Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δανειοδότηση της γερμανικής Fraport με σχεδόν 1 δισ. για τη χρηματοδότηση της εξαγοράς των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς αποδεικνύεται ότι η εταιρία δεν διαθέτει επαρκή ίδια κεφάλαια, ενώ η κάλυψη σημαντικού μέρους του δανείου από την Alpha Bank αποτελεί αμφιλεγόμενη πρακτική.
Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις η Fraport δανειοδοτείται συνολικά με 960,4 εκατ., ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε και αύξηση κεφαλαίου 650 εκατ. ανεβάζοντας τη ρευστότητα της εταιρίας στα 1.6 δισ., εκ των οποίων τα 1,2 δισ. θα διοχετευτούν στο ελληνικό Δημόσιο ως αντίτιμο για την εξαγορά. Παράλληλα η Fraport έχει δεσμευτεί ότι το δάνειο της ΕΤΕπ που ανέρχεται σε 280,4 εκατ θα χρησιμοποιηθούν για αναπτυξιακά έργα, στο πλαίσιο της δέσμευσης για επενδύσεις 300 εκατ. που έχει αναλάβει η γερμανική εταιρία έναντι της ελληνικής κυβέρνησης.
Ετσι η εταιρία μετά την ολοκλήρωση του deal θα έχει διαθέσιμα μόλις 96 εκατ. ως κεφάλαιο κίνησης, ενώ ταυτόχρονα θα έχει επιδεινωθεί ουσιαστικά η χρηματοοικονομική της εικόνα καθώς ο δανεισμός είναι 1,5 φορές υψηλότερος από την αύξηση κεφαλαίου και συνεπώς επιδρά αρνητικά στους δείκτες.
Προβληματικό είναι όμως το deal και για την Alpha Bank η οποία χρηματοδοτεί εμμέσως το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, αναλαμβάνοντας ρίσκο εντός της οικονομίας και σε φάση αβεβαιότητας. Η Alpha Bank όμως δεν συμμετέχει απλά στο χρηματοδοτικό σχήμα αλλά είναι αποτελεί τον μεγαλύτερο μεμονωμένο πιστωτή της Fraport.
[infogram id=”fraport-557657491″ prefix=”DRM”]
Νομικά η κάθε πράξη εξεταζόμενη αυτόνομα δεν εγείρει ζητήματα, πολιτικά όμως το σύνολο των κινήσεων για την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων γεννά ερωτηματικά καθώς στην πραγματικότητα μεγάλο μέρος της αποκρατικοποίησης χρηματοδοτείται από κεφάλαια ελληνικής τράπεζας καθώς και από διεθνείς οργανισμούς που στόχο έχουν τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης της χώρας.
Μπορεί τα αεροδρόμια να είναι έργα υποδομής και να εντάσσονται -υπ αυτό το πρίσμα- στα χρηματοδοτούμενα project τόσο της Παγκόσμιας Τράπεζας όσο και της ΕΤΕπ και της Παρευξείνιας, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για αποκρατικοποίηση που με βάση τους κανονισμούς της ΕΕ απαιτεί καθαρή εισροή κεφαλαίων για την αποπληρωμή της και όχι χρηματοδότηση με αναπτυξιακά κεφάλαια εκ των έσω και με έμμεση εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Με δεδομένο ότι η Alpha Bank έχει χρηματοδοτηθεί με κεφάλαια του ESM, τα οποία εγγράφονται στο Δημόσιο χρέος, η χρήση αυτών των κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση εταιρίας που θα αγοράσει από το ελληνικό Δημόσιο Assets σημαίνει έμμεση χρηματοδότηση του Δημοσίου χρέους με λεφτά του ESM, καθώς τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις δεσμεύονται για την αποπληρωμή του χρέους.
Η τακτική αυτή, όπως εκτιμά το ΔΝΤ, υποσκάπτει την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας, περιορίζει τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές και αποτελεί στην ουσία μια τεχνητή πραγματικότητα.
Ο δανεισμός της Fraport:
Η μακροπρόθεσμη δανειοδοτική σύμβαση υπεγράφη με κοινοπραξία πέντε τραπεζικών ομίλων:
[infogram id=”fraport_loan-1098″ prefix=”9GU”]
Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, από το σύνολο του δανείου, τα 280,4 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη διάφορων έργων, ενώ τα εναπομείναντα 688 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση της προκαταβολής του τιμήματος παραχώρησης.
Πρόσφατα, η Fraport ανακοίνωσε την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου στα 650 εκατ. ευρώ. Το συνολικό αντίτιμο για την παραχώρηση των αεροδρομίων ανέρχεται στα 1,234 δισ. ευρώ,.
[infogram id=”money_trail-92865″ prefix=”NWx”]