Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και η υποχώρηση του καταναλωτικού κλίματος σε χώρες απ όπου αντλεί η Ελλάδα μεγάλο μέρος της τουριστικής της κίνησης δημιουργεί προβληματισμό για το ενδεχόμενο κάμψης των εσόδων από τον Τουρισμό το 2023, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα γενιά κόκκινων δανείων και σε αποδυνάμωση του αναπτυξιακού μομέντουμ της οικονομίας
Την ώρα που εγχώριοι και διεθνείς θεσμοί και παράγοντες της αγοράς αναβαθμίζουν τις προβλέψεις τους για την πορεία και δυναμική της ελληνικής οικονομίας, τα στοιχεία από την ατμομηχανή της ανάπτυξης, τον Τουρισμό, είναι τουλάχιστον ανησυχητικά. Το Crisis Monitor έχει εγκαίρως και κατ επανάληψη κορύσει το καμπανάκι του κινδύνου για τον αντίκτυπο του γεωοικονομικού περιβάλλοντος, που δημιουργείται από τον υψηλό πληθωρισμό και τα ταυτόχρονα αυξανόμενα επιτόκια, στα έσοδα από τον Τουρισμό.
Στον τουρισμό στηρίζει την οικονομία της η Ελλάδα, προσδοκώντας στο τέλος της τουριστικής σεζόν να μετρήσει στα ταμεία της έσοδα πάνω από 39 δισ. ευρώ. Τον τουρισμό της Ελλάδας πριμοδοτεί η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο διεθνές περιβάλλον, ωστόσο η νομισματική σύσφιξη και η προοπτική δημοσιονομικής αναδίπλωσης περιορίζουν την κατανάλωση με τους καταναλωτές να κόβουν πρώτα τις ελαστικές δαπάνες, ξεκινώντας από αγαθά και υπηρεσίες πολυτελείας.
Τί δείχνει η έρευνα του ΣΕΤΕ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ: 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν με κύρια προτίμηση στις διακοπές σε παραλία/θέρετρο με το ενδιαφέρον για ταξίδι από τις αγορές της Ελβετίας, της Ιταλίας και της Αυστρίας, αλλά και την αγορά της Γερμανίας να επηρεάζεται περισσότερο από τον πληθωρισμό σε σχέση με τις υπόλοιπες.
Στις κύριες αγορές της Ελλάδας: Υψηλότερο ενδιαφέρον να ταξιδέψουν δηλώνουν καταναλωτές από τις αγορές της Ελβετίας (62%), της Ιταλίας (61%), της Αυστρίας (59%), του Βελγίου (57%), της Σουηδίας (56%), της Ρουμανίας (53%), της Πολωνίας (52%), του Ηνωμένου Βασιλείου (52%), της Γερμανίας (51%) και του Ισραήλ (51%).
Νέα παράμετρος ζήτησης οι μετεωρολογικές συνθήκες
Στους κυριότερους παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις των καταναλωτών για τα ταξίδια είναι η σχέση ποιότητας-τιμής και οι μετεωρολογικές συνθήκες, ενώ ακολουθούν η χαλάρωση, η πολιτιστική εμπειρία, οι ειδικές τιμές/προσφορές, η εμπειρία ζωής, η ευκολία στο ταξίδι (πχ απευθείας πτήσεις), η απόσταση του ταξιδιού, οι ποιοτικές εγκαταστάσεις για παιδιά/οικογένεια, η δυνατότητα επίσκεψης σε φίλους/συγγενείς, η σύσταση από φίλους/συγγενείς, οι δραστηριότητες περιπέτειας στην ύπαιθρο, οι διαδικτυακές κριτικές και η εξοικείωση με τον προορισμό.
Αναφορικά με τον τύπο διακοπών που δήλωσαν ότι απολαμβάνουν περισσότερο οι ερωτηθέντες καταναλωτές, οι διακοπές σε παραλία/θέρετρο είναι οι δημοφιλέστερες (από 53% έως 67% ανάλογα με τη χώρα), και ακολουθούν -με λιγότερο από 50%- το οδικό ταξίδι, οι διακοπές δράσης/περιπέτειας, οι διακοπές για ιαματικά λουτρά/απόδραση, οι διακοπές σε θεματικό πάρκο, η κρουαζιέρα και τα χειμερινά αθλήματα.
Ποιοι πάνε παραλία
Ανά προϊόν, τα υψηλότερα ποσοστά προτίμησης για παραλία/θέρετρο εντοπίζονται στις αγορές της Ιταλίας (67%), της Σουηδίας (67%), της Ελβετίας (66%), της Αυστρίας (64%), της Γερμανίας (64%), του Ηνωμένου Βασιλείου (64%), των ΗΠΑ (62%), της Ρουμανίας (62%) και του Ισραήλ (61%). Παράλληλα, υψηλή προτίμηση για οδικό ταξίδι παρατηρείται στις αγορές των ΗΠΑ (53%), της Ρουμανίας (48%), της Ελβετίας (42%), της Ολλανδίας (42% ) και της Πολωνίας (41%).
Σε αντίθεση με ότι έχει ακουστεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα για τις ΗΠΑ, στις ΗΠΑ το μεγαλύτερο ποσοστό θέλει να ταξιδέψει εσωτερικά, και σε μικρότερο βαθμό στη Γαλλία και στην Ιταλία, χώρες που έχουν δικούς τους παραθεριστικούς προορισμούς, καθώς και στην Πολωνία και τη Ρουμανία, πιθανόν για οικονομικούς λόγους.
Με αυτά τα δεδομένα σύμφωνα με μετρήσεις του WTTC η συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ της Ελλάδας θα αυξηθεί στα 77,2 δισεκατομμύρια. Ωστόσο όπως έχει αναφερθεί το ρίσκο της Ελλάδας να στηρίζει την οικονομία κυρίως στον τουρισμό είναι πολύ υψηλό.