Σαφείς είναι πλέον οι ενδείξεις επιβράδυνσης του πληθωρισμού στην Ευρώπη, καθώς εκτός από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, αποκλιμακώνεται και ο δομικός πληθωρισμός, ακόμα όμως δεν μπορεί να χαρακτηριστεί βιώσιμα χαμηλός.
Ο ρυθμός πληθωρισμού τιμών καταναλωτή στη ζώνη του ευρώ μειώθηκε στο 6,1% τον Μάιο του 2023, από 7% τον προηγούμενο μήνα και κάτω από τις προσδοκίες της αγοράς για 6,3%, σύμφωνα με προκαταρκτική εκτίμηση.
Τα στοιχεία θα μπορούσαν να επηρεάσουν και τη γενικότερη θεώρηση της ΕΚΤ για την σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής και ιδιαίτερα για τον χρόνο διατήρησης των επιτοκίων σε περιοριστικά επίπεδα.
Ειδικότερα, ο πληθωρισμός υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2022. Η μείωση του πληθωρισμού οφείλεται κυρίως στην πτώση των τιμών της ενέργειας κατά 1,7%, μετά από αύξηση 2,4% τον Απρίλιο.
Επιπλέον, αποκλιμακώθηκαν ελαφρώς οι πληθωριστικές πιέσεις στα τρόφιμα, χωρίς ωστόσο να εμφανίζουν αντίστοιχες ενδείξεις με την υπόλοιπη οικονομία. Ειδικότερα, ο πληθωρισμός για
- τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό έτρεξε με (12,5% έναντι 13,5%),
- τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (5,8% έναντι 6,2%) και
- τις υπηρεσίες (5% έναντι 5,2%).
Επιπλέον, ο δομικός πληθωρισμός, που εξαιρεί την ενέργεια, τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό, υποχώρησε επίσης περισσότερο από το αναμενόμενο, φθάνοντας στο 5,3%.
Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη
Στην Ελλάδα
Η Ελλάδα εμφανίζει τον πέμπτο χαμηλότερο πληθωρισμό μεταξύ των χωρών της ζώνης, με χαμηλότερα ετήσια ποσοστά να καταγράφονται στο Λουξεμβούργο με 2%, το Βέλγιο με 2,7%, την Ισπανία με 2,9% και την Κύπρο με 3,6%. Στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της ζώνης, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 6,3% τον Μάιο και στη Γαλλία, τη δεύτερη μεγαλύτερη, στο 6%.
Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα ο πληθωρισμός για τον Απρίλιο κινήθηκε στο 4,5% και για τον Μάιο η πρόβλεψη της Eurostat τον τοποθετεί στο 4,1%, με τον μηνιαίο ωστόσο να εμφανίζει ενδείξεις αναθέρμανσης καθώς εκτιμάται ότι θα κινηθεί στο 0,6%.
Στην Ελλάδα, οι πιο σημαντικές κατηγορίες στον δείκτη τιμών καταναλωτή είναι: τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά (17%του συνολικού βάρους). μεταφορές (13%). στέγαση (12%) και ξενοδοχεία, καφέ και εστιατόρια (11%). Ο δείκτης περιλαμβάνει επίσης: είδη ένδυσης και υπόδησης (9 τοις εκατό). υγεία (7%) έπιπλα και οικιακός εξοπλισμός (7%). αναψυχή και πολιτισμός (5%). επικοινωνίας (5%). Η εκπαίδευση, τα αλκοολούχα ποτά, ο καπνός και άλλα αγαθά και υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν το υπόλοιπο 14% του συνολικού βάρους.