Η Ευρωπαϊκή Ένωση επανενεργοποίησε πρόσφατα την πολιτική διεύρυνσης στοχεύοντας στην αναζωογόνηση της ενταξιακής προοπτικής των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, παίρνοντας πλέον σαφή θέση στη διαμάχη NATO-Ρωσίας για τον έλεγχο της περιοχής. Ωστόσο η διαδικασία διεύρυνσης της ΕΕ είναι μακρά και δύσβατη, τόσο που -κατά πολλούς- η δυναμική που δημιουργείται θα είναι αδύνατο να συντηρηθεί και εν τέλει θα αποτύχει.
Από την άλλη πλευρά οι χώρες του Ευρωπαϊκού Πυρήνα ανησυχούν για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στο ευρωπαϊκό κεκτημένο ενδεχόμενη επίσπευση των διαδικασιών ένταξης, για την επίτευξη της οποίας η ΕΕ θα έκανε “εκπτώσεις” στα κριτήρια και παραχωρήσεις σε μείζονα ζητήματα.
Αν και η ρωσική απειλή είναι υπαρκτή και ιδιαίτερα επικίνδυνη, για τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία τα διαφορετικά standards και ιδιαίτερα σε θέματα κεκτημένου και οικονομικών αποτελούν έχουν αποδειχθεί επιζήμια μεσομακροπρόθεσμα για την Ευρωζώνη, λάθη που οι ηγέτες θέλουν να αποφύγουν. Το παράδειγμα της ένταξης της Ελλάδας, όταν δεν πληρούσε τις προδιαγραφές, με αποτέλεσμα η κρίση που ακολούθησε να θέσει σε δοκιμασία ολόκληρη την ΕΕ, η μαζική ένταξη των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, χωρίς να γίνει η απαραίτητη διεργασίες στις κοινωνίες και με ελλιπείς μεταρρυθμίσεις στο κράτος Δικαίου, χωρίς πλάνο για την επόμενη ημέρα, οδήγησαν στο group Visezgrad, την κατάσταση στην Πολωνία και την αμφισβήτηση του ευρωπαϊκού κεκτημένου.
Η διαδοχική εκδήλωση των δυο κρίσεων, από την οικονομική της Ελλάδας στην πολιτική-αξιακή της Ανατολικής Ευρώπης καταδεικνύει ότι τα προβλήματα που θάβονται κάτω από το χαλί αναδεικνύονται και μάλιστα σε περιόδους όπου η ενότητα και η ομοψυχία είναι απαραίτητες, υποσκάπτοντας έτσι την ενοποίηση και την κοινή προοπτική.
Υπ αυτό το πρίσμα οι διαφωνίες στη Σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ, για το χρόνο και τη διαδικασία ένταξης των έξι χωρών των Δυτικών Βαλκανίων είναι αναμενόμενη και δικαιολογημένη.
Με την Ευρωζώνη να εξελίσσεται με την αναβάθμιση του Eurogroup και ESM σε EMF, την Ευρώπη να αναζητά μεγαλύτερη συνοχή με τον Ευρωστρατό και την Κοινή Εξωτερική Πολιτική, ενώ παράλληλα ταλανίζεται από το Brexit, την Πολωνία, ακόμα και την Καταλονία, οι αποφάσεις καθίστανται έτι πολυπλοκότερες.
Με τα Δυτικά Βαλκάνια στο επίκεντρο, την επιθετική πολιτική της Ρωσίας να πολώνει, συναντώνται στη Σόφια, οι υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ.
Εκεί καταγράφεται εκτεταμένη διαφωνία σχετικά με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένταξη στην Ε.Ε. των έξι χωρών από τα Δυτικά Βαλκάνια.
Το σχέδιο-πρόταση της Επιτροπής, το οποίο συζητείται για πρώτη φορά μετά την υποβολή του, θέτει ως πρώτο στόχο την ένταξη της Σερβίας και του Μαυροβουνίου, το 2025.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας Πέτερ Σιγιάρτο εξέφρασε «πολύ μεγάλη απογοήτευση» για τον στόχο αυτό, υποστηρίζοντας πως οι δύο πρώτες από τις έξι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων θα πρέπει να γίνουν δεκτές το 2022. Η Πολωνία, η Ιταλία και η Αυστρία είναι, επίσης, μεταξύ αυτών που τάσσονται υπέρ της επιτάχυνσης.
Η Γερμανία εμφανίζεται εξαιρετικά επιφυλακτική, επισημαίνοντας ελλείμματα στο κράτος δικαίου στα νεότερα κράτη μέλη – από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία μέχρι την Πολωνία και την Ουγγαρία. Ο υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας Ζαν Ιβ Λεντριάν ήταν επίσης επιφυλακτικός.
Παράλληλα, επί τάπητος τέθηκε καο το Σκοπιανό, με τους ΥΠΕΞ Ελλάδας και πΓΔΜ να συναντώνται για τρίτη φορά σε μια εβδομάδα, επιβεβαιώνοντας έτσι, το σενάριο επιτάχυνσης των διαδικασιών για την εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης. Οι δύο υπουργοί, μετά το διήμερο των συζητήσεών τους στη Βιέννη, παρουσία και του ειδικού διαμεσολαβητή του ΟΗΕ Μάθιου Νίμιτς, έχουν από χθες έναν νέο γύρο διαβουλεύσεων στη Σόφια, στο περιθώριο της άτυπης συνάντησης των υπουργών Εξωτερικών της Ε.Ε.
Προς επίρρωση της ισχυρής πολιτικής βούλησης και της τήρησης των συμφωνηθέντων, στο πλαίσιο των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης, χθες δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης της πΓΔΜ η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου της 6ης Φεβρουαρίου για τη μετονομασία του αεροδρομίου των Σκοπίων σε «Διεθνές Αεροδρόμιο Σκοπίων» και του αυτοκινητόδρομου της χώρας, που οδηγεί στα σύνορα με την Ελλάδα, σε αυτοκινητόδρομο «Φιλία».