Χωρίς εθνική στρατηγική για τον τουρισμό οδεύει η Ελλάδα, αφήνοντας ανεκμετάλλευτες τις ευκαιρίες που σήμερα έχει στα χέρια της για ανάπτυξη, σταθερότητα και διατήρηση των υψηλών τουριστικών ροών.
- Η έλλειψη πολιτικής αντιστάθμισης δημιουργεί αβεβαιότητα.
- Η επικείμενη ανάσχεση των ρυθμών ανάπτυξης διεθνώς υπονομεύει τη δυναμική του κλάδου.
- Ελλοχεύουν κίνδυνοι και για τις τράπεζες
Παρά τις εκκλήσεις που απηύθυναν προς την κυβέρνηση και τον υπουργό τουρισμού, ο ΣΕΤΕ, το ΞΕΕ, η ΠΟΞ, η ΕΞΘ και άλλες Επαγγελματικές Ενώσεις, Εθνικό Σχέδιο δεν συντάχθηκε.
Πολυάριθμες, ωστόσο οι αναπαραγωγές των Δελτίων Τύπου του υπ. Τουρισμού, από τις ανακοινώσεις των αεροδρομίων για την άνοδο της επιβατικής κίνησης, οι ανακοινώσεις σχετικά με τις προβλέψεις για τον οδικό τουρισμό, και ότι άλλο τύχει.
Auditor’s note: Αντίκτυπος στις τράπεζες
Η αβεβαιότητα αυτή, μεσοπρόθεσμα, αναμένεται να επηρεάσει και τις τράπεζες οι οποίες έχουν στηρίξει μεγάλο μέρος της ανάπτυξης των νέων χαρτοφυλακίων τους στον τουρισμό. Αν μάλιστα, όπως προβλέπεται, περιοριστούν και οι επιδοτήσεις για τον εγχώριο τουρισμό από το 2024, στο πλαίσιο του νέου δημοσιονομικού θεσμικού πλαισίου της ΕΕ, τότε η επιδείνωση των προοπτικών μπορεί να θεωρείται… δεδομένη.Σε ένα τέτοιο σενάριο, πρώτα θα πληγούν οι μικρές επιχειρήσεις, δημιουργώντας πρόσθετους κινδύνους για τις τράπεζες. Ήδη, η αύξηση των επιτοκίων έχει κόψει την όρεξη για ανάληψη ρίσκου από τις τράπεζες. Οι τραπεζίτες, όμως, καλούνται τώρα να δράσουν μακροπροληπτικά λαμβάνοντας υπόψη την εν γένει υφεσιακή δυναμική στην Ευρώπη και διεθνώς.
Μεταβολές και αυξήσεις ποσοστών
Αναμφισβήτητο γεγονός και μεγάλη επιτυχία για την Ελλάδα το γεγονός ότι ο συνολικός αριθμός των διεθνών αεροπορικών αφίξεων το 2022 έφθασε τα 23,7 εκατ. παρουσιάζοντας ΜΟΛΙΣ μείωση -1,2%/-288 χιλ. σε σχέση με το 2019 όπου είχαν καταγραφεί 23,9 εκατ. επιβάτες.Στην πρώτη θέση των επιβατών προέλευσης εξωτερικού ανέβηκε η αγορά του Ηνωμένου Βασίλειου με 4,5 εκατ. αφίξεις, παρουσιάζοντας ποσοστιαία αύξηση +11,0% ή +443 χιλ. σε απόλυτα μεγέθη. Στη δεύτερη θέση υποχώρησε η Γερμανία το 2022 με 4,3 εκατ. επιβάτες παρουσιάζοντας αύξηση +254 χιλ./+6,3% με τις πέντε κύριες αγορές για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να είναι: Γερμανία, το Ην. Βασίλειο, η Ιταλία, η Γαλλία και η Κύπρος ενώ για τα περιφερειακά αεροδρόμια: το Ην. Βασίλειο, η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Πολωνία.
Οι διεθνείς αφίξεις στα πρώτα πέντε αεροδρόμια αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των διεθνών αφίξεων το 2022.Ειδικότερα, Αθήνα 32%, Ηράκλειο 14%, Ρόδος 11%, Θεσσαλονίκη 8% και Κέρκυρα 7% με σημαντικές μεταβολές να εμφανίζει η γερμανόφωνη αγορά, με ποσοστιαίες αυξήσεις: Ελβετία +13,2%, Αυστρία +11,4% και Γερμανία +6,3%.
Αύξηση ροών από τις ΗΠΑ λόγω συνδέσεων
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρουσίασε η αγορά των ΗΠΑ κατά +56,4%. Η μεγάλη αυτή αύξηση, που δεν απεικονίζεται στα στοιχεία της Έρευνας Συνόρων, προφανώς οφείλεται στη μεγάλη αύξηση των απευθείας πτήσεων από ΗΠΑ προς ΔΑΑ που απορρόφησαν επιβάτες που προηγουμένως ερχόντουσαν στην Ελλάδα με συνδέσεις πτήσεων μέσω άλλων αεροδρομίων.
Αβέβαιη η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου
Σχετικά με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που από την κυβέρνηση θεωρείται ότι επετεύχθη τα στοιχεία τον ΙΣΕΤΕ διαφέρουν καθώς συνολικά, ενώ τους θερινούς μήνες και το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου παρατηρήθηκε αύξηση αφίξεων, τους υπόλοιπους μήνες σημειώθηκε μείωση.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να αποτελέσει αποκλειστικό προορισμό, όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρωθυπουργός σε συνάντηση με εκπροσώπους του τουρισμού και τον ΣΕΤΕ, χωρίς εθνική στρατηγική για τον τουρισμό και έτσι ούτε η οικονομία της Ελλάδος να είναι συνδεδεμένη μόνο με τον τουρισμό.
Αντίθετα, σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ: η πορεία του ελληνικού τουρισμού προς το 2030, προϋποθέτει τη μετάβαση από την αυθόρμητη και τυχαία ανάπτυξη, στην ανάπτυξη με σχέδιο. Προϋποθέτει ένα μεθοδικό και ουσιαστικό σχεδιασμό, σε ένα σαφές πλαίσιο βιωσιμότητας, λαμβάνοντας υπόψη διαθέσιμους πόρους, στόχους και αναδυόμενες εγχώριες και διεθνείς τάσεις όπως είναι η οικονομία διαμοιρασμού, οι δημογραφικές αλλαγές, οι αναδυόμενοι προορισμοί.