Πιο δύσκολο απ ότι είχε αρχικά διαφανεί θα είναι να περάσει το έκτο πακέτο κυρώσεων της Κομισιόν κατά της Ρωσίας, καθώς εκτός από την Ουγγαρία, την Τσεχία και την Σλοβακία αντιδράσεις εκφράζουν Ελλάδα και Κύπρος, ενώ φαίνεται ότι διαφορετική προσέγγιση επιδιώκει η Ιταλία.
Ενώ η Κομισιόν ανακοίνωσε με… “τυμπανοκρουσίες” το νέο πακέτο κυρώσεων, με τη Γερμανία -που είχε αρχικά στοχοποιηθεί- να συναινεί σε εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, οι αντιδράσεις έρχονται τελικά από την Ελλάδα, που μέχρι τώρα πρωτοστατούσε στην αντιρωσική ρητορική και τις κυρώσεις.
Λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίανια της κατασκευής του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, η ελληνική αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες έλαβε εντολή από την κυβέρνηση να εκφράσει διαφωνίες με συγκεκριμένες προβλέψεις στο πακέτο κυρώσεων που προωθεί η Κομισιόν.
Όπως όλα δείχνουν το εφοπλιστικό λόμπι της Αθήνας και το τραπεζικό και νομικό κατεστημένο της Κύπρου ζήτησαν εξαιρέσεις, διαφοροποίηση των κυρώσεων και χώρο για διασταλτικέ ςερμηνίες στα κείμενα, προκειμένου να συμφωνήσουν. Οι εξελίξεις αυτές καταδεικνύει
Έτσι, στις χώρες της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης που είναι εξαρτημένες από το ρωσικό πετρέλαιο, προστίθενται η Ελλάδα και η Κύπρος και ενδεχομένως η Μάλτα. Η Αθήνα έδωσε οδηγίες στη μόνιμη αντιπροσωπεία της Ελλάδας στις Βρυξέλλες να αλλά ζητήσει τροποποιήσεις επί του κορμού των νέων κυρώσεων και ιδιαίτερα στο σκέλος της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου.
Οι ενστάσεις
Ειδικότερα, το προσχέδιο των ευρωπαϊκών προτάσεων που επικαλούνται οι Financial Times απαγορεύει στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, κάτι στο οποίο αντιτάχθηκε η Ελλάδα, της οποίας ο στόλος αντιπροσωπεύει το ήμισυ της χωρητικότητας υπό σημαία ΕΕ.
Άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, αντέδρασαν στην πρόταση για απαγόρευση παροχής εταιρικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λογιστικής, στους Ρώσους.
Η πρόταση της Επιτροπής, η οποία χρειάζεται την ομόφωνη υποστήριξη και των 27 χωρών για να τεθεί σε ισχύ, περιλαμβάνει τη σταδιακή κατάργηση των προμηθειών ρωσικού αργού πετρελαίου σε έξι μήνες και προϊόντων διύλισης έως το τέλος του 2022. Προτείνει επίσης να απαγορευτεί εντός μηνός κάθε ναυτιλιακή, ναυλομεσιτική, ναυτασφαλιστική και χρηματοδοτική υπηρεσία που προσφέρεται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Η Ουγγαρία διαμήνυσε ότι οι κυρώσεις θα καταστήσουν «αδύνατη την προμήθεια αργού πετρελαίου που χρειάζεται η ουγγρική οικονομία για να λειτουργήσει», ενώ η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Τσεχία εξέφρασαν αντιρρήσεις και ενδοιασμούς καθώς βασίζονται στον αγωγό Ντρούζμπα της σοβιετικής εποχής, ο οποίος διέρχεται από την Ουκρανία, για την εισαγωγή αργού πετρελαίου που κατευθύνεται στα διυλιστήριά τους.
Στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία προσφέρθηκε ένα επιπλέον έτος για να συμμορφωθούν στις κυρώσεις, ωστόσο Σλοβάκος αξιωματούχος είπε στους Financial Times ότι η χώρα του χρειάζεται τουλάχιστον δύο.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Τσέχος πρωθυπουργός Πετρ Φιάλα θα συναντηθεί με τον καγκελάριο της Γερμανίας Όλαφ Σολτς την Πέμπτη για να ζητήσει περισσότερο χρόνο προκειμένου η χώρα του να υποστηρίξει τις κυρώσεις. Το έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας, καταλήγουν οι Financial Times, αποδεικνύεται το πιο δύσκολο μέχρι στιγμής.