Παρέμβαση-μήνυμα Παυλόπουλου για Σκοπιανό-Αλβανία

Παρέμβαση-μήνυμα Παυλόπουλου για Σκοπιανό-Αλβανία

Νέα παρέμβαση στα εθνικά θέματα επιχειρεί ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, μερικές ώρες μετά τη δήλωση πρόθεσης του υπουργού Εξωτερικών για την επίλυση τόσο των ελληνοαλβανικών διαφορών με «συμφωνία πακέτο», όσο και του ονοματολογικού της πΓΔΜ.

Διαφήμιση

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας μιλώντας από την Χαλκδηδόνα, όπου ανακηρύχθηκε επίτιμος Δημότης, δήλωσε ότι η Ελλάδα επιδιώκει γόνιμη και αρμονική συνεργασία με τους Βαλκάνιους γείτονες της και τάσσεται υπέρ της ευρωπαϊκής τους προοπτικής, αλλά αυτή προϋποθέτει ανάλογες συμπεριφορές και από μέρους τους, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών αξιών και κανόνων.

Ο κ. Παυλόπουλος, κάνοντας μια ιστορική αναδρομή από την αρχαιότητα, επεσήμανε την «αδιαμφισβήτητη» ελληνικότητα της Μακεδονίας και ειδικότερα, αναφερόμενος στη στάση της FYROM στο θέμα της ονομασίας υπογράμμισε ότι συνιστά «ωμή παραχάραξη της ιστορίας και, αφετέρου, αποπνέει αλυτρωτισμό».

Αναφέρθηκε, επίσης και στην Αλβανία, ως προς την συμπεριφορά της σε θέματα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μεταξύ άλλων, αναφορικά με τις μειονότητες, ή με το δικαίωμα στην ιδιοκτησία. Πρόσθεσε, ότι η Ελλάδα επιθυμεί τη συνεργασία και με τις δύο χώρες και ότι διάκειται ευνοϊκά και ως προς την ευρωπαϊκή τους προοπτική, ωστόσο, όπως είπε, οι ίδιες αυτές χώρες την «υπονομεύουν» με τη στάση τους στα ζητήματα αυτά.

Ο κ. Παυλόπουλος σημείωσε, ότι η Ελλάδα θεωρεί ότι τα Βαλκάνια πρέπει να είναι μέρος της Ε.Ε., «όχι, τα Βαλκάνια, ως ιδιαιτερότητα», ή ως «πρόβλημα», αλλά ως «η Ν.Α. πλευρά της Ε.Ε. με πραγματική ευρωπαϊκή συμπεριφορά και συμβολή στην ενοποίηση της Ευρώπης». Όμως αυτό, όπως είπε, για να γίνει «προϋποθέτει την ίδια συμπεριφορά και από τους γείτονές μας».

Αναφερόμενος στο ονοματολογικό της πΓΔΜ επικαλέστηκε τη ρήση του Κωνσταντίνου Καραμανλή δηλώνοντας ότι:

«Η Μακεδονία, όπως είχε πει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είναι μία και είναι Ελληνική. Αυτό είναι γεγονός αναμφισβήτητο, τα τεκμήρια είναι αδιάψευστα, όποιος το αμφισβητεί παραχαράσσει την ιστορία».

Η τοποθέτηση αυτή φαίνεται να θέτει όρια στη διαπραγμάτευση και ορίζει το πλαίσιο στη συναίνεση, μερικές ώρες αφού ο Νίκος Κοτζιάς είχε μιλήσει για συμβιβαστική λύση την οποία η κυβέρνηση είναι έτοιμη να αποδεχθεί.

Παράλληλα σημείωσε ότι μια τέτοια αμφισβήτηση, «ότι η Μακεδονία είναι ελληνική» και η οικειοποίηση της χρήσης του ονόματος από την ΠΓΔΜ, εκτός των άλλων,

«αποπνέει αλυτρωτισμό» και πρόσθεσε: «Όποιος ισχυρίζεται κάτι τέτοιο και έχει αλυτρωτικές τάσεις παραβιάζει το πρωτογενές ευρωπαϊκό δίκαιο και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και άρα ο ίδιος είναι εκείνος που υποσκάπτει την ευρωπαϊκή του πορεία».

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε και στην Αλβανία, σημειώνοντας ιδιαίτερα την συμπεριφορά της στα ζητήματα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Εμείς είμαστε εκείνοι, οι οποίοι λέμε και τώρα ότι, ναι, η Αλβανία πρέπει να βρει τον ευρωπαϊκό της δρόμο, αλλά και πάλι για να γίνει αυτό η Αλβανία πρέπει να δείξει συμπεριφορά κράτους, που είναι υποψήφιο για ένταξη»

Ο κ. Παυλόπουλος υπογράμμισε, ωστόσο, ότι αυτή η προοπτική προϋποθέτει τον σεβασμό του διεθνούς δικαίου και του «ευρωπαϊκού κεκτημένου των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων του Ανθρώπου» και πρόσθεσε:

«Όταν έρχεσαι και τα υπονομεύεις, με συμπεριφορές που αφορούν τις μειονότητες, τις οποίες στην ουσία καταπιέζεις, όταν έρχεσαι με συμπεριφορές – που είναι από τα κυριότερα θεμελιώδη δικαιώματα, όπως είναι το δικαίωμα στην ιδιοκτησία- τα παραβιάζεις κατάφορα, από εκεί και πέρα τι είδους ευρωπαϊκή πορεία μπορεί να αναζητάς; Κι εμείς, είμαστε η αιτία για αυτό; Ή αυτού του είδους οι συμπεριφορές, μιας χώρας -προς την οποία τείνουμε χείρα φιλίας και καλής γειτονίας – η οποία θεωρεί ότι και μπορεί να έχει ευρωπαϊκή προοπτική και να παραβιάζει τα δικαιώματα του ανθρώπου και μάλιστα πολλαπλώς».

Ο κ. Παυλόπουλος σημείωσε ότι «δεν πρόκειται να μείνουμε απαθείς απέναντι σε τέτοιες συμπεριφορές, όχι μόνο για τις μειονότητες, αλλά γιατί είμαστε χώρα της Ε.Ε. και είμαστε υποχρεωμένοι να υπερασπιστούμε την Ε.Ε. και την κληρονομιά της, τη νομική και πολιτιστική».