Θεατές στον «ακήρυχτο πόλεμο» του Αιγαίου

Μια παράλληλη πραγματικότητα, ικανή πολλές φορές να επηρεάσει την πολιτική και τη διπλωματία, είτε λόγω "αγνού" λαϊκού αισθήματος, είτε λόγω προπαγάνδας, στήνεται στα social media σε κορυφαία γεγονότα, καταδεικνύοντας τάσεις, και το βαθμό κοινωνικής συνειδητότητας καθώς και τη σφαιρικότητα και αντικειμενικότητα της ενημέρωσης

Θεατές στον «ακήρυχτο πόλεμο» του Αιγαίου

Το νέο συμβάν στην περιοχή των Ιμίων της 13ης Φεβρουαρίου μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έγινε θέμα έντονης συζήτησης στα Social Media που έθιξαν τη διαχείριση των ελληνό- τουρκικών σχέσεων. Το query «Ίμια – Τουρκία» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το εργαλείο PaloPro 3.746 συνολικές αναφορές για την χρονική περίοδο 13 – 15 Φεβρουαρίου 2018.

Διαφήμιση

Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας

Tα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν κυριαρχία των αρνητικών συναισθημάτων που ανέρχονται σε ποσοστό 73.1 % αρκετά αυξημένα σε σύγκριση με παλαιότερη ανάλυσή μας για την τουρκική πρόκληση ανήμερα της συμπλήρωσης 21 ετών από την κρίση των Ιμίων όπου τα αρνητικά συναισθήματα είχαν καταγράψει ποσοστό 42 %.

Θεματολογία

Η θεματολογία επικεντρώθηκε στο συμβάν των Ιμίων και τα επακόλουθά του καθώς και σε σχολιασμούς για την πορεία των ελληνό-τουρκικών σχέσεων. Οι κύριες αναφορές σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro έχουν ως εξής:

  • Το συμβάν στα Ίμια με την τουρκική ακταιωρό που χτύπησε με την πλώρη την πρύμνη του πλοίου ανοιχτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος.
  • Τη δήλωση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο υπουργείο Ναυτιλίας όπου μεταξύ άλλων ανέφερε ότι πρόκειται για τα σύνορα όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά ολόκληρης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Τη συνέντευξη του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά στον Alpha όπου μεταξύ άλλων τόνισε ότι η Τουρκία έφτασε στην κόκκινη γραμμή και κατά μια έννοια την προσπέρασε.
  • Την έκκληση που απηύθυνε ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ να αποφευχθεί η κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.
  • Την είδηση της τουρκικής εφημερίδας Cumhuriyet ότι η Τουρκία κατασκευάζει στρατιωτική εγκατάσταση και παρατηρητήριο απέναντι από τα Ίμια.
  • Τη δήλωση του κυβερνητικού εκπρόσωπου Δημήτρη Τζανακόπουλου
    «ότι έχουμε δει το τελευταίο διάστημα μια εντεινόμενη τουρκική προκλητικότητα που μας προβληματίζει πάρα πολύ σοβαρά».
  • Την απειλητική δήλωση του Ταγίπ Ερντογάν «προειδοποιούμε αυτούς που ξεπερνούν τα όρια στην Κύπρο και στο Αιγαίο να μην κάνουν το λάθος βήμα».
  • Τη δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου από τη σύνοδο του ΝΑΤΟ ότι « η Τουρκία προκαλεί και φτάνει πολύ κοντά σε ένα «ατύχημα» στο Αιγαίο».
  • Την είδηση ότι η τουρκική φρεγάτα «Barbaros» έπλευσε για αρκετή στο ακρωτήριο Καφηρέας και στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή.
  • Τη δήλωση του Ζόραν Ζάεφ πρωθυπουργού της ΠΓΔΜ ότι «η Τουρκία είναι ο μεγαλύτερος υποστηρικτής της ένταξης της «Δημοκρατίας της Μακεδονίας» στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ».
Διαβάστε  Ανησυχία από την παρολίγον σύγκρουση τουρκικού εμπορικού με την κανονιοφόρο "Αρματωλός"

 

Συμπεράσματα

Σύμφωνα με την αξιολόγηση των ποσοτικών δεδομένων και την ανάλυση περιεχομένου του εργαλείου PaloPro για το πως αντιμετώπισαν τα Social Media το συμβάν στα Ίμια επισημαίνονται τα ακολούθα:

  • Επιβεβαιώνεται η δυναμική των social media στην άμεση διάδοση των ειδήσεων καθώς από την πρώτη στιγμή υπήρξε διάχυση πληροφοριών για το συμβάν και τα επακόλουθα του. Τα social Media έδωσαν τη δική τους γραμμή και στα ΜΜΕ για την κάλυψη του συμβάντος.
  • Τα Social Media αντέδρασαν με έντονο συναισθηματισμό γεγονός που τα ώθησε να έχουν μια κάπως επιρρεπή κρίση που διαφάνηκε από τα αρνητικά σχόλια για τους κυβερνητικούς χειρισμούς και την προτροπή τους για άμεση ανάληψη δράσεων και ανταπαντήσεων προς την Τουρκία.
  • Το Twitter και το Facebook σταθήκαν στην «πρώτη γραμμή» της ενημέρωσης κάνοντας retweet συνδέσμους και κοινοποιήσεις αντίστοιχα όχι μόνο ειδήσεων αλλά και αναλύσεων.
  • Σε περιπτώσεις Social Media διαφάνηκε σύμφωνα με το Data View και τα Mentions Feeds του PaloPro και μια προσπάθεια επηρεασμού της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης είτε με αναδημοσίευση μεταφρασμένων ξένων ειδήσεων, είτε με χρήση προπαγάνδας, είτε με δημιουργία πανικού, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία.
  • Η ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο υπουργείο ναυτιλίας ερμηνεύτηκε απο κάποιους χρήστες των Social Media ως κίνηση αυτοσυγκράτησης και παράλληλα ως ένα αυστηρό μήνυμα προς την Τουρκία.
  • H κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με τα Social Media έχει υιοθετήσει στάση αναμονής που ερμηνεύεται σύμφωνα με τα δεδομένα του PaloPro ως λανθασμένος χειρισμός στις τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο και όχι μόνο. Ταυτόχρονα οι δηλώσεις για την Τουρκία υπουργών της ελληνικής κυβέρνησης επικρίθηκαν από χρήστες του Twitter.
  • Η αντιπολίτευση, από την πλευρά της δέχθηκε και αυτή επικρίσεις των Social Media. Οι δηλώσεις της ΝΔ και του Κινήματος Αλλαγής αντιμετωπιστήκαν αρνητικά από το σύνολο της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης. Η εντύπωση της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης είναι ότι επικρίνουν την κυβέρνηση με στόχο μικροπολιτικά οφέλη. Οι δηλώσεις τους ερμηνεύονται από τα Social Media ως μια προσπάθεια να εκθέσουν την κυβέρνηση για τους χειρισμούς της και όχι για να συνεισφέρουν εποικοδομητικά στην εύρεση μιας κοινής ελληνικής στρατηγικής.
  • Η τουρκική προκλητικότητα, σύμφωνα με τα Social Media έχει σχέση με την ονομασία των Σκοπιών. Συνδέουν την επίσκεψη του πρωθυπουργού τους Ζοράν Ζαέφ στην Τουρκία με τη στάση που επιδεικνύει η ΠΓΔΜ στις διαπραγματεύσεις με τη χώρα μας και θεωρούν ότι ο Ταγίπ Ερντογάν διαδραματίζει έναν αφανή ρόλο.
  • Ένας συνδυασμός της εσωτερικής πολιτικής κατάστασης με την τουρκική προκλητικότητα δείχνει σε ένα βαθμό μια ανωριμότητα της ελληνικής διαδικτυακής κοινή γνώμης κάνοντάς της να ρέπει σε υπεραπλουστευμένες ερμηνείες και αναπαραγωγή στερεοτύπων.
  • Η έλλειψη κοινής εθνικής στρατηγικής προς στην Τουρκία είναι εμφανής στην πλειοψηφία των χρηστών των Social Media που επικρίνουν τόσο κυβέρνηση και αντιπολίτευση για το συγκεκριμένο θέμα.
  • Οι αναφορές του Αλέξη Τσίπρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και οι κινήσεις του Πάνου Καμμένου στη σύνοδο του ΝΑΤΟ δείχνουν σύμφωνα με τα Social Media την προσπάθεια της κυβέρνησης να αναδείξει το πρόβλημα σε διεθνές επίπεδο και να παρουσιάσει την Τουρκία ως αποσταθεροποιητικό παράγοντά του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου.
  • Η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη παραμένει επιφυλακτική σε μια διεθνοποίηση του προβλήματος και θεωρεί ότι το Διεθνές Δίκαιο δεν έχει πλέον σχέση με την εξωτερική πολιτική.
  • Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ δεν θεωρούνται σύμμαχοι της Ελλάδας σύμφωνα με ευρωσκεπτικιστές χρήστες των Social Media που επισημαίνουν ότι οι δυο οργανισμοί επιδεικνύουν ανοχή στην τουρκική προκλητικότητα.
Διαβάστε  Το Πολεμικό Ναυτικό ετοιμάζει διεθνές επεισόδιο για τον "Αρματωλό"

________________
Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 – 2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Είναι Εκτελεστικός Διευθυντής του Κέντρου Διεθνών Στρατηγικών Αναλύσεων (ΚΕΔΙΣΑ). Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

Διαβάστε  Το top10 των messanging apps αποκαλύπτει την κυριαρχία του Facebook

Διαφήμιση

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των διεθνών σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου.