Ηπιότερες κυρώσεις θα περιλαμβάνει τελικά το έκτο πακέτο της ΕΕ κατά της Ρωσίας, καθώς η Ελλάδα ήταν αμετακίνητη στο veto λόγω της συνθήκης για τη μεταφορά αργού στην οποία αντιτέθηκε σφόδρα και υποδόρια το εφοπλιστικό λόμπι αναγκάζοντας την κυβέρνηση να ευθυγραμμιστεί.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου μετά από ένα Σαββατοκύριακο διαμάχης, αν και στοχεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία που θα εμποδίσει την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει αργό πετρέλαιο.
Η Κομισιόν θα αποσύρει την προτεινόμενη απαγόρευση των πλοίων ιδιοκτησίας της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, σύμφωνα με έγγραφα που επικαλείται το Bloomberg. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, παραμένει στο πακέτο η απαγόρευση ασφσαλίσεων και αντασφαλίσεων, που αποτελεί μείζονα σκόπελο για την εύρυθμη λειτουργία της ναυτιλίας
Σε δημοσίευμα του Βloomberg αναφέρεται ότι η ελληνική οικονομία έχει μεγάλη εξάρτηση από τη Ναυτιλία, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει, καθώς η συνολική συνεισφορά της στο ΑΕΠ, τα φορολογικά έσοδα και την απασχόληση είναι περιορισμένη. Οι ναυτιλιακές εταιρίες απολαμβάνουν φοροαπαλλαγές, ευελιξία στα εργασιακά και στην πλειονότητά τους κρύβονται πίσω από μεγαλύτερα σχήματα και παράγουν… ζημιές.
Η έλλειψη ενιαίας θέσης μεταξύ των G7 ήταν κεντρικό στοιχείο για την απόρριψη της πρότασης.
Το μέτρο θα μείωνε περαιτέρω τις εξαγωγές της Μόσχας — μια ζωτικής σημασίας πηγή σκληρού νομίσματος — ειδικά δεδομένου ότι οι Έλληνες κατέχουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως ως προς τη χωρητικότητα.
Η διάρθρωση ιδιοκτησίας των τάνκερ –
με βάση το σύνολο του όγκου
Απαγόρευση ασφαλίσεων
Πλέον, ο βασικός περιορισμός που εισάγεται προς αυτό το σκέλος -εφόσον περάσει- θα είναι η απαγόρευση ασφαλίσεων.
Ενδεχόμενη απαγόρευση παροχής ασφάλισης θα κάλυπτε τη συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων που επιδιώκει να μεταφέρει ρωσικά βαρέλια.
Οι ναυτλιακές εταιρίες ασφαλίζουν τα πλοία τους συλλογικά έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων. Μέσα από έναν οργανισμό που ονομάζεται International Group of P&I Clubs στο Λονδίνο, οι ιδιοκτήτες πλοίων αγοράζουν συλλογικά κάλυψη από 80 αντασφαλιστές, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 20 από τους 25 μεγαλύτερους παρόχους στον κόσμο.
Ως εκ τούτου, ενδεχόμενη απαγόρευση ασφάλισης θα καθιστούσε σχεδόν αδύνατη την απόκτηση τέτοιας κάλυψης, δεδομένου του αριθμού των αντασφαλιστών στην Ευρώπη.
Τα μέλη του International Group καλύπτουν το 95% του στόλου των δεξαμενόπλοιων για διαρροές και άλλες θαλάσσιες υποχρεώσεις. Αν δεν μπορούσαν πλέον να το κάνουν, τότε θα ανάγκαζε τη Μόσχα ή τους αγοραστές της να καταλήξουν σε εναλλακτικές ρυθμίσεις τη στιγμή που η Ρωσία υφίσταται ήδη κυρώσεις στο χρηματοπιστωτικό της σύστημα.
Οι χώρες της ΕΕ συζητούν ακόμη το έκτο πακέτο, με διπλωμάτες να προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας για το εμπάργκο εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου. Η συμφωνία πάντως δεν κατέστη εφικτή το Σαββατοκύρια. Οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να συνεχιστούν την Τρίτη ή την Τετάρτη.