Μείζον ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας και επάρκειας θα συνεχίζει να αντιμετωπίζει η Ευρώπη σταθερά για την επόμενη 5ετία σύμφωνα με τον Βαγγέλη Μυτιληναίο, ο οποίος μιλώντας στο συνέδριο “Η Ελλάδα Μετά IV”, επιτέθηκε στις Βρυξέλλες και τους υποστηρικτές των πράσινων πολιτικών, στους οποίους καταλογίζει ευθύνες για την ενεργειακή κρίση, ενώ προειδοποιεί ότι το κόστος θα πληρώσουν οι φτωχότερες χώρες.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρόεδρος και CEO της Mytilineos σκιαγραφεί την ενεργειακή κρίση και αποδίδει το του Καίσαρος τω Καίσαρι, στοχοποιώντας Ευρωπαίους και Έλληνες πολιτικούς, γραφειοκράτες και το πράσινο λόμπι. Αυτή τη φορά, όμως, καθώς η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο απέφυγε τις αναφορές στην ελληνική κυβέρνηση και πολιτική ηγεσία, επικεντρώνοντας τα πυρά του στην πρόεδρο της Κομισιόν.
Μεταξύ άλλων και κλείνοντας την παρέμβασή του, ο κ. Μυτιληναίος κατέδειξε και επέκρινε την ανακολουθία της ελληνικής κυβέρνησης και των συμβούλων του Κυριάκου Μητσοτάκη, με το παράδειγμα της επιδότησης για την μετάβαση από το πετρέλαιο στο αέριο και τις νέες επιτοδοτήσεις τώρα για επιστροφή. Πριν απ αυτό, ανοίγοντας την ομιλία του είχε ξεκαθαρίσει ότι η ενεργειακή κρίση δεν είναι αποτέλεσμα του πολέμου αλλά της πράσινης μετάβασης…
Ο κ. Μυτιληναίος κατηγόρησε την Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν ότι σε περίπτωση που προωθηθεί τελικά η λύση του πλαφόν στο φυσικό αέριο τότε η Ρωσία κλείσει εντελώς τις στρόφιγγες και θα προκαλέσει δευτερογενή οικονομική κρίση με μπαράζ απολύσεων. Αυτό που δεν είπε, αλλά υπονόησε, είναι ότι μεταξύ των ηγετών που προωθούν και υποστηρίζουν δυναμικά τη λύση του πλαφόν είναι και ο Κυριάκος Μητσοτάκης…
«Δεν ξέρω αν η κ. φον ντερ Λάιεν είναι αυτή που θα πάρει την απόφαση να κόψει το αέριο στην Ευρώπη. Δεν ξέρω, ως ο μεγαλύτερος καταναλωτής αερίου στην Ελλάδα, σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ για να του πω, δεν έχω αέριο να δουλέψω και να στείλω 5.000 ανθρώπους στην ανεργία. Δεν ξέρω, στην κ. φον ντερ Λάιεν θα πάω;»
Θα πέσουν τώρα οι τιμές
Ο Βαγγέλης Μυτιληναίος, ο όμιλος εταιριών του οποίου ηγείται είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου στην Ελλάδα, προβλέπει σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη το Φθινόπωρο και στις αρχές του χειμώνα, αλλά και νέο ράλι στη συνέχεια. Σύμφωνα με τον κ. Μυτιληναίο, αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη υπάρχουν 25 πλοία γεμάτα LNG στην Ευρώπη, τα οποία όμως δεν μπορούν να ξεφορτώσουν, καθώς οι χώροι προσωρινής αποθήκευσης όπως η Ρεβυθούσα είναι πλήρεις. Καθώς όμως οι καιρικές συνθήκες θα επιδεινώνονται και η κατανάλωση θα αυξάνονται οι προμήθειες θα ελαττώνονται.
«αυτή τη στιγμή υπάρχουν στη Μεσόγειο 25 πλοία γεμάτα με LNG και ψάχνουν λιμάνι να ξεφορτώσουν, γιατί όλες οι Ρεβυθούσες της Ευρώπης είναι πλήρεις. «Γι’ αυτό πέφτουν οι τιμές στα χρηματιστήρια. Θα κινηθούν πτωτικά πιθανόν ως το τέλος του έτους, θα πάμε προς τα 100 ευρώ, που σημαίνει μια μεγάλη πτώση στις τιμές της χονδρικής και της λιανικής. Τον χειμώνα, όμως, οι Ρεβυθούσες της Ευρώπης θα αρχίσουν να μειώνονται, θα έρθει το LNG, αλλά για να προσελκυστούν νέα φορτία θα πρέπει να διατηρηθεί υψηλά η τιμή».
Αν κλείσει ο Turk Stream θα είναι πολιτικό το πρόβλημα
Δεν νοείται, είπε, να υπάρξει τεχνικό πρόβλημα για τον αγωγό Turk Stream, μέσω του οποίου έρχεται στη χώρα μας το ρωσικό αέριο, γιατί κατασκευάστηκε με ρωσική τεχνολογία και συντηρείται από τη Ρωσία. Συνεπώς, αν προκύψει πρόβλημα θα είναι καθαρά πολιτικό και όχι τεχνικό, διευκρίνισε.
Ερωτηθείς για την ενεργειακή πολιτική της κυβέρνησης υπογράμμισε ότι «έχει κάνει τους καλύτερους χειρισμούς από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή κυβέρνηση. Έκανε μεγάλες επιδοτήσεις στα νοικοκυριά, γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς. Έχει κάνει μικρότερες επενδύσεις στις επιχειρήσεις, διότι σε τέτοιες μεγάλες κρίσεις είναι προφανές ότι θα υποστηρίξεις τα νοικοκυριά. Σαν επιχειρήσεις αυτό πρέπει να το καταλάβουμε, να συναινέσουμε και να βοηθήσουμε την κυβέρνηση. Έχει καθιερώσει τον μηχανισμό με το πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού, δημιουργώντας σημαντικά έσοδα για το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, που στηρίζει τις επιδοτήσεις των λογαριασμών».
Μόνον από τη Mytilineos, ανέφερε ο ίδιος, τον Ιούλιο και Αύγουστο, αποδόθηκαν στο ΤΕΜ περί τα 50 εκατ. ευρώ. Καταλήγοντας ο κ. Μυτιληναίος επισήμανε ότι θα πρέπει να συνεχιστεί η ενίσχυση του ΤΕΜ, για να μην χρειάζεται να συνεισφέρει ο κρατικός προϋπολογισμός γιατί «τα χρήματα στερεύουν».
…αλλά η Ευρώπη θα πληρώσει ακριβά
Με δεδομένο ότι παγκοσμίως δεν υπάρχει υπερπροσφορά αερίου και ότι ο τεχνητός περιορισμός της ζήτησης από τη Ρωσία, αναγκάζει την Ευρώπη να αναζητήσει 50-70 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως από άλλους προμηθευτές, για να μπορέσει να το κάνει αυτό θα πρέπει να είναι διατεθειμένη να πληρώσει υψηλότερες τιμές. Όπερ σημαίνει ότι το TTF θα ανεβαίνει όταν η Ευρώπη θα διεκδικεί ποσότητες. Με δεδομένη την έλλειψη επαρκών αποθηκευτικών χώρων, όμως, οι αγορές είναι σε θέση να “εκβιάσουν” την ΕΕ, καθώς η ζήτησή της θα συμπίπτει με την εξάντληση των αποθεμάτων…
«Οι Ρώσοι έφτασαν το 2018-2019 να εξάγουν στην Ευρώπη μέχρι 200 δισ. κ.μ. αερίου, κυρίως με αγωγούς αλλά και LNG. Αυτή η ποσότητα μειώθηκε στα 150 δισ. κ.μ. το 2021 λόγω της πανδημίας. Και μειώνεται ακόμη περισσότερο με διάφορους τρόπους, ανοίγοντας ανθρακικά εργοστάσια στη Γερμανία, λιγνίτες στην Ελλάδα, φέρνοντας LNG από όλον τον κόσμο, με αύξηση της τιμής του για να τραβήξουμε φορτία. Από τα 150 δισ. κ.μ. πρέπει να καλύψουμε τα 100 δισ. κ.μ., τα 50 ή τα 70 δισ. κ.μ. που θα λείψουν δεν υπάρχουν σε ένα άλλο μέρος του κόσμου για να τα φέρουμε. Είναι ποσότητες που δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Όλος ο πλανήτης θα πρέπει να μειώσει την κατανάλωση του κατά 70 δισ. κ.μ. Οι επενδύσεις στο Κατάρ, για παράδειγμα, δεν θα δώσουν αποτελέσματα πριν από το 2026-2027. Άρα θα υπάρξει πρόβλημα επάρκειας, το οποίο θα πληρώσουν οι φτωχότερες χώρες. Γιατί η Ευρώπη θα πει, ανεβάζω την τιμή στα 200-250 ευρώ στο TTF για να προσελκύσω φορτία».
Αναφορικά με την Ελλάδα ο επιχειρηματίας τόνισε -όπως και στο παρελθόν- ότι η αγορά καλύπτεται εύκολα και ως εκ τούτου δεν θα υπάρξει πρόβλημα επάρκειας το 2023. Οι τιμές όμως θα παραμείνουν αυξημένες, λόγω του premium που αναγκάζονται να πληρώσουν οι εισαγωγείς εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.
Στην Ευρώπη τα χουν κάνει μαντάρα
Προσδιορίζοντας τις ρίζες της ενεργειακής κρίσης ο Ευάγγελος Μυτιληναίος τις εντόπισε στη βάση του σχεδιασμού και εφαρμογής της πράσινης ατζέντας της ΕΕ και παγκοσμίως. Υπογράμμισε ότι τέθηκαν σε εφαρμογή αντικίνητρα για εξόρυξη πετρελαίου και επενδύσεις σε ορυκτά καύσιμα. Την ίδια στιγμή δεν υπήρξε κανένας σχεδιασμός για την ενεργειακή μετάβαση
«τα έχουν κάνει μαντάρα» αλλά έχουν τη δυνατότητα να λύσουν το πρόβλημα τους και να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις τους «λόγω δημοσιονομικού χώρου, το οποίο έχουν δημιουργήσει μετά από 50 χρόνια συνεργασίας με τη Ρωσία παίρνοντας τζάμπα αέριο, γιγαντώνοντας τη βιομηχανία τους». Ποιο γερμανικό θαύμα, διερωτήθηκε ο μάνατζερ της Mytilineos. «Αν μου δώσετε και μένα τζάμπα ενέργεια θα σας κάνω όχι μόνον ένα αλλά δέκα εργοστάσια αλουμινίου».
Μάλιστα, ο επιχειρηματίας ψέγει την Κομισιόν για έλλειψη οδηγιών αναφορικά με τις πληρωμές του αερίου σε ρούβλια, αποκαλύπτοντας ότι ουσιαστικά οι εταιρίες πλοηγούνται σε αχαρτογράφητα ύδατα χωρίς κατευθύνσεις από την Κομισιόν.
“Όταν ζήτησε ο Πούτιν την περασμένη Άνοιξη αλλαγή στον τρόπο πληρωμής για τις παραδόσεις του αερίου, η Κομισιόν διαβεβαίωσε ότι θα μελετήσει το θέμα και θα ενημερώσει τις εμπλεκόμενες ευρωπαϊκές εταιρίες. «Είμαστε στον Οκτώβριο κι ακόμη περιμένουμε οδηγίες»
Σύμφωνα με τον κ. Μυτιληναίο η ενεργειακή κρίση ήταν προδιαγεγραμμένη και ένα ατύχημα που περίμενε να συμβεί. Το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού ανέβαλλε το ξέσπασμα, το οποίο ήρθε αμέσως μετά με την αστραπιαία επανεκκίνηση και επιδεινώνεται σταθερά με τον πόλεμο.