Μέσω των έργων υποδομής και του ελέγχου σημείων εισόδου και οδικών αξόνων συνεχίζεται και εντείνεται η επέλαση της Κίνας στα Βαλκάνια, ξεκινώντας από την Ελλάδα και με στόχο την εδραίωση του νέου “δρόμου του μεταξιού” υπό το δόγμα μια “μια ζώνη, ένας δρόμος.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η ανάληψη της κατασκευής του μεγαλύτερου οδικού έργου της Κροατίας από την κρατική κθνεζική China Road and Bridge Corporation, η οποία μειοδότησε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.
Η προσφορά από την κινεζική κρατική κατασκευαστική εταιρεία ήταν φθηνότερη από αυτήν της Strabag της Αυστρίας – 279 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με 351 εκατομμύρια ευρώ. Μια ιταλο-τουρκική κοινοπραξία συμμετείχε επίσης στον διαγωνισμό, αλλά απορρίφθηκε λόγω μη έγκυρης τραπεζικής εγγύησης.
Ο διαγωνισμός άνοιξε τον περασμένο Σεπτέμβριο και οι εταιρείες είχαν τέσσερις μήνες για να παρουσιάσουν τις προσφορές τους.
Η γέφυρα που συνδέει την κροατική ακτή με τη νότια χερσόνησο του Peljeesac είναι σημαντική επειδή παρακάμπτει μια μικρή λωρίδα της βοσνιακής ακτής που διακόπτει τη συνέχεια της επικράτειας της Κροατίας και της ΕΕ.
Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τον περασμένο Ιούνιο την τη χρηματοδότηση του 85% της γέφυρας.
Βόσνιοι πολιτικοί αντιτάχθηκαν κατ επανάληψη στη γέφυρα, υποστηρίζοντας ότι θα παρεμποδίζει μεγάλα πλοία να δένουν στο βοσνιακό λιμάνι του Neum.
Η Κίνα έχει κάνει περιορισμένες επενδύσεις στην Κροατία μέχρι στιγμής, αλλά οι κινεζικές εταιρίες ενισχύουν την παρουσία τους στα Βαλκάνια.
Μια έκθεση της Βουλής των Λόρδων της Βρετανίας σχετικά με τις σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με τα Δυτικά Βαλκάνια που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, σημειώνει την αύξηση των κινεζικών επενδύσεων στην περιοχή.