Υπό ασφυκτική πίεση βρίσκονται οι ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στα containerships, καθώς η μεταβατική φάση στην οποία βρίσκεται η παγκόσμια οικονομία έχει δημιουργήσει μια εσωτερική ανισορροπία: Οι στόλοι και οι χωρητικότητες αυξάνονται διαρκώς, ενώ η ζήτηση υποχωρεί δραστικά.
Μεγάλη κάμψη της ζήτησης εξαιτίας της σύσφιξης της νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής καταγράφει η αγορά των containerships, ενώ παράλληλα οι χωρητικότητες αυξάνονται καθώς παραδίδονται πλοία που είχαν παραγγελθεί τα προηγούμενα χρόνια με το σκεπτικό της αποκατάστασης της λειτουργικότητας της αγοράς που από τον covid είχε φτάσει σε σημείο εμφράγματος.
Ήδη, οι εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν δεχθεί τρομακτικό πλήγμα στην κερδοφορία τον τελευταίο χρόνο, ενώ έχουν συμπιεστεί δραματικά και τα περιθώρια κέρδους, αναγκάζοντας τις διοικήσεις να εγκαινιάζουν κύκλο μαζικών απολύσεων για να προστατεύσουν την κερδοφορία.
Η Maersk, ανακοίνωσε πογκρόμ 10,000 απολύσεων, ενώ η CMA η τρίτη σε μέγεθος εταιρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο προειδοποίησε για τις τρομακτικές συνέπειες που θα είχε το ενδεχόμενο πολέμου τιμών για τη βιομηχανία. Στελέχη της εταιρίας προειδοποίησαν για το ενδεχόμενο παρατεταμένης ύφεσης του κλάδου και δημιουργία συνθηκών αντίστοιχων με αυτών που επικρατούσαν για μια δεκαετία πριν από την κρίση του κορονοϊού.
«Η νέα χωρητικότητα που αναμένεται στην αγορά το 2024 πιθανότατα θα συνεχίσει να μειώνει τους ναύλους,», ανακοίνωσε η γαλλική εταιρία που ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Rodolphe Saade και την οικογένειά του σε δήλωση κερδών την Παρασκευή. «Η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας αναμένεται να συνεχίσει να επιβαρύνει τον κλάδο μας την επόμενη περίοδο».
Τα καθαρά κέρδη τρίτου τριμήνου της CMA μειώθηκαν κατά 94% στα 388 εκατ. δολάρια από 7,04 δισ. δολάρια το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Το περιθώριο κέρδους μειώθηκε στο 17,5% από 46%.
Η CMA CGM ακολουθεί τους ανταγωνιστές A.P. Moller-Maersk A/S, τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία εμπορευματοκιβωτίων, και το πέμπτη Hapag-Lloyd AG, δίνοντας μια ζοφερή προοπτική για την γνωστή γι την κυκλικότητά της βιομηχανία.
Η Maersk είπε την περασμένη εβδομάδα ότι μειώνει τουλάχιστον 10,000 θέσεις εργασίας για την προστασία της κερδοφορίας. Η CMA CGM με έδρα τη Μασσαλία δήλωσε ότι μειώνει επίσης το κόστος, αλλά αρνήθηκε να διευκρινίσει εάν θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Maersk με μαζικές απολύσεις.
Το timeline της κρίσης
Η αντιστροφή της πορείας του κλάδου ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο του 2022, μετά από μια άνευ προηγουμένου έκρηξη της ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας οδήγησε τις τιμές των φορτίων στα ύψη και τα κέρδη σε υψηλά ρεκόρ.
Το απροσδόκητο κέρδος οδήγησε την CMA CGM και άλλους να παραγγείλουν πλοία που τίθενται τώρα σε υπηρεσία. Η παγκόσμια δυναμικότητα αυξάνεται κατά 5% το τελευταίο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και αναμένεται να αυξηθεί κατά 9% το 2024, ανέφερε η εταιρία.
Την ίδια στιγμή, δύο πόλεμοι, ο αυξημένος πληθωρισμός και το υψηλό κόστος δανεισμού επιβαρύνουν τις αγορές των καταναλωτών και την επιχειρηματική εμπιστοσύνη.
«Υπάρχει κίνδυνος ανισορροπίας επειδή η ζήτηση είναι ασθενής και η προσφορά υψηλή, και σε αυτήν την περίπτωση αυτό που συμβαίνει είναι ότι τα ναύλα πέφτουν», δήλωσε στους δημοσιογράφους την Παρασκευή ο Chief Financial Officer της CMA CGM Ramon Fernandez.
Στη δεκαετία πριν από την πανδημία, οι εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πάλευαν να βγάλουν χρήματα σε ένα περιβάλλον όπου η διαθέσιμη χωρητικότητα ξεπέρασε τη ζήτηση για μετακίνηση αγαθών, οδηγώντας σε πολύ χαμηλές τιμές είναι συχνά κάτω από το κόστος σε μια μάχη για το μερίδιο αγοράς.
Ενώ ο Fernandez σταμάτησε να λέει ότι αυτή τη στιγμή διεξάγεται πόλεμος τιμών και είπε ότι τα επιτόκια έχουν σταθεροποιηθεί λίγο-πολύ γύρω στα επίπεδα του 2019, ζήτησε αυτοσυγκράτηση.
«Είναι αδύνατο να πούμε τι θα συμβεί το 2024, αυτό θα εξαρτηθεί από τη συμπεριφορά των παικτών», είπε.
«Με αύξηση χωρητικότητας 9% θα περιμέναμε ότι η διάλυση πλοίων θα αντικαταστήσει τους γηρασμένους στόλους».
Η CMA CGM έχει περίπου 100 νέα πλοία υπό παραγγελία που θα προστεθούν σε έναν στόλο που τώρα ανέρχεται σε 621, είπε ο Fernandez.
«Κάθε παράγοντας θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για να διασφαλίσει ότι η αγορά παραμένει εύλογη εν μέσω σχετικά χαμηλών επιτοκίων», είπε. «Οι πόλεμοι τιμών μετά από λίγο πλήγωσαν όχι μόνο αυτούς που τους ξεκίνησαν, αλλά όλους, ακόμη και τους πελάτες, επειδή έχουν ακανόνιστη συμπεριφορά από τους συνεργάτες τους».
Τα μεγάλα κέρδη τα δύο προηγούμενα χρόνια γέμισαν τα ταμεία της οικογένειας των Saades και των αντίπαλων Ευρωπαίων μεγιστάνων της ναυτιλίας όπως ο Gianluigi Aponte, ιδρυτής της Mediterranean Shipping Co., και ο Klaus-Michael Kuehne, ο οποίος έχει μερίδια σε εταιρείες logistics και ναυτιλιακές εταιρείες.
Η CMA CGM προσφάτως βρέθηκε σε φρενίτιδα αγορών διευρύνοντας τη συμμετοχή της σε μέσα ενημέρωσης, με την εξαγορά της εφημερίδας La Tribune. Η εταιρία εργάζεται επίσης βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την ολοκλήρωση της μεγαλύτερης εξαγοράς στην ιστορία της αποκτώντας τον βραχίονα logistics της Bollore SE για 5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το Bloomberg Billiaionaires Index η αξία της οικογένειας Saade είναι περίπου 19 δισ. δολάρια, τώρα, αλλά τον Απρίλιο ήταν 33 δισ. δολάρια.