβολικά επιβαρυμένες από επαχθείς ρυθμίσεις, κατακερματισμό, υψηλό κόστος υποδομής και εφοδιαστική αλυσίδα γεμάτη ολιγοπώλια», καταλήγει, επισημαίνοντας ότι η αεροπορική βιομηχανία υποστηρίζει άμεσα 3,05 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως.