Και στο ζήτημα της χορήγησης ΑΜΚΑ σε πρόσφυγες και μετανάστες υπαναχωρεί τελικά η ελληνική κυβέρνηση, καθώς η αναστολή χορήγησής του οδήγησε σε πάγωμα της κοινοτικής χρηματοδότησης για τη στήριξη του ΕΣΥ και περιόρισε την προσβασιμότητα ευαίσθητων πληθυσμιακών ομάδων σε πρωτοβάθμια περίθαλψη.
Όπερ σημαίνει ότι χωρίς ΑΜΚΑ και κοινοτική χρηματοδότηση, με δεδομένες τις συνθήκες επιβίωσης των προσφύγων και μεταναστών, οι κίνδυνοι για τη Δημόσια Υγεία πολλαπλασιάζονται και η συνολική επιβάρυνση του προϋπολογισμού αυξάνονται.
Το Crisis Monitor είχε εξ αρχής επισημάνει τα ρίσκα των πολιτικών αυτών καθώς και της στρατηγικής υποβάθμισης της προσφυγικής κρίσης σε μεταναστευτικό πρόβλημα.
Όπως ανακοινώθηκε με κοινή απόφαση των υπουργείων Μετανάστευσης και Ασύλου, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας, Επικρατείας και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ορίζεται η απόδοση Προσωρινού Αριθμού Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (ΠΑΑΥΠΑ) σε όλους ανεξαιρέτως τους αιτούντες διεθνούς προστασίας.
Ο Προσωρινός Αριθμός Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης εκδίδεται με το δελτίο αιτούντος διεθνή προστασία από την Υπηρεσία Ασύλου και εξασφαλίζει την παροχή υγειονομικής περίθαλψης στους αιτούντες άσυλο και την πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας, έξι μήνες μετά την αίτησή τους.
Εξέλιξη αιτούντων Άσυλο στην Ελλάδα
Όπως αναφέρει το δελτίο τύπου του υπουργείου Μετανάστευσης, σκοπός της κοινής υπουργικής απόφασης είναι «η αντικατάσταση του ΑΜΚΑ για αιτούντες ασύλου με ένα νέο αριθμό (ΠΑΑΥΠΑ) που, αφενός, δεν θα κουβαλά τις δομικές αδυναμίες του (ισοβιότητα, μη δυνατότητα απενεργοποίησης), αφετέρου θα καθιστά δυνατή διοικητικά την ταυτοποίηση των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης και την αναζήτηση τους -με τρόπο τεκμηριωμένο- από σχετικά κονδύλια της ΕΕ».
Μέχρι σήμερα, η Δημόσια Διοίκηση δεν μπορούσε να ταυτοποιήσει τις δαπάνες και επιβαρύνσεις υγειονομικής περίθαλψης που συνδέονταν με τους αιτούντες διεθνούς προστασίας ή ασύλου. Ως εκ τούτου αδυνατούσε να απορροφήσει ευρωπαϊκούς πόρους που συνδέονταν με το προσφυγικό. Ο ΠΑΑΥΠΑ για πρώτη φορά θα μπορεί να τεκμηριώσει σχετικά εθνικά αιτήματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έτσι ώστε να μην επιβαρύνεται ο Έλληνας φορολογούμενος. Παράλληλα, το γεγονός ότι ο ΠΑΑΥΠΑ διαθέτει – σε αντίθεση με τον ΑΜΚΑ – δυνατότητα απενεργοποίησης απαλείφει καθοριστικά τη δυνατότητα κατάχρησης του, ειδικά ως προς την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας.