Με την ανάδειξη περιστατικών φοροδιαφυγής μέσω Social Media επιχειρεί η ΑΑΔΕ να στείλει μήνυμα σκλήρυνσης της στάσης και διεύρυνσης των ελέγχων στην κατεύθυνση εντοπισμού αδήλωτων εισοδημάτων.
Πλέον, όπως έγινε γνωστό, η ΑΑΔΕ έχει συγκροτήσει ειδική μονάδα ελεγκτών που με βοήθεια αλγόριθμου που σκανάρει τα social media και διασταυρώνει με βάσεις δεδομένων, “εγκλωβίζοντας” πρόσωπα που η δραστηριότητά τους δεν αποτυπώνεται στη φορολογητέα τους ύλη.
Μάλιστα, δεν είναι τυχαία η διαρροή της υπόθεσης γνωστής influencer και μοντέλου, η οποία πουλούσε προϊόντα αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ… δηλώνοντας μόνο ένα μικρό μέρος. Ο συγκεκριμένος χώρος της προώθησης προϊόντων από επιδραστικά άτομα και προφίλ, ήταν γνωστός πάντα για τον υψηλό δείκτη φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, ωστόσο οι αρχές δεν είχαν ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, η συλλογή στοιχείων ήταν εξαιρετικά δύσκολη, χρονοβόρα και κοστοβόρα και η απόδειξη απαιτούσε μηχανισμούς που δεν υφίσταντο. Πλέον, όπως φαίνεται, η ΑΑΔΕ έχει αναβαθμίσει τις δυνατότητές στον εντοπισμό περιπτώσεων και τη διασταύρωση, καθιστώντας τη διαδικασία βεβαίωσης προστίμων ευκολότερη και πιο αποτελεσματική.
Auditor’s note: Τα μηνύματα Στουρνάρα πιάνουν τόπο
Η επιβεβαίωση της ισχυρής βούλησης της ΑΑΔΕ για το κυνήγι αδήλωτων εισοδημάτων και μάλιστα με “out of the box” προσέγγιση, ακολουθεί μπαράζ παρεμβάσεων του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα ο οποίος προσδιόρισε τη φοροδιαφυγή στα 60 δισ. ευρώ, συγκρίνοντας εισοδήματα και καταναλωτικές δαπάνες.
Τη στόχευση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποδέχθηκε με δήλωσή του και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επιδεικνύοντας ωριμότητα και ετοιμότητα για δημοσιονομική συμμόρφωση, ενόψει των νέων αυστηρών κανόνων που προωθεί η Κομισιόν για το 2024(!).
Η εντατικοποίηση των σχετικών ελέγχων αποτελεί προτεραιότητα του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή καθώς είναι σαφές πως υπάρχουν τεράστια περιθώρια αύξησης των δημοσίων εσόδων ενώ ο ελεγκτικός μηχανισμός εξοπλίζεται διαρκώς με αναβαθμισμένα ψηφιακά «όπλα».
Το δόκανο της ΑΑΔΕ
Η ειδική ομάδα της ΑΑΔΕ σκανάρει πρόσωπα με δεκάδες χιλιάδες followers σε Instagram, Facebook και Tik Tok τα οποία λανσάρουν προϊόντα. Συνήθως, είτε συνεργάζονται με επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου είτε είναι μέτοχοι σε αυτές και αναλαμβάνουν την προώθηση και την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών. Μάλιστα, στο στόχαστρο δεν μπαίνουν μόνο προφίλ προσώπων αλλά και μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες μέσω των social media, οι οποίες γεννούν πωλήσεις… μέσω διαδικτύου, οι οποίες δεν αποτυπώνονται επαρκώς στα στοιχεία των επιχειρήσεων που τις τρέχουν…
Έτσι, ο αλγόριθμος συσχετίζει ένταση κινητικότητας και followers στα social media και από την άλλη διασταύρωση με δηλωθέντα εισοδήματα. Οι μεγάλες αποκλίσεις παραπέμπουν την υπόθεση σε δευτεροβάθμιο έλεγχο. Εκεί ενεργοποιείται η διασταύρωσε με εκτεταμένες βάσεις δεδομένων μεταξύ των οποίων και οι διακινήσεις μέσω courier, οι ατομικές δαπάνες και στοιχεία από το προφίλ ποιότητας ζωής.
Στην πρόσφατη περίπτωση της influencer, οι παραδόσεις αγαθών ήταν πολύ περισσότερες από το τζίρο που εμφάνιζε το ηλεκτρονικό κατάστημα και για τα δυο έτη τα οποία ελέγχθηκαν και τελικά διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων.
Η ΑΑΔΕ βεβαίωσε φόρους μετά προστίμων 270.000 ευρώ για αρχή και ο έλεγχος συνεχίζεται.