Έσπασε τα… κοντέρ το ομόλογο της Motor Oil, με τεράστια υπερκάλυψη που έφτασε τις 5,1 φορές, ενώ εξαιρετικά μεγάλη ήταν η συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών και του λεγόμενου retail που έφτασε στο 73,5%. Πιο αναλυτικά, οι προσφορές ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκαν στο 1,019,31 δισ. ευρώ, ενώ η εταιρεία ζητούσε 200 εκατ. ευρώ. Επίσης, η τελική απόδοση των ομολογιών ορίστηκε σε 1,9%, ήτοι στο κατώτερο εύρος που εξ αρχής είχε οριστεί και ήταν από το 1,9% έως το 2,30%.
Πρόκειται για μια μεγάλη επιτυχία του ομίλου, που έκανε επιβλητική έξοδο στις αγορές, αναβαθμίζοντας παράλληλα την αγορά των ομολόγων του ελληνικού χρηματιστηρίου. Παράλληλα, επιτυχία είναι και για το ελληνικό χρηματιστήριο που «χτίζει» σταδιακά μια νέα αγορά, που μπορεί και προσφέρει σημαντικά – ζωτικά κεφάλαια στις επιχειρήσεις, για την ανάπτυξή τους, ή για τη βελτίωση παλαιότερων όρων δανεισμού, προς όφελος επίσης της ρευστότητάς τους.
Συνολικά διατέθηκαν 200 χιλιάδες άυλες κοινές ανώνυμες ομολογίες της Motor Oil με ονομαστική αξία 1000 ευρώ η κάθε μία με αποτέλεσμα να αντληθούν κεφάλαια ύψους 200 εκατ. ευρώ. Όπως ανακοίνωσε επίσημα η εισηγμένη την Παρασκευή το βράδυ, οι ομολογίες διατέθηκαν ως εξής: 147 χιλιάδες (73,5% επί του συνόλου των εκδοθεισών ομολογιών) κατανεμήθηκαν σε ιδιώτες επενδυτές και 53 χιλιάδες ομολογίες (26,5% επί του συνόλου των εκδοθεισών ομολογιών) κατανεμήθηκαν σε ειδικούς επενδυτές. Πρόκειται δηλαδή για εξαιρετικά μεγάλη παρουσία ιδιωτών επενδυτών και του λεγόμενου retail που μπήκε σ’ αυτή την έκδοση.
Θυμίζουμε πως η τιμή διάθεσης ήταν στα 1.000 ευρώ για εκάστη ομολογία, ενώ η έναρξη διαπραγμάτευσης των ομολογιών στο Χ.Α. θα γίνει την προσεχή Τετάρτη 24 Μαρτίου. Ασφαλώς είναι το πρώτο ομόλογο που εκδίδεται το 2021 και θα εισαχθεί στο Χ.Α., με την εταιρεία να ανοίγει την αυλαία για φέτος, χρονιά που όπως φαίνεται ίσως έχουμε πολλαπλές παρόμοιες εκδόσεις.
Που θα κατευθυνθούν τα κεφάλαια
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ενημερωτικό δελτίο του ομολόγου, το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων που θα αντληθούν, ήτοι 137 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση μέρους της επένδυσης του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας (New Naphtha Treatment Complex). Παράλληλα, 20 εκατ. θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση επενδύσεων στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ενώ 39,4 εκατ. ευρώ θα καλύψουν ανάγκες σε κεφάλαιο κίνησης. Τέλος, στα 3,6 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι δαπάνες της έκδοσης.
Ο προϋπολογισμός της επένδυσης στο νέο συγκρότημα κατεργασίας νάφθας είναι 310 εκατ. ευρώ, ενώ με την ολοκλήρωσή της, θα συμβάλει στην αύξηση της παραγωγής βενζινών υψηλής προστιθέμενης αξίας, κηροζίνης και υδρογόνου. Όπως σημειώνεται στο ενημερωτικό δελτίο, «δεδομένου ότι η αγοραία αξία των παραγόμενων από τη νέα μονάδα προϊόντων υπερβαίνει την αγοραία αξία της νάφθας, από τη συγκεκριμένη επένδυση η Εταιρεία αναμένεται να επωφεληθεί από την εκάστοτε διάφορα τιμής μεταξύ της νάφθας και των παραγόμενων από τη νέα μονάδα προϊόντων». Η ετήσια παραγωγική δυναμικότητα του συγκροτήματος αναμένεται να είναι περίπου 1.000 χιλ. μετρικοί τόνοι.
Η επένδυση, βρίσκεται στη φάση της κατασκευής, έχοντας απορροφήσει 10 εκατ. ευρώ το 2019 και περίπου 110 εκατ. ευρώ το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το α’ τρίμηνο του 2022. Οι προγραμματισμένες και σε εξέλιξη επενδύσεις στο διυλιστήριο, περιλαμβάνουν ακόμη νέο αγκυροβόλιο ανοιχτής θαλάσσης για την εκφόρτωση πετρελαιοειδών, έργα βελτίωσης απόδοσης και αύξησης δυναμικότητας, εγκατάσταση μονάδων συμπαραγωγής 57ΜW υψηλής απόδοσης, μπαταριών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας 5ΜW και φωτοβολταϊκών πάνελ ισχύος 5MW.
Απ. Σκουμπούρης