Αδιαφορία ή άγνοια για τις νέες τουρκικές συμμαχίες

Η ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις συνεχίζεται σε επίπεδο λεκτικής αντιπαράθεσης, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας και αρχηγό των ΑΝΕΛ Πάνο Καμμένο να ανταπαντάει υιοθετώντας το ύφος των τουρκικών δηλώσεων. Αντίθετα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επιδιώκει να χαμηλώσει τους τόνους της έντασης με την Άγκυρα.

Αδιαφορία ή άγνοια για τις νέες τουρκικές συμμαχίες

 

Διαφήμιση

Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας

Ταυτόχρονα οι προκλήσεις του Τούρκου πρόεδρου Ταγίπ Ερντογάν προς την Ελλάδα, οι στενές σχέσεις με το Ρώσο ομόλογό του Βλαντιμίρ Πούτιν και η παρέμβαση της τουρκικής ΜΙΤ στο Κόσοβο συνθέτουν ένα παζλ σημαντικών γεγονότων. Οι εξελίξεις παρακολουθούνται φυσικά και από την ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη η οποία έχει τη δική της άποψη.

Το query «Ταγίπ Ερντογάν – Τουρκία» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το εργαλείο PaloPro 24.465 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 22 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2018. Τα συναισθήματα των αναφορών κυριαρχούνται από τα αρνητικά (62.8%), ακολουθούν τα ουδέτερα (33.4%) και τέλος τα ελάχιστα θετικά (3.8%).

Θεματολογία

Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:

  • Τις εξαγγελίες του Πάνου Καμμένου για την προώθηση 3.500 μονίμων και στρατευσίμων στα νησιά και άλλων 3.500 στον Έβρο.
  • Τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι ο Ερντογάν είναι τρελός και ότι μπορεί να κρατήσει τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς δεκαπέντε χρόνια.
  • Την επίσκεψη του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Άγκυρα, την μεγαλοπρεπή υποδοχή του και τη Σύνοδο Κορυφής Ρωσίας – Τουρκίας – Ιράν για τη Συρία.
  • Την επίθεση του Ταγίπ Ερντογάν κατά του Αλέξη Τσίπρα αλλά και των ευρωπαίων για το θέμα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που το συσχέτισε με τους οκτώ τούρκους αξιωματικούς.
  • Τη δήλωση του Μέγαρού Μαξίμου «ότι η Ελλάδα είναι κράτος Δικαίου και έχει πρωθυπουργό που σέβεται και γνωρίζει τις διαδικασίες της ελληνικής δικαιοσύνης και όχι Σουλτάνο ώστε να μπορεί να υπόσχεται για τις αποφάσεις της.»
  • Τη δήλωση του βουλευτή των ΑΝΕΛ Κώστα Κατσίκη ότι «αν αποφασίσουν οι ηγεσίες των δύο χωρών ότι μπορούν να παρακάμψουν την ελληνική και την τουρκική Δικαιοσύνη και να προβούν σε μια τέτοια ανταλλαγή».
  • Τη δήλωση του τούρκου πρωθυπουργού Μπιναλί Γιλντιρίμ ότι η «Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα στην οποία η Τουρκία δεν χρειάζεται να δίνει σημασία, καθώς δεν υπερβαίνει σε πληθυσμό ούτε την Κωνσταντινούπολη».
  • Τη Σύνοδο Κορυφής Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας στη Βάρνα και τις επικρίσεις των Βρυξελλών προς την Άγκυρα για την κράτηση των δυο ελλήνων στρατιωτών
  • Την επιχείρηση της τουρκικής μυστικής υπηρεσίας ΜΙΤ στο Κόσοβο με τη σύλληψη και μεταφορά στη Τουρκία έξι τούρκων φερόμενων ως γκιουλενιστών.
Διαβάστε  Αεροπλανοφόρο ετοιμάζει για να... πείσει ο Ερντογάν

Συμπεράσματα

Τα ποσοτικά δεδομένα και η ανάλυση περιεχομένου των αναφορών του PaloPro μας δείχνουν ότι η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη και τα social media αντιλαμβάνονται τις εξελίξεις της χρονικής περιόδου 22 Μαρτίου – 5 Απριλίου ως εξής:

  • Ένα μήνα μετά το συμβάν με τους δυο έλληνες στρατιωτικούς η θεώρηση των γεγονότων συνεχίζει να παραμένει από την ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη καθαρά ελληνοκεντρική. Το βασικό πρόβλημα ότι τόσο στις επίσημες τοποθετήσεις όσο και στις διαρροές οι έλληνες κυβερνητικοί αξιωματούχοι και οι ηγέτες της αντιπολίτευσης δεν αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να ασχοληθούν με τις διεθνείς ισορροπίες και τη θέση της Ελλάδας μέσα στον κόσμο.
  • Το σύνολο της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας προσπάθησε, σύμφωνα με τα social media, να καλύψει τις αδυναμίες του μεταφέροντας την ευθύνη για τη λύση των προβλημάτων με την Τουρκία σε συμμάχους (Ευρώπη, Ρωσία) με βάση ευχολόγια και προσδοκίες, χωρίς να προβεί σε απαραίτητες κινήσεις που δημιουργούν ισχυρές συμμαχίες με βάση κάποια κοινά εθνικά συμφέροντα.
  • Η Ελλάδα δεν κατάφερε να ταυτιστεί με τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών κρατών στη νοτιοανατολική Μεσόγειο, στη Βαλκανική χερσόνησο αλλά και στη Μέση Ανατολή. Η νέα συμμαχία που φαίνεται να διαμορφώνεται από Ρωσία – Τουρκία – Ιράν και που στο βάθος δείχνει την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση δεν έγινε αντιληπτή από τα social media. Η τριμερή Σύνοδος της Άγκυρας υποδηλώνει τη δημιουργία ενός νέου πόλου στη διαμόρφωση των διεθνών γεωπολιτικών ισορροπιών
  • Η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη δεν μπόρεσε να κατανοήσει τη σημασία του γεγονότος ότι ο Βλαντιμίρ Πούτιν πραγματοποίησε την πρώτη του επίσημη επίσκεψή στον Ερντογάν μόλις μετά την επανεκλογή του στην προεδρία της χώρας του.
  • Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί, σύμφωνα μετα social media, να διατηρήσει χαμηλούς τόνους στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση και να ισορροπήσει μεταξύ στις φωνές του ΣΥΡΙΖΑ που δεν δίνουν προτεραιότητα στα εθνικά θέματα και στον αυθόρμητο συγκυβερνήτη του Πάνο Καμμένο.
  • Οι δηλώσεις του Πάνου Καμμένου για Ερντογάν και Τουρκία δεν αντιμετωπίστηκαν θετικά από τα social media που θεωρούν ότι γίνονται για συσπείρωση της εκλογικής βάσης του και να για προσελκύσει ψηφοφόρους οι οποίοι τάσσονται υπέρ μιας ελληνικής ανταπάντησης σε επίπεδο δηλώσεων αλλά και πράξεων.
  • Ο στενές σχέσεις Ερντογάν και Βλαντιμίρ Πούτιν προβληματίζουν έντονα το ελληνικό διαδίκτυο. Κάποιοι συνειδητοποιημένοι χρήστες των social media δεν πείθονται για την προοπτικής μιας ελληνό-ρωσικής συμμαχίας και θεωρούν ότι ο Πούτιν ασκεί μια άκρως ρεαλιστική εξωτερική πολιτική με στόχο την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων της χώρας του. Παράλληλα χαρακτηρίζουν τις προσδοκίες κάποιων για επιρροή του Πούτιν ώστε να αφεθούν ελεύθεροι οι δυο στρατιωτικοί ως ουτοπικές και αναρωτιούνται εάν η δημιουργία τέτοιων προσδοκιών ωφελεί πράγματι το προφίλ του Πούτιν στην Ελλάδα.
  • Τα social media παρακολουθούν ανήσυχα τις επεκτατικές κινήσεις του Ερντογάν και αναμένουν κλιμάκωση των ελληνό- τουρκικών σχέσεων.
  • Η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη δεν κατανόησε τις νέες αλλαγές που έκανε ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στο επιτελείο του και για το τι αντίκτυπο θα έχουν στην Τουρκία και στη διεθνή πολιτική σκηνή.
  • Το επεισόδιο Τουρκίας και Κοσόβου δείχνει πως η Άγκυρα έχει διαμορφώσει μηχανισμούς παρέμβασης στα εσωτερικά ξένων κρατών, Τα social media ανησυχούν πως μπορεί να χρησιμοποιήσει τέτοιους μηχανισμούς στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στη Θράκη.
  • Ένας αριθμός χρηστών των social media (ουδέτερα συναισθήματα) φαίνεται να παρατηρεί και να προβληματίζεται πριν βγάλει τα τελικά του συμπεράσματα.
  • Η πλειοψηφία των αναφορών που εμπίπτουν στην κατηγορία των σχολιασμών επιδιώκει να επηρεάσει το θυμικό της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης καθοδηγούμενη από κομματικά συμφέροντα. Ένας μεγάλος αριθμός χρηστών των social media τις απορρίπτει διότι τις θεωρεί υποκειμενικές και τετριμμένες κάνοντας και ανάλογα σχόλια, κυρίως στο twitter.
Διαβάστε  Ο Πούτιν χαλιναγωγεί τον Ερντογάν στη Συρία, ενώ ο Τραμπ αποχωρεί

 

__________________

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά,  βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.

Διαβάστε  Ο Ερντογάν προκήρυξε πρόωρες εκλογές, για να κεφαλαιοποιήσει την ένταση

Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent.. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.

Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

Διαφήμιση