Πεδίο μάχης για το χρέος: Τα όπλα, οι θέσεις και το σαμποτάζ

Πεδίο μάχης για το χρέος: Τα όπλα, οι θέσεις και το σαμποτάζ
Find me

Χρήστος Φράγκου

Intelligence Director at Crisis Monitor
Διευθυντής Πληροφοριών στο Crisis Monitor και επικεφαλής του συντονιστικού συμβουλίου της Crisis Zone, δημοσιογράφος, με ειδίκευση στα οικονομικά, τραπεζικά και διεθνή θέματα.
Συνδέοντας τις κουκίδες μπορούμε να καταλήξουμε σε αποτελέσματα, αν δεν τις συνδέσουμε θα παραμείνουμε στο σκοτάδι.
Εχει διατελέσει επί δέκα σχεδόν έτη διευθυντής του sofokleousin.gr και έχει διατελέσει σε επιτελικές θέσεις σε αρκετά ακόμα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.
Find me

Από εκ διαμέτρου αντίθετες αντίθετες θέσεις ξεκινά η συζήτηση για την ολοκλήρωση της ελληνικής αξιολόγησης μεταξύ ΔΝΤ και ESM στην Ουάσιγκτον, στο πλαίσιο της κοινής Συνόδου ΔΝΤ-Παγκόσμιας Τράπεζας. Όπως προκύπτει από το Fiscal Monitor που παρουσιάστηκε σήμερα το ΔΝΤ εκτός από την αναθεώρηση των προβλέψεων για την ανάπτυξη «κλειδώνει» το πλεόνασμα στο 1,5%, επίπεδο που απέχει παρασάγγας από τα συμφωνηθέντα μεταξύ Ελλάδας και ESM για 3,5% μεσοπρόθεσμα.

Διαφήμιση

Από την άλλη πλευρά συμφωνία αλλά με παραμονή της Ελλάδας σε καθεστώς εποπτείας από τον ESM, με νέο πακέτο μεταρρυθμίσεων-αποκρατικοποιήσεων φαίνεται ότι επιδιώκει ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, στηριζόμενος στην αμφιλεγόμενη έκθεση του ινστιτούτου Peterson.

Διαβάστε επίσης: Επικίνδυνη η έκθεση του Peterson για το χρέος

Οι θέσεις μάχης

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θέτει το 1,5% ως στόχο για το πλεόνασμα στην περίοδο 2018-2022, αναγνωρίζει την υπέρβαση του 2016 βάση της οποίας το πλεόνασμα φτάνει στο 3,3%, ενώ παράλληλα διατυπώνει αισθητά διαφοροποιημένες προβλέψεις για την ανεργία.

Αν και τα στοιχεία αυτά ενσωματώνονται στο Fiscal Monitor το ΔΝΤ κρατά ανοιχτή την πόρτα της αναθεώρησης είτε λόγω διαφοροποίησης των στοιχείων από τη Eurostat, είτε στο πλαίσιο κάποιας άλλης μελέτης βιωσιμότητας (DSA). Αυτό δείχνει την πρόθεση του ΔΝΤ να συμβιβαστεί επί της πρότασης της ΕΚΤ, η οποία δεν έχει δημοσιεύσει ακόμα τη δική της μελέτη βιωσιμότητας του χρέους, την οποία έχει εξαγγείλει ο Μάριο Ντράγκι.

Διαβάστε επίσης: Το ΔΝΤ ψαλιδίζει την ανάπτυξη για να κουρέψει χρέος-πλεόνασμα

Αν σε αυτά προστεθούν οι πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής οικονομολόγου του ΔΝΤ, Μορίς Όμπστφελντ, για την ανάγκη «κάποιας αναδιάρθρωσης του χρέους, της Κριστίν Λαγκάρντ για «σαφή αξιόπιστη για ουσιαστική μείωση του χρέους» και του Αμερικανού υπουργού Οικονομικών για την ανάγκη αντιμετώπισης του ελληνικού προβλήματος στα πλαίσια της Ευρώπης με την υποστήριξη του ΔΝΤ, τότε σκιαγραφείται επαρκώς το πλαίσιο μέσα στο οποίο ΗΠΑ και ΔΝΤ θέλουν να επιτύχουν συμφωνία.

Η ελληνική αποστολή των κ.κ. Τσακαλώτου – Χουλιαράκη αναχωρεί από Αθήνα την Πέμπτη και σχεδιάζει σύμφωνα με πληροφορίες θα έχει διμερείς συναντήσεις πιθανότατα την Παρασκευή με την κα Λαγκάρντ, τον κ. Σόιμπλε, αλλά και τον ΥΠΟΙΚ των ΗΠΑ κ. Μνούτσιν.

Στην χθεσινή έκθεση το ΔΝΤ εκτίμησε ότι φέτος η άνοδος του ΑΕΠ θα περιοριστεί στο 2,2% (αντί για 2,8% που προέβλεπε τον Οκτώβριο). Προέβλεψε όμως και ΑΕΠ μόνο στο 1% το 2022 το ΑΕΠ, όταν τον Οκτώβριο υπολόγιζε σε άνοδο του ΑΕΠ κατά 1,8% το 2021.

Ο μνημονιακός στόχος για το 2016 ήταν πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ, για το 2017 στο 1,75% του ΑΕΠ και από το 2018 και μετά στο 3,5% του ΑΕΠ.

Τους όρους συμμετοχής του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα παρέθεσε εκ νέου χθες η Κριστίν Λαγκάρντ προειδοποιώντας ότι το Ταμείο δεν θα δεχθεί παράλογες προβλέψεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα, δήλωση η οποία αντιστοιχεί στις προβλέψεις του ΔΝΤ για πλεόνασμα 1,5% μεσοπρόθεσμα. Η επικεφαλής του ΔΝΤ ξεκαθάρισε πως εάν το χρέος δεν καταστεί βιώσιμο, το Ταμείο δεν πρόκειται να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα. Μίλησε για «λογικά» πλεονάσματα στο 1,5% του ΑΕΠ. «Εάν οι Ευρωπαίοι έχουν διαφορετική άποψη, αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν. Αλλά δεν μπορούμε να υιοθετήσουμε παράλογες προβλέψεις ή να χτίσουμε ένα αβάσιμο μακροοικονομικό πλαίσιο», είπε.

Όρους έχει θέσει όμως και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλώντας ενώπιον της Εθνικής Αντιπροσωπείας στην Αθήνα και επικαλούμενος δηλώσεις του Γερούν Ντάισελμπλουμ, με τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών να επισημαίνει ότι: «Δεν υπάρχει καμία συμφωνία αν δεν υπάρχει συνολική συμφωνία«, γεγονός που σημαίνει ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση χωρίς συμφωνία για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, τον χρόνο και τις προϋποθέσεις εφαρμογής τους.

Από την άλλη πλευρά στόχος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και του ESM είναι τα μέτρα γιο χρέος να εφαρμοστούν σταδιακά έως και το 2022 στο πλαίσιο ενός νέου πακέτου δεσμεύσεων για μεταρρυθμίσεις. Η Κριστίν Λαγκάρντ όμως φαίνεται να έχει αποδεχθεί τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης επί του θέματος, δηλώνοντας χθες, μεταξύ άλλων, «η αποδεδειγμένη ικανότητα των Ελλήνων να μεταρρυθμίζουν». Παρ’ όλα αυτά ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και ο Κλάους Ρέγκλινγκ θα επιχειρήσουν να θέσουν επί τάπητος ένα σχέδιο στο πλαίσιο της έκθεσης του Peterson Institute επιδιώκοντας έναν συμβιβασμό για χαμηλότερα πλεονάσματα με μικρότερη μείωση χρέους αλλά και νέο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα υπό τον ESM.

Στόχος του σχεδιασμού αυτού είναι να διασπαστεί το μέτωπο Αθήνας-ΔΝΤ-ΕΚΤ και να συρθεί η ελληνική κυβέρνηση σε μια ακόμη πολιτικά επώδυνη συμφωνία που θα περιλαμβάνει διευρυμένο πακέτο αποκρατικοποιήσεων και παραμονή της χώρας σε καθεστώς εποπτείας υπό τον ESM.

Επιχειρείται μία συνολική συμφωνία έως την 22α Μαΐου που συνεδριάζει εκ νέου το Eurogroup ή και νωρίτερα (σε έκτακτη σύνοδο) που προϋποθέτει πέρα από την τεχνική συμφωνία (Staff Level Agreement), τους εφαρμοστικούς με τα προαπαιτούμενα, την έκθεση Βιωσιμότητας Χρέους και τα κείμενα των μνημονίων

Διευθυντής Πληροφοριών στο Crisis Monitor και επικεφαλής του συντονιστικού συμβουλίου της Crisis Zone, δημοσιογράφος, με ειδίκευση στα οικονομικά, τραπεζικά και διεθνή θέματα. Συνδέοντας τις κουκίδες μπορούμε να καταλήξουμε σε αποτελέσματα, αν δεν τις συνδέσουμε θα παραμείνουμε στο σκοτάδι. Εχει διατελέσει επί δέκα σχεδόν έτη διευθυντής του sofokleousin.gr και έχει διατελέσει σε επιτελικές θέσεις σε αρκετά ακόμα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.