Το θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας (νόμος Κατσέλη) και τα «κόκκινα δάνεια», βρίσκονται στο επίκεντρο, ενόψει του Eurogroup της Δευτέρας για τη δόση των 970 εκατ. και ενώ οι πιέσεις για την εξυγίανση των τραπεζών τόσο τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το ΔΝΤ και τους οίκους αξιολόγησης, εντείνονται. Ταυτόχρονα, ο νόμος Κατσέλη και η ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» αποτελούν αντικείμενο σχολιασμού και των Social Media, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διαμόρφωση της εικόνας των τραπεζών στην κοινωνία.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Από τα ποιοτικά στοιχεία της έρευνας προκύπτει μια ιδιαίτερα διακριτή αμφισημία μεταξύ της των πρωτοβουλιών που ζητούν από τις τράπεζες οι θεσμοί και των απαιτήσεων που έχουν απ΄αυτές οι πολίτες. Το διαπιστωμένο αυτό ρήγμα αποτελεί τη βασική πηγή εντάσεων, έλλειψης εμπιστοσύνης και δυσλειτουργίας στο σύστημα. Η εικόνα που δημιούργησαν για τις τράπεζες τα τμήματα εισπράξεων και οι εισπρακτικές σε ένα ιδιαίτερα ευρύ κοινωνικό πεδίο και η αδυναμία των τραπεζιτών να αποκαταστήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης, αποτελούν τους βασικούς οδηγούς της διαμόρφωσης της εικόνας των τραπεζών στα social media.
Η διασταύρωση τραπεζών, κυβέρνησης και θεσμών στο ζήτημα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων και της προστασίας της πρώτης κατοικίας, δημιουργεί προσδοκίες και παράλληλα πολιτικό κόστος.
Τα queries «Κόκκινα Δάνεια» και «Νόμος Κατσέλη» κατέγραψαν στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 5.002 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 28 Φεβρουαρίου – 7 Μαρτίου 2019. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών για τα «κόκκινα δάνεια» εμφανίζουν μια πλειοψηφία των αρνητικών έναντι των ουδέτερων, δεν εντοπίζονται θετικά συναισθήματα. Το query για το «Nόμο Κατσέλη» δείχνει από την πλευρά του ότι προηγούνται τα αρνητικά συναισθήματα έναντι των ουδέτερων και ότι υπάρχει και ελάχιστος αριθμός θετικών συναισθημάτων.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro επικεντρώθηκε στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα, σύμφωνα με την οποία, η ταχύτερη εκκαθάριση των κόκκινων δανείων είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την ελληνική οικονομία.
- Στη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της Τράπεζας Πειραιώς Χρήστου Μεγάλου ότι οι τέσσερις τράπεζες συμφώνησαν να μειώσουν τα «κόκκινα δάνεια» κατά 50 δισ. ευρώ
- Στη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της Eurobank ότι η τράπεζα θα εφαρμόσει τα σχέδια του ΤΧΣ και της ΤτΕ για τη μείωση των «κόκκινων δανείων».
- Στην είδηση ότι η Alpha Bank συγκαταλέγεται στην πρώτη δεκάδα των ευρωπαϊκών τραπεζών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις χαρτοφυλακίων κόκκινων δανείων για το 2018.
- Σε ενδεχόμενη αναβολή της εκταμίευσης των κερδών από τα ομόλογα προς την Ελλάδα από το Eurogroup, εξαιτίας των εκκρεμοτήτων στο διάδοχο του νόμου Κατσέλη πλαίσιο, που εξετάζεται από τους θεσμούς.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι η πλειοψηφία της διαδικτυακής κοινής γνώμης αγωνιά για τη ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» και την εφαρμογή του νέου Νόμου Κατσέλη. Παράλληλα τα Social Media εμφανίζουν και μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για το ρόλο που διαδραματίζουν οι τράπεζες.
Αναλυτικότερα:
- H πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου διακατέχεται από ένα έντονο συναίσθημα αβεβαιότητας και ανασφάλειας αναφορικά με τα «κόκκινα δάνεια» και την προστασία της πρώτης κατοικίας.
- Η πλειοψηφία των χρηστών των Social Media δείχνουν μια αρνητική αντίδραση προς τις τράπεζες γιατί θεωρούν ότι δεν αντιλαμβάνονται τις πραγματικές ανάγκες τους και ότι έχουν μόνο στόχο την υπερχρέωσή τους μέσω των δανείων που παρέχουν.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι το διαδίκτυο δεν εμπιστεύεται τις τράπεζες και θεωρεί ότι οι διαφημίσεις παροχής των υπηρεσιών τους δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι τα «κόκκινα δάνεια» και ο «νόμος Κατσέλη είναι για τους χρήστες του διαδικτύου κυρίως ταυτισμενα με τις πολιτικές των τραπεζών.
- Η πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου αδυνατεί να κατανοήσει τις οικονομικές πολιτικές της κυβέρνησης καθώς και των δανειστών και δεν έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα των ισορροπιών που διαμορφώνουν και την πολιτική τους προς τα «κόκκινα δάνεια».
- Κάποιοι χρήστες των Social Media αντιλαμβάνονται ότι η λύση που προσπαθεί να δώσει η κυβέρνηση στα «κόκκινα δάνεια» και στο «νόμο Κατσέλη» είναι άμεσα συνυφασμένη με την κατάσταση των τραπεζών.
- Η έννοια του «κόκκινου δανείου» και η απειλή απώλειας της πρώτης κατοικίας είναι ιδιαίτερα αρνητική για την συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι τα «κόκκινα δάνεια» και η προστασία της πρώτης κατοικίας εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο της χρηματοπιστωτικής κρίσης αλλά αφυπνίζουν τα ιδιαίτερα ευαίσθητα ριζοσπαστικά αντανακλαστικά της διαδικτυακής κοινής γνώμης, καθώς -ακόμα και εμμέσως- αναγνωρίζεται ότι επηρεάζουν τις βασικές ανάγκες επιβίωσης και τα κεκτημένα.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου συνδέουν την έξοδο από το Μνημόνια με την αρνησικυρία πληρωμής κόκκινων δανείων, ένδειξη ευρύτερων παρανοήσεων.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία του διαδικτύου αντιδρά στους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας και τις αντιλαμβάνεται ως μείζον αντικοινωνικό μέτρο εν μέσω της δυσχερής οικονομικής κατάστασης που βιώνουν τα νοικοκυριά.
- Χρήστες των Social Media θεωρούν ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα εξαντλήσει τα περιθώρια ώστε να επιτύχει τη ρύθμιση των «κόκκινων δανείων» για καθαρά επικοινωνιακούς και προεκλογικούς λόγους.
__________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services και Strategical and Media Analyst του Crisis Monitor. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνει επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης. τρίτος αξιολογητής που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.