Αν και πολλά έχουν ήδη γραφεί για τη συνεδρίαση και την έκθεση του ΔΝΤ σχετικά με την πρόοδο της Ελλάδας, με βάση το άρθρο 4, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείο από τον τρόπο που χειρίστηκε την υπόθεση είναι προφανές ότι έχει αποφασίσει αφενός να παραμείνει στο πρόγραμμα ως τεχνικός σύμβουλος και αφετέρου να συμπαραταχθεί με την ΕΚΤ ζητώντας εκλογίκευση των στόχων και νέα ελάφρυνση του χρέους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ
Το διοικητικό συμβούλιο αν και εμφανίστηκε διχασμένο επί αρκετών θεμάτων τάχθηκε υπέρ της μείωσης των πλεονασμάτων ώστε να μη διαταρραχθεί η αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας καθώς και υπέρ μιας νέας μείωσης του χρέους ώστε να καταστεί βιώσιμο, αναφέροντας ρητά ότι τώρα δεν είναι.
Διαβαστε εδώ στα αγγλικά την επεξήγηση των όρων που χρησιμοποιούνται στις ανακοινώσεις του ΔΝΤ
Στο εκτελεστικό συμβούλιο υπήρξε γενική συμφωνία για την ανάγκη μείωσης των πλεονασμάτων στο 1% από 3,5% καθώς και την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων στο φορολογικό σύστημα και το συνταξιοδοτικό με τους πόρους που θα εξοικονομούνται να διοχετεύονται σε κοινωνικές παρεμβάσεις και φοροελαφρύνσεις.
Διαβάστε επίσης: Ο Ντράγκι αδειάζει Σόιμπλε-ESM για Ελλάδα
Οι θέσεις αυτές δεν απέχουν πολύ από τις προτάσεις του Γιάννη Στουρνάρα, η επιστολή του οποίου κατατέθηκε στο ΔΝΤ κατά τη χθεσινή συνεδρίαση. Απέχουν όμως αισθητά από τις θέσεις του ESM, γι αυτό στην ανακοίνωση του Ταμείου γίνεται σαφής αναφορά για το νέο πρόγραμμα ESM-Ελλάδας.
Διαβάστε επίσης: Γέφυρα Στουρνάρα για προσέγγιση ΔΝΤ-ΕΚΤ με ESM
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο αγγλικό κείμενο που ακολουθεί αυτούσιο από την ανακοίνωση του ΔΝΤ, το Εκτελεστικό Συμβούλιο κατέληξε με ισχυρή πλειοψηφία, 15 ή περισσοτέρων διευθυντών, που σημαίνει η χρήση της λέξης “most” στα εξής συμπεράσματα:
– Συμφώνησαν με τις θέσεις του προσωπικού για τα δημοσιονομικά και τη βιωσιμότητα του χρέους.
– Συνεχάρησαν τις ελληνικές αρχές για τη σημαντική οικονομική προσαρμογή από τις ανισορροπίες του 2010, που συνοδεύτηκε από σημαντικές μεταρρυθμίσεις
– Οι διευθυντές αναγνώρισαν τις σημαντικές επιπτώσεις που είχε η προσαρμογή στην κοινωνία, οδηγώντας σε υψηλά επίπεδα φτώχιας και αναεργίας
– Απέδωασν την επιβράδυνση της εφαρμογής του προγράμματος ακριβώς στο κοινωνικό κόστος “high poverty and unemployment rates, has contributed to a slowdown in reform implementation”
– Αναγνώρισαν αυξημένο κίνδυνο υποτροπής της οικονομίας και γι αυτό προτρέπουν σε νέες προσπάθειες για τη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών, εξορθολογισμό και κατάργηση εμποδίων στην ανάπτυξη
Executive Board Assessment[3]
Executive Directors agreed with the thrust of the staff appraisal while some Directors had different views on the fiscal path and debt sustainability. Directors commended the Greek authorities for the significant economic adjustment and unwinding of imbalances since 2010, supported by important reforms. Directors recognized that this adjustment has taken a heavy toll on society that, together with high poverty and unemployment rates, has contributed to a slowdown in reform implementation. Directors urged the authorities to accelerate reform implementation to ensure a return to higher, inclusive growth and debt sustainability. Given still significant downside risks, Directors stressed that efforts should focus on improving public finances, repairing balance sheets, and removing obstacles to growth.
Είναι όμως η πρώτη φορά που το ΔΝΤ αποδέχεται την αξιολόγηση του Ανεξάρτητου Γραφείου και διαφωνεί κάθετα με την εκτίμηση του ESM και του Eurogroup ως προς τις ευθύνες για την καθυστέρηση εφαρμογής του προγράμματος, αναλαμβάνοντας και το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί.
Στην επόμενη ακριβώς παράγραφο της εκτίμησης του εκτελεστικού συμβουλίου γίνεται αναφορά στα βήματα που πρέπει να γίνουν όπου οι περισσότεροι διευθυντές, δηλαδή από 15 και πάνω, συμφώνησαν:
– ΔΕΝ χρειάζεται περαιτέρω δημοσιονομική προσαρμογή σε αυτή τη φάση, δεδομένη της εντυπωσιακής προσαρμογής που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα και η οποία αναμένεται να οδηγήσει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 1% μεσοπρόθεσμα
– Επισημαίνεται ότι κάποιοι -some-, που σημαίνει 5-6, διευθυντές επέμειναν στη θέση για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% από το 2018
– Οι διευθυντές ζήτησαν αναπροσαρμογή της δημοσιονομικής πολιτικής με διεύρυνση της φορολογικής βάσης και εκλογίκευση των δαπανών του συνταξιοδοτικού συστήματος με στόχο να δημιουργηθεί ο απαραίτητος χώρος για στοχευμένες κοινωνικές παρεμβάσεις μέσω προγραμμάτων βοήθειας και φορλογικών ελαφρύσεων
– Οι περισσότεροι, 15+, διευθυντές συμφώνησαν σε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, ενώ κάποιοι, 5-6, υποστήριξαν ότι αυτό υποσκάπτει το στόχο για πλεονάσματα 3,5%. Αντ αυτού πρότειναν εφαρμογή των συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων μετά τον περιορισμού του παραγωγικού χάσματος (output gap)
Most Directors agreed that Greece does not require further fiscal consolidation at this time, given the impressive adjustment to date which is expected to bring the medium-term primary fiscal surplus to around 1½ percent of GDP, while some Directors favored a surplus of 3½ percent of GDP by 2018. However, Directors called for rebalancing fiscal policy by broadening the personal income tax base and rationalizing pension spending to make room for targeted social assistance to vulnerable groups and lower tax rates. While most Directors favored a budget-neutral rebalancing, some Directors considered that the reforms could underpin temporarily higher primary surpluses, provided that they are implemented once the output gap closes so that the impact on the recovery is minimized.
Greece: Selected Economic Indicators 1/ | |||||||
Population (millions of people) | 10.9 | Per capita GDP (€’000) | 16.2 | ||||
IMF quota (millions of SDRs) | 1,101.8 | Literacy rate (percent) | 97.7 | ||||
(Percent of total) | 0.46 | Poverty rate (percent) | 35.7 | ||||
Main products and exports: tourism services; shipping services; food and beverages; industrial products; petroleum products; chemical products. | |||||||
Key export markets: E.U. (Italy, Germany, Bulgaria, Cyprus, U. K.), Turkey, U.S. | |||||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
(proj.) | (proj.) | ||||||
Output | |||||||
Real GDP growth (percent) | -9.1 | -7.3 | -3.2 | 0.4 | -0.2 | 0.4 | 2.7 |
Employment | |||||||
Unemployment rate (percent) | 17.9 | 24.4 | 27.5 | 26.5 | 24.9 | 23.2 | 21.3 |
Prices | |||||||
CPI inflation (period avg., percent) | 3.1 | 1.0 | -0.9 | -1.4 | -1.1 | 0.0 | 1.2 |
General government finances (percent of GDP) | |||||||
Revenue | 44.1 | 45.9 | 48.0 | 46.8 | 47.8 | 49.3 | 47.4 |
Expenditure | 54.4 | 52.4 | 51.6 | 50.8 | 51.2 | 51.6 | 49.7 |
Fiscal overall balance | -10.3 | -6.5 | -3.7 | -4.0 | -3.4 | -2.3 | -2.3 |
Fiscal primary balance | -3.0 | -1.4 | 0.4 | 0.0 | 0.2 | 0.9 | 1.0 |
Public debt | 172.1 | 159.6 | 177.9 | 180.9 | 179.4 | 183.9 | 180.8 |
Money and credit | |||||||
Broad money (percent change) | -14.6 | -5.3 | 2.7 | -0.4 | -16.9 | 1.6 | … |
Credit to private sector (percent change) | -3.1 | -4.0 | -3.9 | -3.9 | -3.6 | -3.1 | 0.7 |
3-month T-bill rate (percent) | 9.2 | 9.2 | 4.8 | 2.8 | 4.5 | 3.1 | … |
Balance of payments | |||||||
Current account (percent of GDP) | -10.0 | -3.8 | -2.0 | -1.6 | 0.1 | 0.0 | -0.1 |
FDI (percent of GDP) | 0.2 | -0.4 | -1.5 | 0.1 | 0.5 | -1.6 | -0.8 |
Reserves (months of imports) | -1.0 | -1.1 | -0.8 | -1.0 | -1.3 | -1.3 | -1.2 |
External debt (percent of GDP) | 188.2 | 237.0 | 237.3 | 238.5 | 251.1 | 245.7 | 239.2 |
Exchange rate | |||||||
REER (percent change) | 0.7 | -3.1 | -0.8 | -2.1 | -4.9 | 0.6 | 0.0 |
Sources: Elstat; Ministry of Finance; Bank of Greece; Bloomberg; World Bank, World Development Indicators; IMF, International Finance Statistics; IMF, Direction of Trade Statistics; and IMF staff projections. | |||||||
1/ Data according to ESA-2010 methodology. |